معارف/ مریم احمدی شیروان: هنوز زمان زیادی از اهانت نشریه فرانسوی به ساحت ملکوتی پیامبر اعظم(ص) و حمایت بی‌شرمانه دولتمردان اروپایی از این اقدام نمی‌گذرد؛ در چنین روزهایی شایسته است بیش از هر زمان دیگری نام و یاد رحمت‌للعالمین(ص) نقل محافل گوناگون باشد.

پیامبر اعظم(ص)، سراج منیر و الگوی کامل انسانی

 همین بهانه سبب شد تا با نویسنده کتاب «چهره تو قبله هر شاعر است» به گفت‌وگو بنشینیم؛ کتابی که با زبانی زیبا به بیان برش‌هایی از زندگی نورانی خاتم‌الانبیا(ص) پرداخته است. این کتاب را کمال‌السید، نویسنده پرکار عراقی‌الاصل به رشته تحریر درآورده، حسین سیدی آن را به فارسی ترجمه کرده و از سوی انتشارات شهید کاظمی منتشر شده است. کمال‌السید بیش از 300 کتاب و پژوهش پیرامون زندگی نورانی اهل بیت(ع) در کارنامه خود دارد و کتاب «عشق هشتم» او برگزیده انجمن قلم ایران و ششمین جشنواره کتاب سال رضوی در حوزه ادبیات شده است. او در این گفت‌وگو ضمن محکوم کردن اقدام موهن نشریه فرانسوی و حمایت رئیس‌جمهور فرانسه از آن، با ته‌لهجه عربی به پرسش‌های ما پاسخ داد.

بازخوانی سیره پیامبر(ص) نیاز امروز جامعه

کمال السید در ابتدا و در پاسخ به این پرسش که چرا به سراغ بازنویسی زندگی پیامبر(ص) رفته است، می‌گوید: پاسخ به این پرسش و ریشه‌یابی علت ترغیب من به بازنویسی زندگی پیامبر(ص) دشوار است؛ انجام این کار برای من دغدغه‌ای بزرگ بود. انگیزه اصلی از این کار شناختن انسان کامل بود؛ البته این کار غیرممکن است اما تلاش داشتم تا حد امکان برداشتی حتی کمرنگ از زندگی پیامبر(ص) داشته باشم.

او اضافه می‌کند: در دنیای امروز بازخوانی سیره پیامبر(ص) امری ضروری به نظر می‌رسد و کشف محتوای انسانی شخصیت عظیم پیامبر(ص) بسیار مهم است. جهان امروز بیشتر از هر وقت به انسانیت، مهربانی، محبت، بخشش و تمام صفات اخلاقی مثبت و سازنده نیاز دارد. همه تشنه این صفات الهی هستند، زیرا زندگی دنیوی منهای صفات الهی همان وحشیت، عقب‌افتادگی و حیوانیت است. کشف این مضمون و درک درست از محتوای انسانی شخصیت عظیم پیامبر(ص) برای همه ما واجب، لازم و ضروری است.

نویسنده کتاب برش‌هایی از زندگی پیامبر(ص) به اتفاق‌های اخیر و توهین به پیامبر اسلام(ص) که در فرانسه اتفاق افتاد نیز اشاره کرده و بیان می‌کند: باید اعتراف کنم که به باور من، طراح و مؤلف اصلی و حقیقی چنین آثاری، رژیم‌های شیطانی هستند؛ از رژیم اموی تا امروز، همان ‌گونه که بسیاری از موارد توهین‌آمیزی که در کتاب‌هایی مثل آیات شیطانی آمده، ریشه در کتاب‌های گذشتگان دارد که با انگیزه‌هایی مانند انتقام‌جویی از اسلام، منافع سیاسی و فرقه‌ای و... همراه شده است. به‌ عنوان نمونه، معاویه تمام امکانات دولتی را در اختیار افراد دین‌فروش قرار داد تا تمام تلاش خود را برای جعل و تحریف انجام دهند و زمینه برای ورود جعلیات به جوامع حدیثی فراهم شد. مثلاً شخصی به نام سمره بن جندب که از صحابه بود به گفته خود 4هزار حدیث جعلی وارد دین کرد و صورت عجیبی از پیغمبر(ص) را تولید و به جامعه معرفی کرد و زمینه‌ساز رخدادهای بعدی شد.

کار فرهنگی، بهترین روش مقابله با اقدام‌های دشمنان پیامبر(ص)

کمال السید تأکید می‌کند: برای مقابله با اقدام‌های بی‌شرمانه دشمنان نسبت به پیامبر(ص) باید با تدبیر به کارهای عظیم فرهنگی و هنری روی آورد؛ البته محکوم کردن این توهین‌ها و جنایت‌ها با هر وسیله ممکن مهم و واجب است و باید انجام شود اما کار هنری و فرهنگی باید اصل این ماجرا و راهی برای مقابله با این جریان باشد.

این نویسنده ادبیات دینی با تأکید بر ضرورت معرفی شخصیت پیامبر(ص) با زبان جذاب و همه‌فهم به جهانیان تصریح می‌کند: در عصر حاضر نیاز مبرمی به بازخوانی و بازنویسی تاریخ صحیح داریم. در طول تاریخ معارف بشری و در بستر تاریخ ادیان الهی، همیشه مردمانی دروغ‌ساز بوده‌اند که حقایق الهی و علمی را به سخره گرفته و با اهداف گوناگون به تحریف حقایق و جعل احادیث و تاریخ اقدام می‌کردند. متأسفانه برخی از موارد تاریخ نیز تحریف شده و ضد و نقیض‌های زیادی در آن اتفاق افتاده است؛ به همین دلیل نیاز مبرمی به بازخوانی علمی برای کشف حقیقت وجود دارد.

او اظهار می‌کند:  برخی از حوادث که در تاریخ آمده اساس نداشته و اتفاق نیفتاده است. به‌ طور نمونه ابن‌کثیر موارد زیادی از برداشت خود را به تاریخ اضافه کرده است. او درباره حوادث سال 61 ه‍.ق با صراحت می‌گوید که امام حسین(ع) برای کسب قدرت و رسیدن به سلطنت قیام کرد. این مفاهیم که وارد دین شده باید با بیانی ظریف و شیوا بازخوانی و بازنویسی شود؛ باید نویسندگان مسائل تاریخی را به گونه‌ای ترجمه کنند که به اثری هنری و فرهنگی تبدیل شود.

کمال‌السید در پایان تأکید می‌کند: پیغمبر(ص) سرشار از روحانیت، معنویت و عقلانیت بوده و الگوی کامل انسانی است. پیامبر(ص) به حقیقت توصیف قرآنی سراجاً منیراً است. وجود مبارک خاتم‌الانبیا(ص) سراج منیر است یعنی چراغی الهی که نور می‌دهد و ایمان‌های ما همه فروغ پرتوهایی از آن نور است. باید همیشه به یاد داشته باشیم که پیامبر(ص) راهی برای بشریت به سوی آینده‌ای درخشان و پر از محبت روشن می‌کند.

برچسب‌ها