سخنگوی سازمان انتقال خون کشور با بیان اینکه در حال حاضر به تمامی گروه‌های خونی نیاز داریم و گروه خونی منفی در اولویتند، افزود: تنها ۲ درصد از بهبودیافتگان از بیماری کرونا جهت اهدای پلاسما به مراکز انتقال خون مراجعه کرده‌اند که آمار بسیار پایینی است.

به تمام گروه‌های خونی نیازمندیم/ تنها ۲ درصد از بهبودیافتگان کرونا پلاسما اهدا کرده‌اند

قدس آنلاین؛ بشیر حاجی بیگی سخنگوی سازمان انتقال خون کشور در رابطه با آخرین وضعیت خونی و پلاسمای کشور گفت: نیاز به خون  و فرآورده‌های آن یک نیاز همیشگی و روزانه است؛ درحال حاضر به تمامی گروه‌های خونی نیاز داریم؛ افرادی که دارای گروه خونی منفی هستند باید اقبال بیشتری به اهدای خون داشته باشند. چون فقط ۱۰ درصد از مردم کشور ما دارای گروه خونی منفی هستند.

وی افزود: از ابتدای اردیبهشت ماه تا امروز ۲۱/۸/۹۹ نزدیک به ۱۳ هزار نفر در ۲۵ مرکز استان انتقال خون جهت اهدای پلاسمای کووید مراجعه کرده‌اند که از این تعداد ۱۰ هزار و ۶۰۰ واحد پلاسما اهدا شده است.درواقع تنها ۲ درصد از بهبودیافتگان از بیماری کرونا جهت اهدای پلاسما به مراکز انتقال خون مراجعه کرده اند که آمار بسیار پایینی است.

حاجی بیگی تأکید کرد: افرادی که ۲۸ روز از بهبودی آنان از بیماری کرونا گذشته باشد می‌توانند با مراجعه  به مراکز انتقال خون به شکرانه بازیابی سلامتشان و نجات جان سایر بیماران کرونا پلاسما اهدا کنند.

سخنگوی سازمان انتقال خون کشور ادامه داد: تهران پرمصرف ترین استان از نظر خون و فراورده های آن است. در استان های شمالی کشور از جمله گیلان، مازندران، گلستان و همچنین استانهای جنوبی کشور مثل سیستان و بلوچستان، هرمزگان، بوشهر و خوزستان به خاطر وجود بیماران خاص و عزیزان مبتلا به تالاسمی میزان مصرف خون بیشتر است.در کلانشهرهای کشور به دلیل وجود بیمارستان ها و مراکز درمانی بیشتر نیاز به خون و فراورده های آن روز به روز افزایش می‌یابد.

وی تاکید کرد: تمامی پروتکل‌های بهداشتی در مراکز خون کشور رعایت می‌شود و تمامی وسایل و تجهیزات استفاده شده در فرآیند اهدای خون و پلاسما، استریل و یکبار مصرف هستند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها