زنجان- زنجان شاهراه ارتباطی شمال غرب کشور بوده و بیشترین تردد در جاده‌ها را به خود اختصاص داده و محورهای مواصلاتی استان نیز با قرار گرفتن در کریدور شمال غرب، همواره موردتوجه مسئولان بوده است.

وعده دوخطی شدن راه‌آهن زنجان –تهران تا پایان سال به مقصد می‌رسد

قدس آنلاین-گروه استان ها:طرح دوخطه کردن مسیر ریلی زنجان به تهران در چهار قطعه اجرا  یکی از پروژه‌های مهم این استان به طول ۱۷۱ کیلومتر  است که افزون بر شش سال بسیاری از مسئولان و مردم انتظار بهره‌برداری از آن را می‌کشند.

گفتنی است در همین راستا یکی از مهم‌ترین مصوبات دولت یازدهم در سفر به زنجان دوخطه شدن مسیر ریلی تهران به زنجان بود که در مردادماه امسال نیز باری دیگر با سفر نوبخت رئیس سازمان برنامه‌وبودجه ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای شتاب بخشیدن به این پروژه تزریق شد تا شاید زودتر به ایستگاه پایانی برسد.

آخرین وضعیت پروژه

در همین راستا مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان با اشاره به اینکه محور ریلی تهران - تبریز مهم‌ترین شریان در کشور است، می‌گوید: جاده‌های موازی با این خط در حال اشباع بوده و راه‌آهن بهترین گزینه برای رهایی از مشکلات محورهای مواصلاتی استان است.

مسعود بیات منش بابیان اینکه از اولویت‌های وزارت راه و شهرسازی، دوخطه کردن راه‌آهن زنجان – تهران - تبریز است،‌ می‌افزاید: تکمیل خط دوم محور زنجان - قزوین نیز در حیطه استان زنجان قرار دارد.

وی وجود خط راه‌آهن را دارای منافع و آورده‌های فراوان دانسته و عنوان می‌کند: مدیریت سوخت، کاهش طول سفر به‌ویژه برای هزاران مسافر و دانشجویی که روزانه و هفتگی بین استان‌های آذربایجان شرقی و غربی، زنجان، قزوین و تهران در تردد هستند، آرزو دارند تا این مسیر دوخطه شده و مشکلات رفت‌وآمد آن‌ها برطرف شود.

این مسئول یادآور می‌شود: علاوه بر آن، وجود شرکت‌های بزرگ صنعتی در این مسیر و ارزان بودن حمل‌ونقل ریلی، لزوم توجه بیش‌ازپیش دولت برای اتمام این مسیر را مورد تأکید قرار می‌دهد.

مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان بابیان اینکه پروژه در حوزه استان زنجان به پیمانکاران واگذارشده است، خاطرنشان می‌کند: هزینه این پروژه از منابع حاصل از محل صرفه‌جویی سوخت در این پروژه تأمین می‌شود.

با دوخطه شدن مسیر ریلی زنجان-قزوین-تهران تحولی بزرگ در زمینه حمل کالا و مسافر در منطقه شمال غرب کشور به‌عنوان یکی از مهم‌ترین مناطق اقتصادی در کشور فراهم خواهد شد و این امر سهم مهمی در توسعه اقتصادی کشور به همراه خواهد داشت.

پیشرفت ۷۳ درصدی

در همین راستا مدیرعامل ناوگان ریلی شمال غرب کشور، به پروژه دوخطه کردن راه‌آهن زنجان به تهران اشاره‌کرده و می‌گوید: این پروژه بیش از ۷۳ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

علی خدایی بابیان اینکه دوخطه کردن این مسیر از قزوین تا زنجان توسط چهار پیمانکار در چهار قطعه در حال انجام است، بیان می‌کند: اعتبار پیش‌بینی‌شده برای پروژه دوخطه کردن راه‌آهن زنجان به تهران در مسیر زنجان به قزوین ۶۵۰ میلیارد تومان است.

مدیرکل راه‌آهن شمال غرب کشور نیز به بازدید معاون رئیس‌جمهور از این پروژه اشاره‌کرده و می‌افزاید: با توجه به اهتمامی که  رئیس سازمان  مدیریت و برنامه‌ریزی داشت، برای تکمیل دوخطه محور زنجان به قزوین، بودجه خوبی تخصیص داده‌شده است.

خدایی تأکید می‌کند: قطعاتی بین زنجان و قزوین تعریف و پیمانکاران نیز فعال شدند و در این میان عمده زیرسازی محور تمام‌شده و پیمانکاران در حال خرید ادوات  خطی، ریل تراورس و تامین بالاس هستند.

برچسب‌ها