همزمان با فرار رسیدن هفته کتاب و کتابداری، برنامه سه شنبه های فرهنگی آستان قدس رضوی، شصت و چهارمین برنامه خود را به رونمایی و معرفی «اسناد کهن مشاغل کتابخانه» موجود در گنجینه رضوی اختصاص داد.

«اسناد کهن مشاغل کتابخانه» رونمایی شد

به گزارش قدس آنلاین، محمدهادی زاهدی، رئیس اداره اسناد و مطبوعات آستان قدس رضوی پیرامون این اسناد اظهار داشت: قدیمی ترین اسناد مربوط به کتابداری و کتابخانه مربوط به کتابخانه آستان قدس رضوی تنها اسناد موجود در ایران است که در مرکز اسناد آستان قدس رضوی نگهداری می‌ شوند و از ارزش بالایی برخوردارند و از نظر بررسی مشاغل حوزه کتابخانه مورد توجه قرار می‌گیرند.
محمدهادی زاهدی گفت: طبق تحقیقات انجام شده در خصوص کتابداری، این شغل از دوران حکومت صفویه وجود داشته و این افراد بنا بر سواد و فضیلت خود توسط شاه انتخاب می ‌شدند.
وی، قدیمی ‌ترین سند موجود پیرامون کتابخانه رضوی را متعلق به دوره صفوی در تاریخ ۱۰۰۹ ه. ق عنوان کرد که در مرکز اسناد گنجینه رضوی نگهداری می ‌شود.
زاهدی با اشاره به محتوای مندرج در اسناد کتابداری، نظارت بر امور کتابخانه مانند امانت کتاب به افراد، تحویل کتاب‌ های صحافی شده وقفی و نذری و نظایر این موارد را از وظایف اصلی کتابدار عنوان کرد و ادامه داد: تا اواسط دوره قاجاریه کتابدار به عنوان رئیس کتابخانه فعالیت می‌کرد اما پس از مدتی این دو از یکدیگر متمایز شدند.
زاهدی، صحافی را از دیگر مشاغل مرتبط با کتابداری عنوان کرد و گفت: این افراد به‌ اموری نظیر مرمت، وصالی و تجلید کتاب می‌ پرداختند.
وی قدیمی ترین سند در این خصوص را متعلق به سال ۱۰۱۱ ه ق عنوان کرد و گفت: منطبق بر اسناد، کاتبان، نسخه ‌پردازان و محصصان نیز به ترتیب امور نوشتن کتاب و تصحیح غلط‌های املایی را محقق می ‌سازند.
زاهدی، کلیدداری را نیز از دیگر مشاغل مربوط به کتابخانه ‌ها عنوان کرده و ادامه داد: مشاغل مذکور پس از دوره‌ های صفویه و افشاریه در کتابخانه‌ ها شناخته شده و مورد استفاده بود تا این که در دوره قاجاریه مشاغل تکامل و افزایش یافتند.
رئیس اداره اسناد و مطبوعات آستان قدس رضوی همچنین، ناظم، معاون، امین، مشرف، ضابط، مدرس، فراش، دربان، خادم، مذهب، محرر و طغرانویس را از دیگر مشاغل ایجاد شده در دوره قاجاریه دانست.
سازمان کتابخانه‌ ها، موزه ‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی با پوشش دهی ۵۶ کتابخانه در مشهد و سایر مناطق از سراسر کشور و دارا بودن چندین هزار اثر موزه ‌ای، ۲ میلیون نشریات ادواری، ۱۰۶ هزار نسخه خطی، ۶۵ هزار چاپ سنگی و همچنین ۱۳ میلیون و ۵۰۰ هزار برگ سند تاریخی، از بزرگترین و جامع ‌ترین کتابخانه ‌های جهان اسلام شناخته شده است.
گفتنی است به دلیل شیوع ویروس کرونا این مراسم به صورت ویدیو کنفرانس برگزار شد.

منبع: آستان نیوز

انتهای خبر/

برچسب‌ها