منابع آگاه از آغاز تحقیقات دادستانی کل استانبول علیه رئیس جمهوری مصر و ۲۹ مقام مصری به اتهام ارتکاب جنایت علیه بشریت خبر دادند.

آغاز تحقیقات ترکیه علیه سیسی و ۲۹ مقام مصری به اتهام جنایت علیه بشریت

به گزارش قدس آنلاین، به نقل از عربی۲۱، "گولدن سونمز"، وکیل و فعال حقوقی ترکیه‌ای اعلام کرد که دفتر دادستانی کل استانبول سه‌شنبه تحقیقات علیه عبد الفتاح سیسی، رئیس جمهوری مصر و ۲۹ مقام دیگر این کشور را به اتهام شکنجه و ارتکاب جنایت علیه بشریت را آغاز کرد.

وی این اظهارات را در دادگاه "چاغلیان" استانبول و در حضور "عمر جمال متولی ابراهیم" دانشجوی مصری مطرح کرد؛ دانشجوی مصری که پیشتر توسط مقامات مصر بازداشت شده بود.

سونمز که وکیل عمر ابراهیم است در این باره گفت: عمر از تلاش برای قتل و اعدام در میدان "رابعه" در قاهره جان سالم به در برد و شاهد صدها قتل و اعدام غیر قانونی در آنجا و مناطق و میادین دیگر بوده و دانشجوی مصری است که به شکل غیرقانونی و به مدت سه سال در مصر بازداشت شده بود و در هفت زندان و مرکز اطلاعات این کشور حضور داشته است.

وی افزود: عمر ابراهیم برای مدت طولانی به شدت توسط پلیس مصر و در زندان مورد شکنجه قرار گرفته و همچنان از آثار همیشگی شکنجه رنج می‌برد. همه این جنایات با اسناد و از طریق عکس و فیلم در دادخواست پرونده جنایی و پیوست‌های آن ارائه شده است. عمر ابراهیم علاوه بر بیان جزئیات تمامی شکنجه‌هایی که با آن مواجه بوده آنچه بر سر پدر و برادرانش نیز آمده را تشریح کرده است.

سونمز در ادامه تصریح کرد: عبدالرحمن برادر عمر شش سال است که توسط مقامات مصر زندانی شده و ممکن است که به دلیل شرایط نامناسب جسمی‌اش جانش را در زندان از دست بدهد. عبدالعزیز برادر دیگر وی نیز سه سال است که در زندان به سر می‌برد و ۳۰ روز است که هیچ خبری از او نیست و هردو به شدت و به اشکال مختلف مورد شکنجه قرار گرفته‌اند. عمر شاهد جنایت علیه قربانیان بوده و به همین دلیل خانواده او از ترکیه انتظار تحقق عدالت علیه مظلومان را دارند.

این وکیل ترکیه‌ای ادامه داد: به همین دلیل دفتر دادستانی کل استانبول تحقیقات درباره جنایات علیه بشریت عبدالفتاح سیسی و زیر دستانش را آغاز کرده است.

وی همچنین خاطرنشان کرد: ترکیه کشوری دارای صلاحیت قضایی جهانی است و این فرصتی برای محاکمه مجرمان است؛ چراکه این جرایم جنایت علیه بشریت محسوب می‌شود.

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها