معاون فنی و امور گمرکی گمرک ایران به ابهامات و پرسش‌هایی در رابطه با روند ترخیص کالاهای دپو شده در گمرکات کشور ایجاد شده بود پاسخ داد و از صدور مجوزات مورد نیز گمرکات برای ترخیص کالاهای اساسی و مرتبط با تولید خبر داد.

مجوزهای لازم برای تسهیل روند ترخیص کالاهای اساسی صادر شد/ حل مشکل ترخیص ۴ میلیون تن کالای مرتبط با تولید

قدس آنلاین؛  طی ماه ها و هفته های اخیر ابهامات و پرسش‌هایی در رابطه با روند ترخیص کالاهای دپو شده در گمرکات کشور ایجاد شده بود که این ابهامات حتی منجر به صدور دستور فوری قضایی برای ترخیص کالاهای اساسی دپو شده در گمرکات شد.

اما واقعیت مشکلات عدم ترخیص کالای دپوشده در گمرکات کشور چیست؟ «مهرداد جمال ارونقی» معاون فنی و امور گمرکی گمرک ایران در گفت و گو با قدس آنلاین به این پرسش پاسخ داده است که در ادامه می‌خوانید.

۴.۵ میلیون تن کالای اساسی در بنادر و گمرکات کشور داریم/نسبت به سال گذشته هیچ کاهش ترخیصی نداشتیم

معاون فنی و امور گمرکی گمرک ایران در رابطه با دلایل عدم ترخیص کاالاهای اساسی ومشکلاتی که در این رابطه وجود دارد تصریح کرد: در حال حاضر ۳.۵ میلیون تن کالای اساسی در گمرکات کشور و ۱ میلیون تن هم روی کشتی‌ها داریم؛ اما نمی‌توان گفت که این کالاها ترخیص نمی‌شود؛ ما از ابتدای امسال ۱۴ میلیون تن کالای اساسی را ترخیص کرده‌ایم که دقیقاً سال قبل نیز ۱۴ میلیون تن ترخیص شده بود. حال ترکیب این کالاهای اساسی تغییر کرده اما از نظر وزنی هیچ کاهش ترخیصی نداشتیم.

وی افزود: اما نکته دوم این است که گمرک سازمان مجری است و حتما باید مجوزهای قانونی لازم کد رهگیری بانک، ثبت سفارش وزارت صمت را اخذ کند و بعد اجازه ترخیص کالا داده شود. کالاهای اساسی تقریباً دو مشکل دارند در بحث اینکه اظهار بشوند و تشریفاتشان انجام شود. یک بخشی از کالاهای اساسی که با ارز ترجیحی وارد کشور می‌شود و ارز آن را باید بانک مرکزی باید بپردازد و به محص اینکه تأمین ارز رخ دهد انتقال ارز صورت می‌گیرد و اسناد مالکیت به دست خریدار داخلی میرسد و خریدار اظهار می‌کند و کالا را تحویل می‌گیرد اما اگر مشکلاتی در رابطه با تأمین ارز و انتقال ارز باشد این ایستایی ایجاد می‌کند در این روند چون اسنادی در دست صاحب کالا نیست تا بتواند با آن اظهار کند و کالا را تحویل بکیرد و گمرک و مراجع دیگر نیز بدون این اسناد وی را به عنوان صاحب کالا به رسمیت نمی‌شناسد.

صدور مجوزهای مورد نیاز بعد از مصوبه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت

ارونقی ادامه داد: حدودا ۳۰ درصد کالاهای اساسی به این صورت هستند ۷۰درصد کالاهای اساسی که در گمرکات کشور هستند  به صورت اعتباری خریداری شده اند و این کالاها به گمرکات اظهار شده و تشریفاتش هم انجام شده در این رابطه بانک مرکزی باید اعلامیه تامین ارز بر اساس مصوباتی که اخیرا از سوی شورای عالی امنیت ملی و ستاد هماهنگی اقتصادی دولت  صادر کند و صاحبان کالا برای ترخیص اقدام کنند. علی رغم اقداماتی که گمرک انجام داده بود و مصوباتی خوبی که در این خصوص ابلاغ شده بود نهایتاً منتهی شد به فرمایش‌های مقام معظم رهبری و مصوبه ۱۱/۸/۹۹ ستاد هماهنگی اقتصادی دولت که باعث شد جدی تر به این موضوع نگریسته شود و گمرکات اجازه ترخیص کالا را صادر کنند.

دیگر هیچ گونه تأخیر یا ایستایی در رابطه با ترخیص کالاهای اساسی و تولیدی قابل پذیرش نیست

 معاون فنی و امور گمرکی گمرک ایران تأکید کرد: در حال حاضر با مصوبه جدید که در خصوص کالاهای اساسی و غیراساسی و نهاده‌های تولید صادر و ابلاغ شده است و گمرکات اجرایی هم از امروز ابلاغ خواهد شد دیگر هیچ گونه تاخیر یا ایستای قابل پذیرش نیست. و صاحبات کالا به قید فوریت باید کالاهای خود را از کمرکات کشور ترخیص کنند حتی اگر شخصی هنوز اعلامیه تأمین ارز هم برای کالای اساسی اش صادر نشده به گمرک این اختیار داده شده است که اجازه ترخیص ۹۰ درصد از این کالا را  صادر کند.علی رغم پیگیری‌هایی که ما داشتیم تاکنون اختیاری به گمرک در خصوص ترخیص درصدی کالاها داده نشده بود خوشبختانه در مصوبات اخیر این مجوز به گمرکات داده شده است.

خبر خوب گمرک برای صاحبان کالاهای مرتبط با تولید

وی در ادامه به روند ترخیص کالاهای غیر اساسی نیز اشاره کرد و گفت: در حال حاضر ۴ میلیون تن کالای اساسی غیراساسی غیر کانتینری در بنادر کشور داریم که ۸۰ درصد اینها مرتبط با تولید هستند یعنی یا مواد اولیه تولید هستند یا نهاده های تولیدی هستند یا مواد واسطه‌ای با ماشین آلات سرمایه ای مرتبط با تولید هستند در سالی که جهش تولید نامگذاری شده‌ است حتما باید این کالاها به شرکت های تولیدکننده برسد.

وی تصریح کرد: در رابطه با ترخیص این کالاها نیز مشکلی که وجود داشت این بود که صاحبان کالا بدون ثبت سفارش کالا را می‌خرند و به گمرکات حمل می‌کنند در این خصوص نیز پروسه تخصیص و تامین ارز نیمایی را داریم و تا زمانی که اعلامیه تامین ارز از سوی بانک مرکزی صادر نمی‌شد گمرک نمی‌توانست اقدامی برای ترخیص این کالاها انجام دهد با تصمیماتی که اخیرا اتخاذ شده از کالاهایی که مربوط به تولید هستند و قبل از ۱۰ آبان ماه در گمرکات کشور هستند صاحبان کالا می‌توانند هم از رویه واردات در برابر صادرات استفاده کنند و کالا را ترخیص کنند و هم  با ارز اشخاص اگر ارزی از سیستم بانکی نخواهند می‌توانند کلای خودشان را ترخیص کنند و اگر هم میخواهند در صف دریافت ارز نیمایی قرار بگیرند.کالاهای تولیدی و مرتبط با تولیدی که از ۱۰ آبان و قبل از آن در کمرگات کشور هستند به قید فوریت صاحبات کالا می‌توانند برای ترخیص آنها اقدام کنند و برای اولین بار به گمرک این اختیار داده شده است که بدون کد رهگیری بانک این کالاها را ترخیص کند.

با وجود اختیارات جدید از این به بعد سازمان گمرک  باید پاسخگو باشد

وی تاکید کرد: با صدور مجوزهای جدید و اختیاراتی که برای اولین بار در رابطه با ترخیص کالاهای اساسی و ضروری و تولیدی به گمرکات کشور داده شده است از این به بعد گمرک باید نسبت به هرگونه تاخیر و ایستایی در زمینه ترخیص این کالاها پاسخگو و مسئول باشد. در حال حاضر هرگونه اختیاراتی که گمرک برای ترخیص کلاها نیاز داشت داده شده و از این به بعد سازمان گمرک باید در صورت بروز احتمالی هرگونه ایستایی و تاخیر پاسخگو باشد.

لازم به ذکر است خلاصه مصوبات اخیر ستاد هماهنگی اقتصادی دولت و ستاد تنظیم بازار در رابطه با تسهیل روند ترخیص کلاهای اسای و مرتبط با تولید از گمرکات کشور به شرح ذیل است.


۱- بانک مرکزی نسبت به تأمین ارز ترجیحی کالاهای اساسی فاقد اسناد مالکیت، با اولویت اعلامی وزارت صمت اقدام کند؛

۲- بانک مرکزی نسبت به صدور اعلامیه تأمین ارز برای کالاهای اساسی اعتباری با تعهد ۳ ماهه از زمان ترخیص کالا از گمرک (جهت تأمین ارز ترجیحی) اقدام نماید؛

۳- کالاهای اساسی و کالاهای ضروری مورد نیاز واحدهای تولیدی با تشخیص و اعلام وزارت صمت (دارای قبض انبار تا ۱۰ آبانماه ۹۹)، بدون الزام به کدرهگیری بانک مرکزی، از گمرکات ترخیص شوند؛ (لیست اولویت های وزارت صمت تا این لحظه به گمرک ابلاغ نشده و امیداست این لیست ظرف یوم جاری نهایی و به گمرک ابلاغ شود)؛

۴- از تاریخ ۱۰ آبانماه ۹۹ به بعد واردکنندگان بتوانند از رویه‌های بانکی (ارز نیما)؛ واردات در مقابل صادرات (خود و غیر) برای پروانه‌های صادراتی سال ۹۸ به بعد؛ ارز اشخاص ، از طریق سامانه جامع تجارت ( کنترل توسط صمت و بانک مرکزی) استفاده کنند؛

۵- گمرک ایران نسبت به ترخیص درصدی کالاهای اساسی و نهاده‌های تولید (ردیف تعرفه و اولویت توسط صمت اعلام می‌گردد) تا سقف ۹۰٪ که در صف «تخصیص» یا «تأمین» ارز بانکی باشند اقدام نماید؛

۶- چنانچه ردیف تعرفه مندرج در ثبت سفارش کالا با استنباط گمرک تغییر کند، مشروط براین که شرح تجاری کالا تغییر ننماید و ردیف تعرفه استنباطی گمرک، جزو ردیف تعرفه کالاهای ممنوعه (گروه۴) یا اولویت ارزی غیرفعال(گروه ۲۷) ، یا ردیف تعرفه کالاهای دارای تولید مشابه داخلی نباشد، درخصوص اقلام گروه های ۱ و ۲۱،۲۲،۲۳ و ۲۴ ، نیازی به اصلاح ثبت سفارش وزارت صمت نخواهد بود.(لیست اقلام ممنوعه و دارای تولید داخل تا این لحظه به گمرک ابلاغ نشده است و امید است ظرف یوم جاری نهایی و ابلاغ شود)؛

انتهای پیام/

برچسب‌ها