رویترز در تحلیلی بر روند طولانی بازگشت به برجام تاکید کرد.

رویترز: بازگشت به برجام سریع رخ نمی‌دهد

به گزارش قدس آنلاین به نقل از رویترز، ترامپ بعد از این که به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا انتخاب شد از توافق هسته‌ای خارج شد و فشار بر ایران را افزایش داد.

جو بایدن به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا روز گذشته برگزیده شد.

وی وعده داده بود که به این توافق باز خواهد گشت. اما دیپلمات‌ها و تحلیل‌گران می‌گویند که احتمالا به دلیل دشمنی این دو کشور و اختلاف‌ها و بی‌اعتمادی طولانی هر دوطرف به هم این اتفاق خیلی سریع رخ نمی‌دهد.

رابرت اِینهورن، کارشناس مسائل سیاسی گفت: بازگشت به تعهدات مندرج در تواففق ممکن است حدود شش ماه طول بکشد و ممکن است که اصلا آن‌ها به توافق نرسند. 

ایران خواستار جبران «ضررهایی» شده است که در اثر تحریم‌های آمریکا به آن وارد شده است و به صورت ضمنی تاکید کرده که واشنگتن باید ضررهای عدم خرید و فروش نفت را بپردازد و این چیزی است که برای هر رئیس‌جمهور آمریکا اگر غیرقابل پذیرش نباشد، کمی سخت است.

جفری لوییس، کارشناس موسسه مطالعات بین‌الملل میدل بری گفت: توافق هسته‌ای باید احیا و زنده شود. اگر می‌خواهید این اتفاق رخ دهد، می‌توانید راه‌حلی برایش پیدا کنید. گاهی در واشنگتن، مشکلات قابل حل هستند، وقتی افراد تمایلی به رسیدن به جواب و راه حل ندارند، غیرقابل حل باقی می‌مانند. 

منبع: خبرگزاری ایلنا

برچسب‌ها