بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد با وجود وارد نشدن حدود 9 ماهه برنج پاکستانی درجه یک تحت عنوان یک برند شناخته‌شده، اما متأسفانه کیسه‌های 10 کیلویی تقلبی پر شده از برنج‌های بی‌کیفیت در پی یک سودجویی سازمان‌یافته در شهر عرضه شده و به مردم فروخته می‌شود!

فروش برنج تقلبی پیش چشم سازمان صمت!

عقیل رحمانی/

 بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد با وجود وارد نشدن حدود 9 ماهه برنج پاکستانی درجه یک تحت عنوان یک برند شناخته‌شده، اما متأسفانه کیسه‌های 10 کیلویی تقلبی پر شده از برنج‌های بی‌کیفیت در پی یک سودجویی سازمان‌یافته در شهر عرضه شده و به مردم فروخته می‌شود!

**برنجی که 9 ماه است وارد نشده، اما در بازار فراوان است!

دو روز پیش اطلاعاتی به تحریریه روزنامه قدس منعکس شد که از توزیع یک نوع برند شناخته‌شده برنج پاکستانی درجه یک در بازار مصلی و سطح شهر حکایت داشت که طبق همان اطلاعات واصله از حدود 9 ماه پیش به هیچ وجه وارد کشور نشده است.

با توجه به حساسیت ماجرا و مطالبه عمومی صورت گرفته در این زمینه، بررسی میدانی ماجرا در دستور کار خبرنگار ما قرار گرفت. از همین رو و در نخستین مرحله، واردکننده اصلی برنج پاکستانی تحت عنوان برند«م» را پیدا می‌کنیم و در حالی که او گلایه داشت صدایش در این زمینه به گوش مسئولان امر نرسیده، از او می‌خواهیم در این گزارش میدانی ما را همراهی کند.

لحظاتی بعد«قالیباف» هم به تیم خبری روزنامه قدس می‌پیونند. از او می‌پرسیم ماجرای فروش برنج تقلبی تحت عنوان و برند شما واقعیت دارد که در پاسخ عنوان می‌کند: برنجی را که ما واردکننده آن بودیم، دیگر از اواخر سال 98 به واسطه برخی مشکلات وارد نشد و مقداری هم که در آن تاریخ وارد شد حدود 900 تن بود که توزیع آن در اختیار ما نبود و تمامی محموله با نظارت ستاد تنظیم بازار راهی فروشگاه‌های هدف شد.

این تاجر برنج ادامه می‌دهد: تقریباً 8 ماه می‌شود که سیستم ثبت سفارش و طی شدن دیگر مراحل واردات برنج از نوع مدنظر ما بسته و ممنوع اعلام شده که آن هم به دلیل فرارسیدن فصل برداشت برنج ایرانی بود.

**یک تاجر برنج: تمامی برنج‌ها در برند مورد اشاره تقلبی است

وی تصریح می‌کند: از تاریخ یکم آبان ماه هم که شرایط برای ثبت سفارش و ... فراهم شده تا به حال واردات برنج تحت عنوان مذکور را انجام نداده‌ایم.

از همین رو برنجی هم که در بازار با عنوان برند ما می‌فروشند، تقلبی است. ما مطلع هستیم که داخل کیسه‌های 10 کیلویی مذکور را با برنج‌های تایلندی، 386  و دیگر برنج‌های بی‌کیفیت پر می‌کنند و متأسفانه با این ماجرا برخوردی هم صورت نمی‌گیرد.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا موضوع را از دستگاه‌های نظارتی مربوط پیگیری کرده‌اید، عنوان کرد: تا امروز به چند دستگاه مانند معاونت بازرسی سازمان صمت مراجعه کرده و موضوع را اطلاع داده‌ایم. هر کیسه برنجی  را که با نام و برند ما به دست مردم می‌دهند در قبالش حدود  280 هزارتومان پول می‌گیرند، در حالی که ارزش برنج داخل کیسه ریخته شده حدود 80 تا 100هزار تومان کمتر است.

**کف بازار مملو از برنج تقلبی

در ادامه از وی می‌خواهیم با ما همراه شود و تحت پوشش خریدار به چند فروشگاه در بازار مراجعه کنیم. به فاز یک مجتمع تجاری مصلی می‌رویم، اندک پرس‌وجو ما را به یک عمده‌فروشی می‌رساند که محموله عظیمی از برنج«م» را در کیسه‌های چهارتایی روی پالت‌های چوبی قرار داده است. تاجر برنج و مالک برند مذکور از فروشنده می‌پرسد محموله برنج چه قیمتی دارد که با پاسخ محموله فروخته‌شده روبه‌رو می‌شود.

به سراغ یکی از عمده‌فروش‌ها می‌رویم که در بازار به صداقت در رفتار شناخته می‌شود، او در این زمینه به ما می‌گوید: تمامی محموله‌هایی که در بازار تحت این برند فروخته می‌شوند، تقلبی است. سودجویان در برخی مراکز زیرزمینی مانند بوجاری‌ها، کیسه‌های کپی شده را پر کرده و به مردم می‌فروشند و مردم عادی به این راحتی متوجه نمی‌شوند چه بلایی سر آن‌ها آمده است.

عاملان این تقلب هم کاملاً حرفه‌ای عمل می‌کنند و کیسه‌های برنج را شبانه و به مقدار یک تن پر می‌کنند و صبح به دست عاملان فروش خود می‌رسانند و دلیل این کار هم این است که اگر گیر افتادند برای همان یک محموله با آن‌ها برخورد شود. معمولاً برنج‌های ریخته شده داخل این کیسه‌ها کیفیت بسیار پایینی داشته و اختلاف قیمت زیادی با برنج پاکستانی درجه یک دارد.

به مسیرمان ادامه می‌دهیم و حاشیه بولوار مصلی را پیاده طی می‌کنیم. پشت شیشه برخی خرده‌فروشی‌ها و در میان نمونه‌ها، کیسه‌های 10 کیلویی این برنج به چشم می‌خورد و این یعنی وجود یک تقلب علنی پیش چشم مسئولان مربوط، اما پرسش اینجاست چرا به این راحتی برنج تقلبی به مردم شهر فروخته می‌شود، ولی معاونت بازرسی سازمان صنعت،معدن و تجارت خراسان‌رضوی با آن‌ها برخوردی نمی‌کند.

یکی‌دیگر از خرده‌فروش‌ها که موضوع را از او جویا می‌شویم، از ما می‌خواهد همراه او به قسمت انبارش مراجعه کنیم و وقتی به محل می‌رویم مشخص می‌شود حدود یک تن از محموله مذکور هم در آنجا قرار دارد. او در این زمینه می‌گوید: من از تقلبی بودن برنج‌ها خبر نداشتم و عمده‌فروشی که در فاز یک مصلی قرار دارد حین خرید بیان کرد خیالت راحت این برند وارد شده و تقلبی نیست!

** پای یک بوجاری به ماجرا باز شد

تحقیقات تکمیلی ما نشان می‌داد یک بوجاری در حوالی بزرگراه شهید بابانظر قرار دارد که به گفته برخی خرده‌فروش‌ها عامل اصلی پر کردن کیسه‌های برنج تقلبی  است. یکی‌دیگر از کسبه در این زمینه مدعی می‌شود بارها به او گفتم این کار تو خلاف است و بردن این نان سر سفره مشکل دارد، اما هر بار او جواب سربالا می‌دهد. آنچه مشخص است عمده فعالیت آن بوجاری شب‌هاست؛ چرا که احساس می‌کند نظارت کمتری روی موضوع وجود دارد.

کمی بعد در محل بوجاری اشاره شده حاضر می‌شویم، از میان در دیده می‌شود که یک نیسان‌وانت داخل بوجاری در حال بارگیری محموله‌ای است. همان زمان و در حالی که پیگیری این موضوع‌ها باید در اولویت کاری کارشناسان معاونت بازرسی سازمان صمت باشد، با «بیاتی» کارشناس مسئول معاونت بازرسی سازمان صمت خراسان‌رضوی تماس می‌گیریم و ماجرا را به اطلاع او می‌رسانیم و او هم اعلام می‌کند و یک تیم برای بررسی به محل اعزام می‌شود. این اقدام صورت می‌گیرد، اما آن‌ها زمانی به محل می‌رسند که نیسان‌وانت محل را ترک کرده است. بازرسی بوجاری انجام می‌شود، اما موردی یافت نمی‌شود.

در حالی که وجود این برنج در بازار و فروش آن به مردم و سود حدود 100 هزارتومانی در هر کیسه، ظلمی علنی است که احساس می‌شود در سایه کمی‌توجهی سازمان صمت استان در برخورد با نمونه عینی یک تقلب است، به سراغ کارشناس مسئول معاونت بازرسی سازمان صمت استان می‌رویم و در این زمینه با وی گفت‌وگو می‌کنیم.

**تا کسی خبر ندهد کارشناسان راهی بازار نمی‌شوند!

بیاتی در واکنش به ماجرا می‌گوید: تاجر برنج می‌تواند برای سوءاستفاده از برندش، اقدام‌های قانونی را در دیگر نهادهای متولی صورت دهد. از سوی دیگر واحدهای صنفی باید زمانی که کالایی را برای فروش می‌آورند این تعهد را داشته باشند که کالای تقلبی به فروش نرسانند.

وی در مواجهه با موضوع مطرح شده از سوی رسانه که معمولاً واحدی صنفی که با علم به تقلبی بودن کالایی را خرید می‌کند و برای سودجویی مبادرت به آن می‌کند و مسلماً به نهادهای متولی اطلاعی نخواهد داد، پس متولی شناسایی این افراد چه کسی است، بیان کرد: در این بخش باید گزارش‌هایی از سوی مردم به ما واصل شود تا ما برویم و به ماجرا رسیدگی کنیم!

پس از آن ما بررسی می‌کنیم تا ببینیم داخل کیسه چه برنجی ریخته شده و مابه‌التفاوت قیمت برنج موجود تا برنج اصلی، تقلب تلقی می‌شود.

در ادامه او در پاسخ به این پرسش که موضوع مطرح شده از سوی شما نحوه برخورد قانونی با ماجرا بود و مردم حین خرید این نوع برنج از هیچ چیز خبر ندارند، پس نیروهای شما در سطح بازار برای برخورد با این تقلب علنی چه کرده‌اند و چند پرونده برای افرادی که برنج تقلبی را به نام برند شناخته‌شده فروخته‌اند، تنظیم کرده‌اند، بیان کرد: در حوزه برنج تقلبی برخوردهایی شده، اما در این مورد خاص اطلاعات دقیقی ندارم و موضوع را بررسی و تا ظهر(روز گذشته) خبر آن را خواهیم داد.

وی در ادامه به موضوع بوجاری کردن برنج در مراکز عرضه اشاره و بیان می‌کند: به نظر می‌رسد وجود این مراکز در محل‌های عرضه مفهوم خاصی ندارد، مگر برای برنج‌های آب خورده و شپشک‌زده‌ای که به محل آورده شده باشد، اما متأسفانه فعالیت بوجاری‌ها در شهرهایی مثل مشهد، جای سوءاستفاده را برای متخلفان باز می‌کند تا در محل دست به تقلب بزنند.

پس از پیگیری صورت گرفته، حال این موضوع برای رسانه جای تأمل دارد که چرا باید کارشناسان معاونت بازرسی سازمان صمت خراسان‌رضوی طبق گفته این مقام مسئول منتظر باشند گزارش مردمی به آن‌ها واصل شود و بعد بازار مورد رصد قرار بگیرد. آیا مردم شناخت کافی روی تقلبی و اصل بودن برنج دارند؟ اصلاً مصرف‌کننده می‌داند چه زمانی یک کالا وارد شده تا بفهمند وجود آن در بازار تقلبی است!

نکته دیگر این است اگر این اتفاق برای برندی صورت پذیرد که واردات دارد، مسلماً پیدا کردن نمونه‌های تقلبی آن کار دشواری است، اما این موضوع برای کالایی که حدود 9 ماه است واردات نداشته، صدق نمی‌کند. از طرفی وقتی به راحتی خبرنگار ما با دو ساعت پیگیری میدانی می‌تواند سرنخ‌های توزیع برنج تقلبی را پیدا کند، چطور کارشناسان معاونت بازرسی سازمان صمت این امکان را ندارند؟

برچسب‌ها