وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه تلاش می‌کنیم نوسانات به سمتی برود که شاخص ها و فعالیت ها به یک بازار پایدار و در حال رشد تبدیل شود، از عرضه اولیه سهام ۱۰۰ شرکت بزرگ تا پایان سال در بورس برای تقویت این بازار خبر داد.

محدودیت‌ها برای انتقال پول‌های ایران در حال کاهش است/ سهام ۱۰۰ شرکت تا پایان سال در بورس عرضه می‌شود

قدس آنلاین: فرهاد دژپسند در حاشیه جلسه هیئت دولت و در جمع خبرنگاران دباره برنامه دولت برای مهار نوسانات بورس و روند ریزشی آن، با بیان اینکه نوسان در ذات بازار سرمایه و سهام است و بورس عمدتاً مبتنی بر رفتار سهامداران و عرضه کنندگان سهام عمل می‌کند، گفت: دولت با قواعدی که تعریف می کند سعی دارد این نوسانات به سمتی برود که شاخص ها و فعالیت ها به یک بازار پایدار و در حال رشد تبدیل شود.

وزیر اقتصاد و دارایی با تاکید بر اینکه در همه دوره ها هم عرضه‌کنندگان و هم متقاضیان نقش موثر در چارچوب و قوانینی که توسط شورای عالی بورس تصویب می‌شود دارند و متاثر از فضای عمومی اقتصاد کشور است، خاطرنشان کرد: اخیرا برخی مباحث و رویدادها دراین بازار اثر مضاعف بجای گذاشت که یکی از آنها موضوع افزایس نرخ شود بانکی بود اما همه فعالان بازار دیدند که رئیس کل بانک مرکزی این را تکذیب کرد و اتفاقاً چنین چیزی در شورای عالی بورس هم مطرح نبوده است.

وی اظهار داشت: البته بحثی است که نرخ سود بین بانکی مقداری بالا رفته که درست است؛ ولی داریم برنامه ریزی می کنیم از این روند جلوگیری کنیم.

دژپسند برخی دیگر از  التهابات را ناشی از  اظهار نظرهایی مداخله گرانه در برخی امور بازار سرمایه و بورس عنوان کرد و افزود: این موضوع به نظر من سبب می‌شود سهامداران حقیقی و خرد دچار زیان و خسران شوند. در حالی که اگر ما مدافع منافع سهامداران خرد هستیم باید از اظهار نظرهایی که مداخله ایجاد می کند به شدت پرهیز کنیم.

وی با اشاره به نگرانی سهامداران از استمرار روند کاهنده شاخص بورس، گفت: آنچه به ما امید می‌دهد برنامه‌ هایی است که برای عرضه داریم  و شورایعالی و سازمان بورس برنامه دارد که می‌تئاند تا پایان سال ۱۰۰ شرکت را  به صورت عرضه اولیه در بورس ارائه کند.

وی اضافه کرد: این به این معناست که خوشبختانه استقبال خوبی وجود دارد ولی افرادی که در بازار سرمایه هستند با دقت عمل کنند.

وزیر اقتصاد با اشاره به اظهارات پیشین خود در مورد ظرفیت بازار سهام و عرضه اوراق،  گفت: اوراق بخشی از بازار سهام نیست. بازار بدهی یک جزء دیگر از بازار سرمایه است و حرف من این بود که برای تامین مالی دولت، بازار سرمایه این ظرفیت ها را دارد.

وی خاطرنشان کرد: فلسفه ذاتی این بخش این است که اوراق بدهی را در بازار بدهی برای تامین مالی بودجه دولت می فروشیم. یا مثلا تصمیم ما این است که تمام واگذاری‌هایمان در دولت در بازار بورس انجام بگیرد و این به خاطر نقش و اهمیت و کارکرد بازار بورس است و به عبارت دیگر عرضه‌ها و واگذاری‌هایمان را به اینجا منحصر کرده‌ایم چون شفاف و سالم است و قیمت‌گذاری‌ها بر مبنای یک فضای رقابتی انجام می گیرد.

وی با بیان اینکه نسبت به گفتار ها باید با دقت برخورد کنیم اظهار داشت: باید بدانیم دارایی و اموال و سهام مان را نباید به راحتی در معرض خرید و فروش قرار دهیم و باید خیلی دقت کنیم و مطالعه، مشاوره و معامله باید سرلوحه کارمان در بازار سرمایه باشد.

نقد شوندگی بازار سرمایه باید بالا برود

دژپسند با بیان اینکه از ۳۲۰ شرکت ۲۰۰ شرکت بازارگردان دارند، گفت: الان خوشبختانه اوراق تبعی هست که یکی از ابزارهای مدرن برای بازار سرمایه است و ما اینها را برای نقد شوندگی بالا بیان می‌کنیم چون یکی از ویژگی های بازار سرمایه این است که نقش شوندگی بالا برود تا به هر دلیلی که خواستم بفروشم با سهولت این کار را انجام دهم.

وی تاکید کرد که تمام برنامه ما این است که بازار مدرن‌تر و پایدارتر شود و بتوانیم آن را به حداقل برسانیم و هنوز معتقد هستم که حاشیه هایی وجود دارد که آثار منفی روی بازار دارد که ان شالله آنها را به حداقل ممکن برسانیم.

محدودیت ها برای انتقاال پول‌های ایران در حال کاهش است

وزیر اقتصاد در پاسخ به سوال خبرنگار قدس آنلاین درباره خبرهای تایید نشده از چراغ سبز های جدید پس از ممانعت اوفک از انتقال پولهای بلوکه شده ایران در کره و ژاپن به کانال مالی سویس برای خرید دارو و اقلام بشر دوستانه برای آزاد شازی این اموال با پیروزی بایدن، گفت: آنچه سخنگوی دولت در مرود اقدام  اوفک اعلام کرد کاملا درست است، اظها داست توافق هایی صورت گرفته و کارها در مراحل نهایی بود تا ما بتوانیم برخی از داروهای خریداری شده از کشورهای دیگر را به کشور وارد کنیم که متاسفانه اوفک مانع شد اما کم کم این محدودیت ها  در حال کاهش است.

برخی موارد طرح اسیضاح در حوزه مسئولیت من نیست

دژپسند درباره ارائه طرح استیضاحش در مجلس هم به خبرنگار ما گفت:  استضاح حق نمایندگان اسیت و ما هم از این فرصت برای تبین عملکرد وزارت اقتصاد استفاده می‌کنیم.

وی افزود: متن استیضاح هنوز  به دست من نرسیده، اما برخی از مواردی که  بیان شده در حوزه ماموریت وزارت اقتصاد نیست اما من به عنوان وزیر در تعانل با نمایندگان آماده ام در خدمتشان باشم.

وزیر اقتصاد در باره میزان تحقق درآمد مالیاتی دولت در بودجه ۹۹ هم گفت: خبر خوب که به ندرت رخ می‌دهد اینست که امسال ۱۰۰ درصد هفت دوازدهم درآمد مالیاتی محقق شده است.

برچسب‌ها