نماینده کوهسرخ، کاشمر، خلیل آباد و بردسکن در مجلس شورای اسلامی گفت: خراسان رضوی از لحاظ پیرشدن جمعیت در شرایط قرمز و هشدار قرار دارد.

 شرایط قرمز خراسان رضوی از لحاظ پیری جمعیت /مشوق های مجلس برای فرزندآوری خانواده ها

حجت الاسلام جواد نیک بین در گفتگو با قدس آنلاین اظهار کرد: خراسان رضوی از لحاظ پیری جمعیت در شرایط قرمز و هشدار قرار دارد.
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی افزود: تنها استانی که از لحاظ جمعیتی در شرایط مناسبی قرار دارد سیستان و بلوچستان است و استان هایی نظیر خراسان رضوی، یزد، تهران و اصفهان در شرایط هشدار جمعیتی و پیر شدن قرار دارند که نیاز است مسئولان این استان ها برای این موضوع چاره ای بیندیشند.  
وی با بیان اینکه تمایل خانواده ها به فرزند آوری کاهش پیدا کرده است که این موضوع زنگ خطری برای پیر شدن جمعیت کشور در دهه های آینده خواهد بود،  تصریح کرد: در راستای جوان سازی جمعیت کشور، طرح جمعیت و تعالی خانواده  در صحن علنی مجلس شورای اسلامی مطرح شد که با ۱۹۴رای موافق در راستای اصل ۸۵ قانون اساسی به تصویب رسید .
حجت الاسلام نیک بین تصریح کرد:  کمیسیون مشترک جمعیت و تعالی خانواده متشکل از اعضای کمیسیون‌های تخصصی نظیر کمیسیون فرهنگی و اجتماعی  که در امر جوان سازی جمعیت و  حمایت از فرزندآوری نقش دارند تشکیل و از این هفته فعالیت خود را آغاز و در مدت ۴۵ روز این طرح را مورد بررسی قرار داده و سپس برای تایید به شورای نگهبان وپس از آن  برای اجرا به دولت ارسال خواهد کرد. همچنین در صورت تایید این طرح از سوی  شورای نگهبان  در بودجه سال آینده نیز ردیفی برای آن در نظرگرفته خواهد شد.
وی افزود:  دراین طرح مشوق هایی برای خانواده ها به منظور فرزندآوری در نظر گرفته شده است به طوری که برای  خانواده هایی که بیش از  ۲فرزند دارند  امتیازات و مشوق های برای فرزند آوری بیشتر نظیرارائه زمین برای ساخت مسکن، بسته های معیشتی، فرصت های  استخدامی، معافیت های مالیاتی   و همچنین حمایت های پزشکی و معیشتی  از زنان نابارور و نازا برای فرزندآوری  در نظرگرفته شده است .
نماینده کوهسرخ، کاشمر، خلیل آباد و بردسکن در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه طبق پیش بینی های سازمان بهداشت جهانی ایران جزو پیرترین جمعیت های دنیا در چند سال آینده خواهد بود، در مورد ضمانت اجرایی این طرح از سوی دولت نیز گفت: مجلس بنا به ضرورت و شرایط موجود جمعیتی کشور که در حال پیر شدن است این طرح را بیان  کرده است و منابع مالی ان را نیز برآورد و در نظر گرفته است از این رو پس از تایید شورای نگهبان دولت مکلف به اجرای آن می باشد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها