ترامپ با همه سر و صداها و یاغی‌گری‌هایش در انتخاباتی پر زد و خورد و درگیری، رقابت را به حریف خود باخت و هر چند فعلاً نتیجه را نپذیرفته، اما نامش در میان پنج رئیس جمهوری قرار گرفت که تنها برای یک دوره بر مسند قدرت تکیه زدند.

مسئله «قدس» و مناسبات آینده منطقه

قدس آنلاین:  ترامپ با همه سر و صداها و یاغی‌گری‌هایش در انتخاباتی پر زد و خورد و درگیری، رقابت را به حریف خود باخت و هر چند فعلاً نتیجه را نپذیرفته، اما نامش در میان پنج رئیس جمهوری قرار گرفت که تنها برای یک دوره بر مسند قدرت تکیه زدند. در این میان، بازنشر قسمتی از سخنرانی سید حسن نصرالله، دبیر کل حزب‌الله لبنان که به مناسبت شهادت سرداران قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس انجام گرفته بود، حاکی از پیش‌بینی و تحلیل دقیق سید مقاومت درباره انتخابات ایالات متحده و نقش مؤلفه منطقه‌ای بر آن دارد. نصرالله در این سخنرانی خود گفته بود: «ترامپ و دولت او می‌فهمند که واقعاً منطقه را باخته‌اند و انتخابات را نیز خواهند باخت. اگر این هدف محقق شود که ان‌شاءالله محقق خواهد شد، آزادسازی قدس در تیررس قرار خواهد گرفت. وقتی آمریکا از منطقه خارج شد، این صهیونیست‌ها نیز چمدان‌هایشان را جمع می‌کنند و می‌روند و شاید نیاز به جنگ با اسرائیل هم نداشته باشیم». در همین زمینه، به گفت‌وگویی نشستیم با دکتر حسن هانی‌زاده، کارشناس مسائل منطقه و دکتر عبدالرضا فرجی‌راد، کارشناس مسائل ژئوپلتیک و سفیر سابق کشورمان در نروژ که در ادامه می‌خوانید.

دکتر هانی‌زاده درباره عملکرد ترامپ در غرب آسیا با اشاره به کارنامه شکست خورده او گفت: عملکرد چهارساله دونالد ترامپ در دوران ریاست جمهوری‌اش در ایالات متحده یکی از سیاه‌ترین دوران حاکمیت در کاخ سفید در طول ۱۰۰ سال گذشته تلقی می‌شود. ترامپ که با کمک لابی صهیونیستی از سال ۲۰۱۶ به کاخ سفید راه یافت، تحت فشار این لابی اشتباه‌های زیادی مرتکب شد و موجب شد نه تنها بحران در منطقه بلکه در خود ایالات متحده تشدید شود. او با اشاره به اعتراض‌های چند ماهه مردم این کشور علیه نابرابری نژادی با اشاره به گسترش پدیده نژادپرستی در آمریکا آن را از اثرات سیاست غلط ترامپ دانست که البته ریشه در ساختار آمریکا دارد و رؤسای جمهور در آن چندان مؤثر نیستند. دکتر هانی‌زاده موضوع دیگری را که موجب خشم مسلمانان علیه حاکمیت ترامپ شد طرح معامله قرن عنوان کرد که هر چند شکست خورد، اما تلاش وی در جهت تضییع حق ملت فلسطین بود. به رسمیت شناختن بیت المقدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی، اعتراف ترامپ به اینکه جولان سوریه بخش جدایی‌ناپذیر از اراضی اشغالی است و تحریم‌هایی که علیه ملت ایران اعمال کرد از دیگر اقدام‌های رئیس جمهور آمریکا بود که راه به جایی نبرد و به هدف اصلی خود نرسید. این کارشناس مسائل بین‌المللی تقابل غیرمنطقی ترامپ با چین و روسیه را که موجب ضرر سالانه ۴۰۰ میلیارد دلاری آمریکا از تعاملات خود با چین شد از دیگر دستاوردهای دولت او دانست. هانی‌زاده افزود: به نظر می‌رسد نخبگان آمریکایی به این نتیجه رسیده‌اند اگر حاکمیت ترامپ برای چهار سال دیگر ادامه پیدا کند، آمریکا دچار فروپاشی خواهد شد و به همین دلیل، هم جامعه آمریکا، هم نخبگان و هم مهاجران تحت فشار قوانین تحمیلی دولت وی یکدست شده و ترامپ را از کاخ سفید اخراج کردند. ایالات متحده نیاز به یک سیاست جدید که همراه با عقلانیت و منطق باشد دارد.

این کارشناس مسائل منطقه در ادامه به ارزیابی عملکرد دونالد ترامپ در منطقه پرداخت و گفت: تقابل او با ملل اسلامی به خاطر همراهی با رژیم صهیونیستی و دولت‌های مرتجع، حمایت شدید او از محمد بن سلمان در کشتار مردم یمن و همچنین سکوت در برابر قتل روزنامه‌نگار برجسته سعودی، جمال خاشقچی از سری اقدام‌های اشتباه رئیس جمهور آمریکا بود که منجر به گسترش ناامنی و خشونت در منطقه شد. او به شهادت رساندن سرداران بزرگ اسلام، حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس را اوج اشتباه راهبردی آمریکای ترامپ ارزیابی کرد و افزود: همه این موارد موجب شد ملت‌های اسلامی از رفتارهای آمریکا نفرت پیدا کنند. حمایت بی حد و حصر از رژیم‌های مرتجع حاشیه خلیج فارس هم تا آنجا ادامه پیدا کرد که این کشورها به‌خصوص عربستان سعودی، روز ملی کامبوج را تبریک گفته‌اند اما گویا هنوز اخبار انتخابات آمریکا به ریاض نرسیده است و سکوت اختیار کرده‌اند!

دکتر عبدالرضا فرجی‌راد، کارشناس مسائل ژئوپلتیک و سفیر سابق کشورمان در نروژ نیز در بررسی نتایج انتخابات آمریکا و تأثیر آن بر روابط با رژیم صهیونیستی گفت: اگر بخواهیم دوران ریاست جمهوری باراک اوباما و جو بایدن را مقایسه کنیم، طبیعتاً تفاوت‌هایی را می‌بینیم. در اینجا ذکر این نکته لازم است که هیچ وقت ظلم پایدار نمی‌ماند و ترامپ با ذلت اخراج خواهد شد. جدا از صحبت‌های دقیق سیدحسن نصرالله، اسماعیل هنیه نیز مطرح کرده بود با آمدن بایدن و شکست ترامپ، قدس آزاد خواهد شد. اگر بخواهیم در چارچوب ادبیات سیاسی سخن بگوییم، دیگر پایتختی که ترامپ و دوستانش سفارت خود را به آنجا منتقل و مستقر کرده بودند، وجود نخواهد داشت. این‌ها یعنی شواهدی وجود دارد که شرایطی که قرار است در آمریکا پیش بیاید، با دوره ترامپ بسیار متفاوت خواهد بود.

این کارشناس مسائل ژئوپلتیک با تأکید بر اینکه تغییر رؤسای جمهور آمریکا در اصل حمایت از رژیم صهیونیستی تفاوت راهبردی ایجاد نمی‌کند، گفت: همه رئیسان جمهور آمریکا مجبورند به نحوی از اسرائیل حمایت می‌کنند وگرنه دچار مشکلات جدی خواهند شد. اما واقعیت این است که در دوره باراک اوباما که جو بایدن معاون اول او بود، شاهد روابط خوبی میان واشنگتن و تل آویو نبودیم. این موضوع آنجا اوج گرفت که حتی بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی بدون مجوز دولت آمریکا به این کشور سفر کرده و حتی بدون اینکه به مقامات دولتی اطلاعی بدهد، به دعوت صهیونیست‌های کنگره به آنجا رفت و سخنرانی تندی علیه برجام، ایران و همراه با طعنه علیه دولت وقت آمریکا ایراد کرد. جمیع این موارد نشان می‌دهد درست است که در ظاهر پیام می‌دهند و اعلام می‌کنند با هر دولتی که ساکن کاخ سفید شود، کار می‌کنند، اما درواقع با توجه به خبرهایی که به گوش می‌رسد، می‌توان متوجه شد صهیونیست‌ها درباره این انتخابات چقدر نگرانند. سفیر پیشین کشورمان در نروژ افزود: من تصور می‌کنم مسئله فلسطین ممکن است احیا شده و دوباره موضوع اول منطقه شود. ترامپ هم فشار زیادی به فلسطینی‌ها آورد، هم دفترشان را بست، هم کمک‌های بین‌المللی را قطع کرد و هم از نظر سیاسی با اعراب محافظه‌کار علیه فلسطین متحد شد که نشانه‌اش گسترش روابط رژیم صهیونیستی با مرتجعان جنوب خلیج فارس بود. فرجی‌راد تأکید کرد: پیش بینی این است که این روند آرام شده و از سرعتش کاسته شود. دیگر آن جولانی که برخی از کشورهای منطقه با نتانیاهو در راهروهای کاخ سفید داشتند، شکل نخواهد گرفت.

وی با اشاره به رویکرد جناح دموکرات در سیاست خارجی آمریکا گفت: دموکرات‌ها خیلی اعتقاد ندارند باید یک قدرت در خاورمیانه بر دیگر قدرت‌ها و کشورها تسلط داشته باشد. بنابراین من اعتقاد دارم هر چند همه دولت‌های آمریکا حامی اسرائیل هستند و بسیاری از امور در واشنگتن و نیویورک در اختیار صهیونیست‌هاست، اما تاکتیک‌ها متفاوت است. در چهار سالی که ترامپ بر سر کار بود، این قدر فشار آورد که اروپایی‌ها هم نه تنها همراهی نکرده بلکه مجبور شدند خود را از مسئله فلسطین کنار بکشند. به همین خاطر هم بود که دو سال پیش نتانیاهو در مجمع عمومی سازمان ملل اعلام کرد اروپا دشمن اول ماست. من تصور می‌کنم روند مقداری تغییر خواهد کرد و زمان به نفع فلسطینی‌ها و به ضرر صهیونیست‌ها خواهد بود و نگرانی‌هایی که بروز می‌دهند و در خبرها درز می‌کند، نشان می‌دهد این روند آغاز خواهد شد. اقدام‌های اشتباه اثر خود را می‌گذارند و زمانی که این اشتباه‌ها تجمیع شوند، آن وقت است که رژیم صهیونیستی در منطقه تنها خواهد شد.

برچسب‌ها