۲۸ آبان ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۸
کد خبر: 728436

تجربه عملی از سیاست‌ها و رویکردهای رؤسای جمهور امریکا، چه دموکرات و چه جمهوریخواه، نشان می‌دهد که همواره خطوط اصلی رویکردهای هر رئیس جدید، تکمیل‌کننده گام‌های رئیس قبلی است.

فروش بازگشت بایدن به برجام

قدس آنلاین: «هادی محمدی» طی یادداشتی در روزنامه جوان درباره آینده برجام با وجود بایدن نوشت:

تجربه عملی از سیاست‌ها و رویکردهای رؤسای جمهور امریکا، چه دموکرات و چه جمهوریخواه، نشان می‌دهد که همواره خطوط اصلی رویکردهای هر رئیس جدید، تکمیل‌کننده گام‌های رئیس قبلی است و همین امر تأکید دارد که دولت سایه در امریکا، یا براساس یک توافق دوحزبی یا آنچه در پستوی قدرت پنهان طراحی می‌شود، در یک مسیر و شاید با روش‌های متفاوت استمرار داد. از همین رو بایدن مسیر تکمیلی و مکمل ترامپ را ادامه خواهد داد و هیچ‌گاه از اهرم‌ها و مؤلفه‌هایی که در دولت قبل ساخته شده، عبور نخواهد کرد.

گزاره‌هایی که از سوی بایدن یا مشاوران وی درخصوص ایران منتشر شده، برداشت و ارزیابی فوق را تأیید می‌کند. خروج ترامپ از برجام از همان روزهای اول به‌عنوان یک روش غلط و اشتباه، از سوی دموکرات‌ها سرزنش شد و «زمان اجرای» چنین روشی مورد مخالفت آن‌ها روبه‌رو شد چرا که معتقد بودند ترامپ در خروج از برجام عجله کرده است. ترامپ امیدوار بود که از طریق راهبرد فشار حداکثری، ایران را به نقطه تسلیم برساند، ولی این توهم وی تعبیر نشد. بایدن و دستیارانش تأکید دارند که همه اهرم‌های فشار و تحریم را حفظ کرده و افزایش خواهند داد تا همان هدف‌گذاری‌های ترامپ در یک طراحی و روش جدید دنبال شود و چیزی به‌نام «گسترش برجام» برای دائمی کردن محرومیت‌های هسته‌ای ایران تحقق یافته و برجام موشکی و منطقه‌ای و حقوق بشری به محور مذاکرات امریکا با ایران تبدیل شود.

برای این راهبرد، باید روش غلط گذشته در خروج از برجام، اصلاح شود، ولی هزینه آن را ایران بپردازد! درحالی که ایران نه‌تن‌ها به همه تعهدات خود از روز اول اجرای برجام عمل کرده و حتی گام‌های تنبیهی پنج گانه در قبال بی‌عهدی اروپایی‌ها، ناقص عمل شده، ولی طرف‌های اروپایی و امریکا نه‌تن‌ها به تعهدات خود عمل نکرده‌اند بلکه بر فشارهای تحریمی و غیرانسانی و غیرقانونی خود افزوده‌اند.

پالس‌های ورشکستگان سیاسی داخلی، طرف‌های امریکایی و آلمانی را به این ارزیابی رسانده که باید اشتباه خروج از برجام به ایران فروخته شود و بازگشت امریکا به برجام از جیب ایران صورت گیرد و همه بنیان‌های فشار تحریمی غربی علیه ایران باقی بماند و مجموعه ابزارهای فشار، یک مکانیزم همه‌جانبه برای مجبور کردن ایران به دو هدف اصلی امریکا، یعنی دائمی کردن محرومیت‌های هسته‌ای و مذاکره برای برجام‌های جدید که همگی مفهوم خلع سلاح کامل ایران را ثبت می‌کنند، دنبال شود. ورشکستگان لیبرال داخلی همانگونه که برای تحمیل برجام، فریب افکار عمومی را با دروغ‌های مکرر عملیاتی کردند، اکنون هم سخن از این می‌گویند که هرگونه مذاکره باید درون برجام باشد!

بازی بازگشت امریکا به برجام اساساً برای تکمیل ابزارهای فشار با پشتوانه اجماع جهانی و فعال کردن سیستم ماشه در شرایط مناسب است تا اگر دام و فریبکاری جدید مذاکراتی با شکلات‌های کوچک به‌جایی نرسید، از ظرفیت برجام برای بازگرداندن همه تحریم‌های سازمان ملل، امریکا و اروپا بهره‌برداری کنند.

ادبیات سخیف استقبال از مذاکره و بازگشت امریکا به برجام که منتظر معجزه تغییر در رویکردهای امریکایی است، با شرطی کردن اقتصاد و معیشت مردم و فریب مجدد افکار عمومی، در مسیر منافع ملی و عزت کشور گام برنمی‌دارند و با معطل کردن ظرفیت‌های ملی و بین‌المللی و ساماندهی مؤلفه‌های قدرت در داخل و خارج از کشور، حتی متحدان فعلی ایران در سطح بین‌الملل را نیز ناامید می‌کنند، که نشانه‌هایی از آن در حال شکل‌گیری است. درحالی که بهار شورش در امریکا و شکاف عمومی در این کشور تا مرز دو رئیس‌جمهور در یک کشور در جریان است و حتی با مصالحه پشت پرده دو رقیب، بازهم با یک امریکای زانو زده مواجه هستیم، ماه‌های پیش رو هنوز دارای فرصت‌های راهبردی برای ایران است تا فشار حداکثری و فشار هوشمند، به خفت و ناکامی حداکثری و هوشمند برای امریکا تبدیل شود و این مستلزم یک بازگشت وجدانی و عاقلانه به تمامی رهنمودهایی است که نجات و عزت کشور در گرو آنهاست. 

منبع: مشرق نیوز

برچسب‌ها