استاد دانشگاه پیام نور مشهد گفت: متاسفانه توجه به رشته های علوم پایه بخصوص در این سالهای اخیر خیلی کاهش پیدا کرده است شاید برای این است که الان هیچ بازار کاری برای این رشته وجود ندارد

برای رشته شیمی بازار کار وجود ندارد

قدس آنلاین- تکتم بهاردوست: استاد پیام نور مشهد شیمیدان برجسته جهان شد. این خبری بود که روز گذشته بر روی خروجی خبرگزاری ها دیده شد. زرین اسحاقی استاد شیمی دانشگاه پیام نور مشهد در توضیح ورودش به رشته شیمی بیان کرد: حقیقت این است که در ابتدا علاقه چندانی به رشته شیمی نداشتم ولی این علاقه در دوران کارشناسی پدید آمد و هرچه پیش می رفتم این علاقه مندی بیشتر و بیشتر شد و علی رغم گرفتاریهای زیاد کاری و مسائل مختلف زندگی به دلیل علاقه مندی که به این رشته پیدا کرده بودم ان را ادامه دادم. در حال حاضر خوشحالم که توانسته ام در شاخه شیمی تجزیه تا به اینجا ادامه داده و پیش بروم.

وی در پاسخ به اینکه چگونه در این رشته به عنوان دانشمند برتر جهان شناخته شدید ادامه داد: همه ساله دانشگاه استنفورد تمام دانشمندان جهان را در همه رشته ها و گرایش ها براساس شاخص های علمی مورد نظر با تمرکز بیشتر برروی مقالات علمی، طبقه بندی می کند و دانشمندانی که در این لیست قرار می گیرند را اعلام می کند.

این استاد دانشگاه در توضیح پیامدهای کسب این رتبه جهانی افزود: متاسفانه کسب یک چنین عناوینی در داخل کشور هیچ اعتبار و نتیجه مثبتی برای دارنده آن به همراه ندارد البته به شخصه خوشحالم که جهان نگاه ویژه ای به این رشته و البته یک زن ایرانی داشته است که این قضیه برایم قابل تامل است.

وی اضافه کرد: البته کسب این رتبه ها گاهی با توجه به دانشگاه محل خدمت استاد کمی بااهمیت تر است و حداقل امکانات بهتری برای تحقیقات بعدی به آن فرد داده می شود. ولی اغلب اوقات اتفاق خاصی با دریافت این عناوین نمی افتد که در این میان وضعیت بانوان ایرانی کمی بغرنج تر است. مساله ای که مورد توجه بانوان ایرانی بوده و همه ما همیشه خواستار این بوده و هستیم که به کار ما با توجه به اینکه مسئولیت های دیگری هم در منزل و در اجتماع داریم توجه ویژه تری شود.

اسحاقی گفت: من به شخصه بانوان شیمی دان موفقی را می شناسم که فعالیت های زیادی در رشته تخصصی خودشان داشته و دارند ولی متاسفانه کمتر از کارها و فعالیت های آنها گفته و ارج گذاشته شده است. البته این راهم می پذیرم که ممکن است آقایان در برخی رشته ها خیلی بیشتر از بانوان فعالیت داشته باشند ولی این را هم نباید فراموش کرد که اگر فرصت های شغلی به خانمها هم داده شده یا می شود می توانند به راحتی خودشان را ثابت کنند. کم نیستند بانوانی که در پست های مختلف دوشادوش همکاران آقا فعالیت کرده و موفق بوده اند.

وی ادامه داد: به چشم دیده ام که خانم های استاد دانشگاه علی رغم مسئولیت مادری، همسری و...که بر عهده دارند موفقیت های زیادی کسب کرده اند. به نظرم اگر به خانمها فرصت داده شود خیلی جدی تر و فعال تر از همکار آقا خواهند بود.

این استاد دانشگاه در پاسخ به این سئوال که نگاه دنیا به رشته شیمی چگونه است گفت: شیمی رشته پایه است و اغلب رشته ها کاربردهایشان بر مبنای شیمی است ولی متاسفانه توجه به رشته های علوم پایه بخصوص در این سالهای اخیر خیلی کاهش پیدا کرده است. شاید برای این است که الان هیچ بازار کاری برای این رشته وجود ندارد این در حالی است که حداقل رشته شیمی تجزیه در صنعت کاربردهای زیادی دارد اما ظاهرا نیاز چندانی به این رشته حس نمی شود. البته یکی از دلایلش می تواند این باشد که بدبختانه در حال حاضر صنعت ما خوابیده است. این رشته شدیدا به صنعت نزدیک است و میتواند به صنعت کمک کند و متاسفانه همیشه این حلقه مفقوده وجود داشته که صنعت دانشگاهی را نمی شناسد و دانشگاهی هم صنعت را. ولی در دنیا بر روی شیمی دان ها بسیار متمرکز هستند به خاطر اینکه سنتز تمام مواد وداروها دست شیمی دانان است. در حالی که در داخل کشور اقبالی وجود ندارد.

زرین اسحاقی در توضیح نقش خانواده در موفقیت یک زن افزود: هر زنی که می تواند موفقیتی بدست بیاورد منهای تلاش های خودش بدون شک کمکهای همسرش هم در این راه بی تاثیر نبوده است من خیلی زود ازدواج کردم و تمام مقاطع تحصیلی را در لابه لای زندگی زناشویی ام گذراندم و اگر همراهی و همکاری همسرم نبود شاید نمی توانستم در جایگاهی که امروز ایستاده ام باشم.

انتهای خبر/

برچسب‌ها