تفاهم‌نامه همکاری میان بنیاد کرامت رضوی و معاونت صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با هدف اشتغال‌زایی برای بانوان سرپرست خانوار و بد سرپرست در ۸ استان به امضا رسید.

امضای تفاهم‌نامه همکاری میان بنیاد کرامت رضوی و وزارت گردشگری

به گزارش قدس آنلاین، در این مراسم که صبح امروز در بنیاد کرامت رضوی برگزار شد، محمدحسین استاد آقا مدیرعامل این بنیاد طی سخنانی با اشاره به فعالیت‌های آستان قدس رضوی در زمینه محرومیت‌زدایی گفت: این آستان تلاش‌های گسترده‌ای برای محرومیت‌زدایی در دست اجرا دارد و در این راستا پس از شیوع کرونا برنامه‌ریزی‌های جامعی برای آسیب‌دیدگان از این ویروس به اجرا رسانده است.

اشتغال‌زایی برای زنان سرپرست خانوار با اعطای ۴۰۰ فقره وام به ۴۰۰ بانو

وی ادامه داد: در این زمینه یکی از برنامه‌های ما موضوع اشتغال‌زایی برای زنان سرپرست خانوار و یا بانوان بد سرپرست است که سعی داریم با تفاهم با  وزارت میراث فرهنگی برای این عزیزان اشتغال‌زایی کنیم.

وی از اعطای ۴۰۰ فقره وام اشتغال‌زایی به زنان سرپرست خانوار خبر داد و گفت: این وام‌ها با هماهنگی وزارت صنایع دستی به بانوانی که در این زمینه شناسایی شده‌اند اعطا می‌شود تا بتوانند در راستای تولید صنایع دستی گام بردارند و از این طریق به خودکفایی برسند.

ضرورت برنامه‌ریزی برای فروش محصولات تولید شده توسط بانوان

استاد آقا با بیان اینکه پس از تولید محصولات باید به فکر فضایی برای فروش آنها هم باشیم گفت: موضوع اشتغال‌زایی موضوعی است که مرحله اول کار است و باید در مرحله بعد زمینه برای فروش کالاهای تولید شده توسط بانوان فراهم شود زیرا با شرایط کنونی امکان ایجاد بازارچه وجود ندارد، از این رو برنامه‌ریزی برای فروش محصولات بسیار مهم است.

آستان قدس مشتری محصولات تولیدی بانوان بی‌سرپرست

وی ادامه داد: البته در این زمینه می‌توانیم برخی از محصولات را سفارش بدهیم زیرا آستان قدس برای هدایای خود از صنایع دستی استفاده می‌کند که در این زمینه می‌توانیم خریدار بخشی از این آثار تولید شده باشیم، البته باید برای فروش محصولات برنامه‌ریزی گسترده‌تری انجام شود.

مدیرعامل بنیاد کرامت رضوی با بیان اینکه در این زمینه می‌توان از شبکه خادمیاری استفاده کرد گفت: ۱۱۶ هزار خادمیار فعال در سراسر کشور داریم و به علاوه آنها گروه‌های مختلف جهادی هم با ما همکاری دارند از این رو می‌توانیم از ظرفیت خادمیاران و گروه‌های جهادی هم برای موضوع اشتغال بانوان و هم برای فروش محصولات استفاده کنیم.

اعطای ۴۰۰ وام ۱۰ تا ۳۰ میلیون تومانی قرض‌الحسنه

استاد آقا در خصوص وام های اعطایی به بانوان سرپرست خانوار گفت: این وام‌ها از ۱۰ تا ۳۰ میلیون تومان هستند که در این راستا ۴۰۰ فقره وام اعطا می‌شود، البته از نظر اجرای کار هم مشکل چندانی نداریم و بانک عامل هم مشخص شده است. مقررات بانک عامل هم زیاد سخت نیست و برای دریافت وام فقط به یک ضامن نیاز است، همچنین امیدواریم که طی ماه‌های باقیمانده سال فرایند کار تکمیل شده و ۴۰۰ فقره وام اعطا شود.

باید مشاغل فعلی را هم حفظ کنیم

پویا محمودیان، معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیز در خصوص تفاهم با آستان قدس رضوی برای اشتغال زنان سرپرست خانوار گفت: به جز موضوع اشتغال‌زایی یکی از اهداف ما حفظ مشاغل موجود است زیرا بسیاری از عزیزان سرپرست خانوار هستند که به دلیل شیوع کرونا بازار کار خود را از دست داده و آسیب دیده‌اند و کارگاه‌های آنها رو به تعطیلی است. از این رو یکی از برنامه‌ها این است که بتوانیم مشاغل موجود را هم حفظ کنیم، همچنین در حوزه صنایع دستی ۷۵ درصد مخاطبان ما بانوان هستند که عمدتاً زنان سرپرست خانوار هستند و در این راستا می‌توانیم همکاری بسیار خوبی با مجموعه آستان قدس داشته باشیم.

افتتاح نمایشگاه مجازی فروش محصولات صنایع دستی

وی درخصوص فروش محصولات تولید شده توسط بانوان سرپرست خانوار گفت: در این زمینه همزمان با میلاد پیامبر(ص) نمایشگاه مجازی صنایع دستی افتتاح شد و همه صنعت‌گران ۳۱ استان محصولات خود را در این سامانه مجازی ارائه می‌کنند همچنین در این زمینه هیچ درصد و یا هزینه‌ای از تولیدکنندگان دریافت نمی‌شود.

وی ادامه داد: طی تفاهم‌نامه‌ای هم که با اداره پست داشتیم برای ارسال محصولات ۳۰ درصد از این عزیزان تخفیف گرفتیم تا همه فرآیند فروش و ارسال محصولات بدون حضور مردم صورت بگیرد و بر روی تبلیغات هم مشغول فعالیت و مذاکره با رسانه ملی هستیم.

محمودیان با بیان اینکه در موضوع سفارش محصول مکاتبه با سازمان بازرسی داشتیم گفت: با هماهنگی با سازمان بازرسی نامه‌ای به همه ارگان‌ها ارسال شده و در آن نامه تأکید شده که برای هدایای خود از صنایع دستی استفاده کنند که در این زمینه می‌توانید سفارش‌هایی هم دریافت کنیم.

منبع: آستان نیوز

انتهای خبر/

برچسب‌ها