برخی‌ها از مصرف نوشیدنی‌های گازدار به دلیل داشتن مقدار زیادی قند خودداری کرده و به نوشیدنی‌های رژیمی حاوی شیرین کننده مصنوعی روی می‌آورند، اما این نوشیدنی‌ها نیز خالی از زیان برای سلامتی نیستند.

پایان رویایی شیرین برای هواداران نوشابه‌های رژیمی

به گزارش قدس آنلاین به نقل از وب سایت "Healthline"، نوشیدنی‌های گازدار خطراتی را برای سلامتی قلب ایجاد می‌کنند، چه با افزودن قند چه به صورت مصنوعی شیرین شده باشند و از سطح کالری بالایی برخوردار نباشند.

این شیرین کننده‌ها از شیرین کننده‌های مصنوعی و گیاهی تهیه می‌شوند تا بدون افزودن قندهایی مانند "استویا" و "آسپارتام" طعم شیرینی را به نوشیدنی‌ها بدهند.

با این حال، شرکت‌های تولید کننده این نوشیدنی‌های رژیمی در مورد کارآیی مطالعه اخیر ابراز تردید کرده اند، خصوصاً اینکه بسیاری از محققان از مزایای آن تعریف می‌کنند.

Guy Means، متخصص قلب در بیمارستان Sandra Atlas Pass در نیویورک می‌گوید: "ادعای اینکه نوشیدنی‌های رژیمی برای سلامتی ایمن هستند درست نیست.

مصرف کنندگان نوشبه های رژیمی در معرض افزایش وزن و دیابت 

پیش از این یک مطالعه فرانسوی نشان داده بود کسانی که نوشابه‌های رژیمی را زیاد مصرف می‌کنند خود را در معرض افزایش وزن، مقاومت به انسولین و دیابت قرار می‌دهند.

این مطالعه که در ژورنال دانشگاه قلب و عروق آمریکا منتشر شده است، به نمونه‌ای از یک صد هزار شرکت کننده متکی بوده که اطلاعاتی را در مورد رژیم غذایی و عادات حرکتی خود در طی چند ماه ارائه دادند.

نوشابه

Eloy Casella، محقق نظارت بر این مطالعه می‌گوید که مصرف نوشیدنی‌های پر قند در سال‌های اخیر به طور قابل توجهی افزایش یافته است.

او گفت: خطر بزرگ در تأثیر این نوشیدنی‌های شیرین بر سلامت قلب و روند متابولیسم است که به عنوان "متابولیسم" شناخته می‌شود.

پیش از این، یک محقق متخصص در موضوع چاقی و استاد دانشگاه کالیفرنیا گفته بود که این شیرین کننده‌ها برای فرآیند متابولیسم مضر هستند، زیرا بدن را فریب می‌دهند.

این دانشمند آمریکایی افزود: این طعم‌های شیرین سیگنال‌هایی را به مغز و دستگاه گوارش ارسال می‌کنند تا در حالت پیش بینی و هشدار برای جریان قند باشد و وقتی این کالری‌های مورد انتظار نرسند، ممکن است به عملکرد هورمون انسولین که نقش مهمی در بدن انسان دارد آسیب برساند.

منبع: باشگاه خبرنگاران

انتهای پیام/

برچسب‌ها