استاندار تازه‌نفس خراسان رضوی در ارتباط ویدئوکنفرانسی با فرمانداران، از تشکیل کمیته رصد و پایش برای پیگیری مشکلات و جلوگیری از انباشت مطالبات مردم در شهرستان‌های استان خبر داد و با بیان اینکه هیچ وظیفه‌ای بالاتر از خدمت‌رسانی به مردم نداریم، تأکید کرد: به هیچ عنوان نباید اجازه دهیم یأس و ناامیدی به دل مردم راه پیدا کند.

مهدی کاهانی مقدم

استاندار تازه‌نفس خراسان رضوی در ارتباط ویدئوکنفرانسی با فرمانداران، از تشکیل کمیته رصد و پایش برای پیگیری مشکلات و جلوگیری از انباشت مطالبات مردم در شهرستان‌های استان خبر داد و با بیان اینکه هیچ وظیفه‌ای بالاتر از خدمت‌رسانی به مردم نداریم، تأکید کرد: به هیچ عنوان نباید اجازه دهیم یأس و ناامیدی به دل مردم راه پیدا کند.

اینکه سرانجام قرار است تشکیلاتی برای شناسایی و احصای مشکلات استان شکل بگیرد و سمت و سوی آن هم خدمت به مردم و افزایش رفاه و آسایش خراسانی‌ها باشد، جای خشنودی دارد و امید است در این چند ماه باقی مانده از عمر دولت، همان گونه که استاندار محترم خواسته، دستگاه‌های اجرایی استان و شهرستان‌ها با همکاری، هم‌افزایی و تلاش مضاعف و شبانه‌روزی، در این راستا گام بردارند.

در عین حال این اتفاق بیانگر واقعیت تلخی است که در سال‌ها و دهه‌های گذشته، چنین تشکیلاتی دست‌کم در خراسان رضوی وجود نداشته و کسی هم به فکر راه‌اندازی آن نبوده است. در حالی که این خطه پهناور با تمام ویژگی و ظرفیت‌های بالفعل و بالقوه‌اش، گرفتار ده‌ها مشکل کوچک و بزرگ بوده و هست.

با وجودی که خراسان رضوی به دلیل دارا بودن اراضی وسیع مستعد کشاورزی، مرزهای مشترک با دو کشور همسایه، جایگاه ویژه‌اش در جذب جمعیت ده‌ها میلیونی زائران، استقرار واحدهای تولیدی و صنایع بسیار، جمعیت جوان و مولد و خیلی فرصت‌ها و ظرفیت‌های دیگر می‌بایست یکی از استان‌های برخوردار کشور می‌بود اما متأسفانه به خاطر سوءمدیریت‌ها در گذشته، این استان در واقعیت در زمره استان‌های محروم قرار دارد و زندگی مردمانش با تمام سخت‌کوشی، استعداد و قناعتی که داشته‌اند، هرگز متناسب با تلاش و توانمندی‌هایشان در رفاه و آسایش نبوده است.

کار به جایی رسیده است که هم اکنون، نه تنها درصد زیادی از مردم خراسان رضوی در تنگنا و مشکلات اقتصادی دست و پا می‌زنند که زیرساخت‌های کشاورزی، صنعتی و خدماتی این خطه از کاستی‌های فراوان رنج می‌برد، کمبود آب همچنان یکی از بزرگ‌ترین مشکلات استان است؛ کشاورزی این سرزمین روند رو به افول خود را طی می‌کند؛ صنایع یکی پس از دیگری دچار بیماری و مرگ می‌شوند و بیکاری و بی‌پولی مدام خانواده‌های بیشتری را تحت فشار قرار می‌دهد و مدتی است که یأس و ناامیدی به دل مردم راه پیدا کرده است.

قصد نداریم تلاش‌های دلسوزانه خیلی از مدیران و مسئولان استان در گذشته را نادیده انگاریم که دستیابی به رتبه‌های متعدد کشوری و حتی جهانی در زمینه‌های مختلف، حاصل تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری و اقدام‌های آن‌ها بوده است، در مقابل اما شاید به دلیل انفعال و کم‌کاری برخی مسئولان، خراسان رضوی به جولانگاه عده کمی فرصت‌طلب، رانت‌خوار و سودجویانی تبدیل شده است که با سوءاستفاده از این فرصت، به تمامی منابع دست‌اندازی کرده و خون مردم، کارگران، کارآفرینان و کشاورزان را در شیشه می‌کنند.

در پایان، روی سخنم با آقای استاندار است که با توجه به فرصت اندک باقیمانده و صد البته ضرورت تسریع در ریشه‌کنی برخی مشکلات اساسی و زمینه‌ای که رفع آن‌ها راه را برای تحقق اهداف توسعه‌ای استان و نیز ارتقای سطح رفاه و معیشتی مردم هموار خواهد ساخت؛ تمام تلاش و تمرکز خود را برای راه‌اندازی هر چه سریع‌تر این کمیته به کار ببندد. به طور حتم و یقین ایشان می‌داند که برای تحقق اهداف این کمیته، بهره‌مندی از نظرات و تجارب خبرگان و نخبگان جامعه به ویژه دانشگاهیان، نمایندگان ادوار مختلف مجلس، روزنامه‌نگاران، نهادهای دانش‌بنیان و مردمی و... از اصلی‌ترین عوامل موفقیت کمیته خواهد بود.

برچسب‌ها