کارشناس مسائل بین الملل گفت: علی‌رغم اینکه آقای ترامپ از کاخ سفید رخت خواهد بست و بعد از چهار سال از کاخ سفید خارج می‌شود اما مستأجر جدید با توجه به شرایط ایجاد شده توسط ترامپ حتماً دولت قدرتمندی نخواهد داشت.

آیا ترامپ اپوزیسیون دولت آمریکا می‌شود؟

سید رضا صدر الحسینی کارشناس مسائل منطقه و بین الملل در گفت و گو با قدس آنلاین در خصوص چالش های این دوره از انتخابات آمریکا گفت : با نگاهی دقیق به روندهای به وجود آمده در انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا چند نکته اساسی و مهم برای همه ناظران و تحلیلگران سیاسی روشن و آشکار می‌گردد یکی از این مسائل که در این دوره هم مثل انتخابات ٢٠١۶ بیان شده استفاده از  کلمه تقلب است. کلمه‌ای که هر دو کاندیدای اصلی احزاب بزرگ جمهوریخواه و دموکرات ها در آمریکا از این لفظ استفاده کردند. 

وی در این باره افزود : هر چند لفظ تقلب در انتخابات سال ۲۰۱۶ آمریکا  به عنوان یک مسئله مورد بحث کاندیداها مطرح شد اما پررنگی تأکید بر تقلب از سوی ترامپ بعد از پایان یافتن انتخابات و حتی قبل از آن  در طول ۲۵۰ سال گذشته از تاریخ کشف آمریکا و در طول صد سال انتخاباتی آمریکا بدین شکل مشاهده نشده است. 

صدرالحسینی خاطر نشان کرد : با عنایت به اینکه فضای انتخاباتی آمریکا مملو از تولید شایعات و افزایش درگیری‌ها و  دوقطبی شدن جامعه آمریکا بود و علیرغم اینکه رئیس جمهور آتی آمریکا از سوی نهادهای رسمی اعلام شد؛  آقای ترامپ همچنان رئیس جمهوری جو بایدن را نپذیرفته است. رئیس‌جمهور  مستقر در کاخ سفید همچنان قابل به تقلب است و در برابر اعلام پیروزی جوبایدن به شدت  واکنش نشان می‌دهد. 

کارشناس مسائل بین الملل در خصوص تحرکات طرفداران ترامپ در ایالات متحده آمریکا گفت : به هر حال طرفداران آقای ترامپ همچنان این موضوع را نپذیرفته‌اند که جوبایدن رئیس جمهور آمریکا شده باشد، لذا  آنها با اجتماعات مختلف و در اختیار گرفتن بخش قابل توجهی از مراکز سیاسی واشنگتن و میادین مختلف بر صورت گرفتن تقلب تأکید دارند و در جامعه آمریکا فضای دو قطبی شدیدی ایجاد کرده اند. 

سید رضا صدر الحسینی در ادامه تصریح نمود : باید توجه داشته باشیم که رسانه‌ها به شدت حرکات گروه‌های مختلف موافقان و مخالفان ترامپ را در آمریکا را کنترل و مدیریت می‌کنند، هر چند  آقای ترامپ در روزهای اول معرفی شدن بایدن به عنوان رئیس جمهور آمریکا اظهار نظرهای تندی کرد، مسأله تقلب را مطرح و خود را برنده انتخابات معرفی کرد اما این روزها به نظر می رسد ترامپ نسبت به روزهای گذشته عقب نشینی کرده و تلویحا ناکامی  خود را از رسیدن به پست ریاست جمهوری در دوره دوم پذیرفته است. اما مسأله این است که بعد از استقرار آقای بایدن در کاخ سفید آیا آقای ترامپ به عنوان یک اپوزیسیون دولت کنونی با داشتن بیش از ۷۰ میلیون رای چه خواهد کرد؟  در فرهنگ سیاسی آمریکا موضوعی به نام اپوزیسیون تاکنون وجود نداشته، چرا که همیشه آمریکا عامل ایجاد جریان های اپوزیسیون در همه کشورهای مخالف خود بوده و این جریان‌ها را مدیریت کرده است. حال این نکته مهم است که آیا ۷۰ میلیون رأی خالص سفیدپوستانی که خود را صاحب آمریکا می‌دانند در آینده دولت آقای بایدن چه تأثیری خواهد داشت؟ 

وی در این باره خاطر نشان کرد : در حقیقت با توجه به اقدامات آقای ترامپ در آینده نزدیک دولت بایدن، دولتی ضعیف و با مخالفت‌های شدید اجتماعی خواهد بود. علی‌رغم اینکه آقای ترامپ از کاخ سفید رخت خواهد بست و بار خود را به عنوان مستأجری که باید برود برمی دارد و بعد از چهار سال از کاخ سفید خارج می‌شود اما مستأجر جدید با توجه به شرایط ایجاد شده توسط ترامپ حتماً دولت قوی نخواهد داشت.  این موضوع در کل نظام بین الملل تأثیراتی را به جا می‌گذارد که نشان دهنده افول آمریکاست. 

کارشناس سیاست بین‌الملل تاکید کرد : در روزهای اخیر اقدام اقتصادی بزرگی که چین در کشورهای خاور دور انجام داد و اولین قرارداد و توافقنامه بزرگ اقتصادی را بدون حضور آمریکا را به امضا رساند نشان‌ می‌دهد آنچه تحلیلگران سیاسی و اقتصادی پیش‌بینی می‌کردند که چین در سال ۲۰۲۵ قدرت اول اقتصادی جهان می.شود و روی اقتصاد آمریکا تأثیر مستقیم می‌گذارد، قطعاً در حال وقوع زود هنگام است، در نتیجه می‌توان گفت اقدامات ترامپ تأثیرات بسیار فراوان گسست اجتماعی و ایجاد گروه‌های مخالف دولت و ساختار نظام سیاسی آمریکا را ایجاد کرده که بعد از رفتن ترامپ از کاخ سفید عواقب انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا را جهانیان به عینه خواهند دید

انتهای پیام/

برچسب‌ها