آبادان- متأسفانه گرازها با حمله به مزارع ذرت و هم‌چنین نخلستان‌های جوان بخشی از محصول مردم آبادان را تخریب کردند و بنا بر گفته کشاورزان گله‌های گراز با ایجاد شیارهای عمیق موجب آسیب به ریشه گیاهان و هم‌چنین ناهمواری زمین می‌شوند.

حمله گرازها به نخل های آبادان؛ قرار عملیاتی کربلا به کمک کشاورزان آمد

قدس آنلاین-گروه استان ها: حمله گراز ها به مزارع کشاورزان در ابادان به دلیل اینکه بسیاری از  کشاورزان توانایی ایجاد حصار یا فنس در اراضی کشاورزی را به دلیل وسعت آن ندارند نخل داران را با مشکل جدی در برخورد با گرازها روبرو کرده است.

در همین رابطه یکی از فعالان حیات‌وحش به ما می‌گوید: دخالت انسان در طبیعت موجب شده تا جمعیت گرگ و پلنگ که از دشمنان گرازها به شمار می‌رود، نابودشده و یا کاهش یابد و لذا جمعیت گراز وحشی به علت نداشتن دشمن در طبیعت افزایش یابد.

امید اسمی می‌گوید: از سویی ورود انسان‌ها به زیستگاه گراز و محدود شدن محل زیست این حیوان باعث کاهش امنیت غذایی آن شده و گرازها مجبور به هجوم به باغات و مزارع کشاورزی شده‌اند.

وی اظهار می‌کند: کشاورزان و باغداران  می‌توانند با ایجاد یک طناب و یا سیم سرتاسری به دور باغ و زمین خود و نصب چندین قوطی حلبی و انداختن سنگ در درون انحا مبادرت به ایجاد حصار فیزیکی کنند.

این فعال محیط‌زیست ابراز می‌کند: ایجاد سروصدا،استفاده از نور و روشنایی و همچنین روشن کردن آتش در مواقع احتمال هجوم وحوش،می‌تواند در این زمینه مفید واقع شود زیرا حیواناتی مانند خوک و گراز وحشی به‌طور مستقیم حرکت می‌کنند و با مواجه‌شدن با این تله‌ها و ایجاد سروصدای حاصله با برخورد کردن با آن‌ها اقدام به فرار می‌کنند.

کنترل گرازها در آبادان

بنا بر گفته کشاورزان و کارشناسان بخش کشاورزی، وجود زمین‌های کشاورزی متروکه، لایروبی نشدن انهار طبیعی و رویش نیزارها در آن‌ها، دژ خاکی حاشیه رودخانه و کوچ گله‌ای گرازها از عراق به دلیل وجود آب شیرین را عامل اصلی زیادشدن جمعیت گرازهای وحشی و زادوولد آن‌ها در منطقه می‌دانند.

در کنار نخلستان‌های خرما کشت میانه کاری انواع محصولات ازجمله بامیه و سبزیجات در آبادان از رونق خاصی برخوردار است اما ازدیاد جمعیت گرازهای وحشی در این شهرستان باعث از بین رفتن بخش زیادی از محصولات کشاورزی آبادان شده است.

بسیاری از کشاورزان آبادانی در این رابطه اذعان می کنند: در ۱۰ سال گذشته تعدادی از اقلیت‌های مذهبی برای شکار گراز به آبادان آمدند و این حیوان را شکار کردند اما حدود سه سال متوالی است اداره حفاظت محیط‌زیست آبادان به بهانه‌های مختلف برای شکار این حیوان مجوز صادر نمی‌کند.

صدور پروانه شکار

رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست آبادان بابیان اینکه شکار گراز برای مسلمان ممنوع است گفت:اداره حفاظت محیط‌زیست آمادگی لازم برای صدور مجوز اتلاف گزار برای کشاورزان آبادان را دارد اما پروانه شکار گراز برای مصرف گوشت فقط برای اقلیت‌های مذهبی صادر می‌شود.

به‌منظور جلوگیری از ورود گراز به مزارع و نخلستان‌های منطقه تفاهم‌نامه‌ای به‌منظور احداث حصار برای مزارع با قرارگاه عملیاتی کربلا امضاشده است که طبق این تفاهم‌نامه ۶۰ درصد هزینه تهیه مصالح برای احداث حصار را قرارگاه عملیاتی کربلا تقبل کرده و ۴۰ درصد هزینه‌بر عهده کشاورزان است

علی فتحی نیا افزود: پروانه اتلاف گراز برای کشاورزان مسلمان به‌شرط ارائه درخواست کتبی و معرفی‌نامه از شورا و دهیار محل همراه با مدارک لازم مبنی بر حمل اسلحه صادر خواهد شد ضمن اینکه بعد از اتلاف گراز باید با هماهنگی شورای محل و دهیاری روستا لاشه حیوان دفن شود.

وی به صدور ۱۰۰ مورد مجوز شکار در سال گذشته برای کشاورزان شهرستان آبادان اشاره کرد و گفت: در سال گذشته ۱۰۰ فقره مجوز شکار گراز برای اقلیت‌های مذهبی صادر شد.

فتحی نیا یکی از راه‌های جلوگیری از ضرر و زیان ناشی از تخریب باغات و نخلستان‌های کشاورزان آبادانی توسط گراز را محصور کردن و ایجاد موانع برای این حیوان بیان کرد و گفت: محصور کردن مزارع برای کشاورزان هزینه‌بر است اما می‌تواند جلوی خسارت را بگیرد.

ورود قرار عملیاتی کربلا برای کمک به کشاورزان

مدیر جهاد کشاورزی آبادان بابیان اینکه به‌منظور جلوگیری از ورود گراز به مزارع و نخلستان‌های منطقه تفاهم‌نامه‌ای به‌منظور احداث حصار برای مزارع با قرارگاه عملیاتی کربلا امضاشده است اظهار کرد: طبق این تفاهم‌نامه ۶۰ درصد هزینه تهیه مصالح برای احداث حصار را قرارگاه عملیاتی کربلا تقبل کرده و ۴۰ درصد هزینه‌بر عهده کشاورزان می‌باشد.

حسن دشتی نژاد افزود: در این راستا تاکنون ۸۰ هکتار حصار در روستاهای شلاحی، دهستان منیوحی، اروندکنار و فیاضیه آبادان احداث شده است.

برچسب‌ها