نماینده ولی فقیه در اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان، با بیان اینکه چند مناسبت مهم از جمله سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی را پیش رو داریم، گفت: بازخوانی و ارائه مکتب حاج قاسم به بیان دانش‌آموزان، رسالت این اتحادیه است که باید از این فرصت برای دریافت ایده‌ها و طرح‌های نو استفاده کنیم.

مطالعه باید به سبک زندگی یک جوان و نوجوان انقلابی تبدیل شود

قدس آنلاین: دومین اجلاسیه سیزدهمین کنگره اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان امروز سه‌شنبه ۲۷ آبان‌ماه با حضور وزیر آموزش و پرورش، حجت‌الاسلام محمدجواد حاج علی‌اکبری، نماینده ولی فقیه در اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان به صورت مجازی برگزار شد.

حجت‌الاسلام حاج علی اکبری در این مراسم طی سخنانی با بیان اینکه کنگره برای ما مغتنم و فرصت هم‌فکری، نگاهی به اهداف پیش‌رو و تجدید پیمان و فرصتی برای نقش اصلی اعضای دانش‌آموز در تشکیلات است، اظهار کرد: امسال، سال تحصیلی متفاوتی آغاز شد و رهبر گرانقدرمان در آغاز سال تحصیلی مجموعه مهمی از راهبردها و خط مشی‌ها را برای نظام تعلیم و تربیت ترسیم فرمودند؛ هم تربیت انسان تراز انقلاب اسلامی و هم مسئله تحول بنیادین و الزامات آن مورد اهمیت است.

نماینده رهبری در اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان، با بیان اینکه رهبری یک افق تازه و روشن را برای آموزش و پرورش گشودند، ادامه داد: این افق برای تشکیلات ما نیز گرانقدر و ارزشمند است، هم مطالبه عالمانه رهبر باید در دستورکار ما قرار گیرد و هم نقش‌آفرینی تشکیلات ما در تحقق این رهنمودها مهم است. نظریه مقاومت فعال کلید تمام موفقیت‌های انقلاب در مسیر پیش‌رو است. با هدف‌گذاری ایران قوی از طریق دستیابی به تعلیم و تربیت قوی و با حضور موثر تشکل قوی، تربیت جوان مؤمن قوی و شایسته صورت می‌گیرد.

حاج‌علی‌اکبری افزود: حفظ و تقویت بنیه هویتی نسل جدید و دستیابی به هویت آرمانی و انقلابی در دستور کار ماست. ما یک جمع تشکلی فکری هستیم که باید از آن مراقبت کنیم تا از سلسله آفت‌ها محافظ بمانیم. وجود این تشکل در تعلیم و تربیت برای آموزش و پرورش مغتنم است و یک فرصت برای نقش آفرینی‌های انقلابی برای آن تشکل خواهد بود. در آستانه ورود به قرن پانزدهم و سرنوشت‌ساز برای امت اسلامی قرار داریم و در این مسیر از یک نقشه به روز شده ایران قوی به زبان جوانان یعنی بیانیه گام دوم برخوردار هستیم. تشکیلات ما در زمینه بیانیه با روحیه انقلابی و جهادی گام‌هایی برداشته است که البته کافی نیست.

‌توجه به دو آفت مهم برنامه‌زدگی و اداری‌زدگی


نماینده مقام معظم رهبری در اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان گفت: به فرموده مقام معظم رهبری، الگوی جنگ برای جوانان باید الگوسازی شود که تشکیلات ما این موضوع را برای جوانان ترسیم می‌کند. نیروسازی و جریان‌سازی دو راهبرد اساسی است که باید تأکید شود. همچنین هوشمندسازی، شبکه‌سازی و جبهه‌سازی نیز باید به این دو راهبرد ضمیمه شود. دو آفت نیز تشکیلات ما را تهدید می‌کند؛ برنامه‌زدگی و اداری‌زدگی، اگر بتوانیم از اکنون تا بهمن‌ماه فراخوان ایده اعلام کنیم خوب است، تا همه در فضایی مجازی در این فراخوان شرکت داشته باشند. در فضای مجازی، ارتباطات سریع و وسیع و کم‌هزینه است، لذا انتظار مشارکت فعال می‌رود.

‌مناسبت‌های مهم پیش‌رو در شرایط کرونا


وی همچنین با اشاره به نکاتی در زمینه کارهای تشکیلاتی در شرایط کرونا، گفت: چند اتفاق مهم را پیش رو داریم که باید از آنها کمال استفاده را ببریم؛ ۹ دی از جمله این‌هاست، خیلی‌ها علاقه‌مندند که این واقعه فراموش شود و این جریان را مخدوش و یا فتنه ۸۸ را شبیه‌سازی کنند. توجه به آن واقعیت درست برای نسل جوان امروز به ویژه برای جوانان جهادی جزء واجبات است و باید قضایا را درک کنند و حافظه تاریخی آن‌ها تقویت شود. در سال ۸۸، دانش‌آموزان امروز در سنین کودکی بودند و اگر از این قضیه غافل شویم دشمن آن را مجدداً بازسازی می‌کند. امسال همچنین سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی را پیش رو داریم. بازخوانی و ارائه مکتب حاج قاسم به بیان دانش‌آموزان رسالت اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان است که باید از این فرصت برای دریافت ایده‌ها و طرح‌های نو استفاده کنیم.


وی افزود: همچنین دهه فجر را پیش رو داریم در حالی که راهپیمایی و برنامه‌های حضوری لغو شده‌اند، اما نباید از گسترش نهضت مدرسه انقلاب در عرصه فضای مجازی غفلت کرد و از فرصت‌ها و ایده‌ها در این فضا باید استفاده شود. انتخابات ۱۴۰۰ هم نقطه عطف دیگری است که پیش روست؛ زمینه‌ها برای تشکیل دولت جوان حزب‌اللهی در حال فراهم شدن است. عطش تشکیل دولت جوان وجود دارد و تحقق این آرزو که برای انقلاب اسلامی پیش‌برنده و دارای سهم و ارزش خاصی است. این موضوع اقتضا می‌کند مراقب فعالیت‌های دشمن باشیم که درصدد آشوب‌های پیشا انتخاباتی هستند؛ لذا مطالعه واقعه ۸۸ و فتنه‌های در پی آن ضروری است. در کنار این دشمن تلاش دارد سهم مشارکت عمومی را پایین بیاورد، در چنین شرایطی فرزندان انقلاب باید مراقبت کنند که دشمن ضربه‌ای وارد نکند. این رسالت انقلابی در سال ۱۴۰۰ و در آستانه انتخابات ریاست جمهوری پیش روست. تشکل‌های اسلامی دانش‌آموزی رسالت تاریخی خود را در این عرصه‌ها فراموش نخواهد کرد.

حاج علی‌اکبری گفت: شرایطی که اکنون کرونا به وجود آورده این نگرانی را افزایش می‌دهد که اعضای جوان گرفتار حاشیه‌هایی در زمینه بهره‌مندی از فرصت‌ها شوند. شرایط کرونایی برای دانش‌آموز مؤمن انقلابی باید تولید فرصت تازه برای استفاده بیشتر از وقت خود کند، اما گاهی دچار آفت در این زمینه می‌شویم. به همین منظور مدیریت و برنامه‌ریزی مدیران و مسئولان بسیار می‌تواند راه‌گشا باشد و برنامه‌ها در هر بخش به طور مشخص باید تعریف شده باشد. کرونا فرصت حضور مفصل بچه‌ها در خانواده‌ها را فراهم کرده است. معنای تشکل همین است و ما در این بخش نیازمند بازنگری هستیم که اکنون دانش‌آموزان چه فرصت‌ها و آسیب‌هایی را پیش رو دارند؟ از طرفی در پی پاسخ به این پرسش‌ها برآییم که آیا در این شرایط، احسان به پدر و مادر و خدمت‌گزاری به اعضای خانواده و معنوی‌سازی محیط خانه افزایش پیدا کرده است یا خیر؟ ارتقای کیفی مناسبات درون خانواده و نقش‌آفرینی دانش‌آموزان در این زمینه نیازمند برنامه‌ریزی دقیق‌تری است.

‌لزوم ارتقای برنامه‌های معنوی


وی با تأکید بر اینکه ارتقای برنامه‌های معنوی حائز اهمیت است، بیان کرد: دانش‌آموزان امروز چقدر از اقامه نماز اول وقت، توسل، دعا و تلاوت قرآن بهره‌مند می‌شوند؟ از سوی دیگر، پیرامون درس و بحث‌ها و نحوه حضور در کلاس‌ها گزارشات نگران‌کننده است؛ دانش‌آموز در شرایط آفلاین و آنلاین یک‌جور است و رعایت آداب حضور در محضر معلم و استاد مانند قبل نیست. همچنین خبرهایی از اضافه وزن و بی‌تحرکی می‌رسد که قبل‌تر نیز بوده است، اما گزارش‌ها و آمارهای جدید خطرناک خواهد بود.

نماینده ولی فقیه در اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان با بیان اینکه باید همچنین به سهم دانش‌آموزی در مشارکت‌های مردمی و کمک در ماجرای کرونا توجه بیش از پیش داشت، گفت: همت اعضای ما در ماجرای مواسات و همدلی در قضیه کرونا خوب بوده، اما باید بیشتر شود چرا که مشارکت دانش‌آموزان به حد لازم نیست. مشارکت در این خدمت‌رسانی‌ها از لحاظ معنوی نیز لازم است.

وی افزود: در هفته کتاب قرار داریم، مطالعه باید به سبک زندگی یک جوان و نوجوان انقلابی تبدیل شود. حضور در فضای مجازی و مطالعه مطلب‌های گوناگون در این فضا کافی نیست. توصیه می‌کنم دانش‌آموزان کتاب «من و کتاب» که دیدگاه‌های مقام معظم رهبری در رابطه با کتاب و کتابخوانی است را در دستور کار قرار دهند. مطالعه به افزایش سواد رسانه‌ای نیز که بخشی از آن صیانتی است کمک می‌کند. جهل سواد رسانه‌ای فرد را به دام‌های این عرصه می‌اندازد، لذا در بهره‌مندی‌های مفید، تقوای رسانه‌ای در این زمینه مهم است. نیاز نیست حتماً پدر و مادر و دیگران مراقب باشند، خود دانش‌آموزان نیز باید در این موضوع از خود مراقبت کافی داشته باشند.

انتهای پیام/

منبع: ایکنا (خبرگزاری بین‌المللی قرآن)

برچسب‌ها