اشتراک سازی برنامه‌ها، گفتمان‎سازی، ایجاد کمیته محتوایی مستقل و ... از برنامه‌ها و رویکردهای بیست و هشتمین دوره هفته کتاب است.

کتابفروشی‌ها را به خانه مردم می‌بریم/ آغاز فاز اجرایی نمایشگاه مجازی پس از هفته کتاب

به گزارش گروه فرهنگی قدس آنلاین، نشست خبری بیست و هشتمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران با حضور محسن جوادی، معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، ایوب دهقانکار، مدیر عامل موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران و حسین صفری، معاون فرهنگ و اقتصاد موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران با تشریح رویکردها و برنامه‌های این هفته فرهنگی صبح امروز ۲۰ آبان در سالن زنده یاد عاشوری موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران در حال برگزاری است.

در ابتدای این مراسم دهقانکار گفت: مجموعه‌های مختلفی در هفته کتاب فعالیت خواهند کرد. تعدادی از فعالیت‌ها را موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران و مابقی در معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، زیر مجموعه‌های وابسته و سازمان‌ها و نهادهای مرتبط انجام خواهند داد.

مدیر عامل موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران افزود: پیوست مشترک تمام فعالیت ها، مشارکت گسترده دستگاه‌ها و فعالیت استان هاست. در این دوره با چند رویکرد از جمله اشتراک سازی برنامه‌ها آغاز می‌کنیم. رویکرد دیگر ظرفیت سازی و ظرفیت سنجی برنامه‌هایی بود که به دبیرخانه ارسال شد، کمیته محتوایی مستقل در این زمینه فعالیت می‌کرد. همچنین  سومین رویکرد گفتمان سازی است و قصد داریم به سمت و سویی برویم که موج و ظرفیت تازه ای در جامعه ایجاد کند و ظرفیت‌های مغفول را بالفعل کنیم.

دهقانکار در ادامه با اشاره به این که هفته کتاب در حال خروج از «دولتی بودن» است، گفت: البته مواردی هم داریم که مراکز مستقل به صورت خودجوش برنامه‌هایی را برای هفته کتاب تدارک دیده و تعریف کردند که این مسئله می‌تواند به انس بیشتر مردم با کتاب کمک کند و در همین راستا نیز بنا داریم تغییراتی در شیوه اجرای برنامه های هفته کتاب داشته باشیم.

وی تاکید کرد: علیرغم این که شیوع کرونا امسال ما را با مسائلی مواجه و ایجاد نگرانی کرده بود اما خوشبختانه از لحاظ کیفی و کمی با مشکل مواجه نشدیم و حتی شاهد استقبال بیشتر مخاطبان نیز بودیم، ضمن این که حضور انجمن و مروجان کتاب در هفته کتاب بسیار چشمگیر و قابل توجه بود.

حضور ۸۲۰ کتابفروشی در طرح پاییزه کتاب

دبیر هفته کتاب درباره شیوه برپایی برنامه ها گفت: اکثر برنامه‌ها به صورت مجازی یا حضوری، و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و حداقل نیروها انجام می شود، گسترده‌ترین برنامه ما طرح پاییزه کتاب بود که بالغ بر ۱۰۵ کتابفروشی جدید به ما در طرح پاییزه کتاب ملحق شدند و تا دیروز ۸۲۰ کتابفروشی در طرح پاییزه ما شرکت کردند، همچنین قرار است فرآیند تسویه حساب با کتابفروشی‌ها در طرح پاییزه کتاب در کوتاه ترین زمان ممکن ایجاد شود.

دهقانکار افزود: امسال بخش، شهروند خبرنگار و دفاع مقدس به جشنواره کتاب و رسانه افزوده شد، بیش از ۸۰۰ اثر به دبیرخانه جشنواره کتاب و رسانه ارسال شد. این در شرایطی است که خبرنگاران می، توانند سه اثر به این جشنواره ارسال کنند.

وی در ادامه یادآور شد: همچنین قرار است به کتابخانه‌های علامه طباطبایی و سیستانی کتاب اهدا کنیم و ۳۳ نشست با سخنرانی بیش از ۹۰ سخنران خواهیم داشت. تجلیل از نویسندگان و افتتاح مرکز اسناد موسسه خانه و کتاب ایران از دیگر برنامه های ما خواهد بود؛ علاوه بر این با توجه به حفظ اسناد موسسه خانه کتاب و ادبیات پس از ادغام موسسات فرهنگی معاونت فرهنگی نیز مرکز اسناد راه اندازی خواهد شد و از آرشیو آن در سال‌های بعد استفاده می‌شود.

میزان سرانه مطالعه ۱۲ دقیقه در کشور است

وی با اشاره به اینکه شهرداری مشهد در طرح پاییزه کتاب مشارکت خواهد کرد، گفت: این شهرداری معادل یارانه اختصاص یافته به طرح پاییزه کتاب از سوی معاونت فرهنگی وزارت ارشاد، یارانه‌ای به این طرح اختصاص می‌دهد. البته شاخص‌های سرانه مطالعه متفاوت است اما طبق آخرین آمار وزیر فرهنگ و ارشاد میزان سرانه مطالعه ۱۲ دقیقه در کشور است. اگر هدف افزایش آگاهی جامعه باشد، می‌توان راه‌های دیگری برای آن پیدا کرد. قرار است به جای کتابگردی کتابفروشی‌ها را به خانه مردم ببریم برای این مسئله همکاری میان موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران، معاون فناوری وزارت ارتباطات، معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام می‌شود قرار است آدرس کتابفروشی‌ها در مسیریاب‌های داخلی اطلاع رسانی شود.

وی درباره برگزاری نمایشگاه‌های استانی کتاب اظهار کرد: برگزاری نمایشگاه‌های کتاب چه در استان‌ها چه در تهران منوط به اجازه ستاد مبارزه با کرونا است و اگر استانی را ایمن بدانند به صورت فیزیکی و در غیر این صورت به صورت مجازی برگزار می‌شود. پس از برگزاری هفته کتاب درباره نمایشگاه مجازی کتاب اطلاع رسانی خواهد شد اما شرایط اولیه ناشران را برای حضور در نمایشگاه مجازی اعلام کردیم تا هنگام برگزاری مشکلی نداشته باشند و پس از هفته کتاب وارد فاز اجرایی نمایشگاه مجازی کتاب می‌شویم.

دهقانکار با اشاره به این که اولین گام ما برای حمایت از مناطق محروم برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب خواهد بود،  تصریح کرد:  به دنبال برپایی نمایشگاه کتاب مجازی و افتتاح استارتاپ‌هایی برای دسترسی بهتر آن‌ها به کتاب هستیم.

برچسب‌ها