مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: بیش از ۶۰ اخطاریه زیست محیطی برای مراکز تولید کننده پسماندهای عفونی خراسان رضوی از ابتدای سال صادر شده است.

صدور بیش از ۶۰ اخطاریه برای مراکز تولید کننده پسماند عفونی در خراسان رضوی

به گزارش قدس آنلاین، تورج همتی مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: در استان ۶۹ بیمارستان داریم که نیمی از آن‌ها درکلانشهر مشهد خدمت رسانی می‌کنند و اتوکلاوها یا دستگاه‌های بی خطر سازی پسماندهای پزشکی این مراکز به صورت دوره‌ای از سوی کارشناسان این اداره کل و نیز آزمایشگاه‌های معتمد سازمان تحت نظارت؛ کنترل و صحت سنجی عملکرد دستگاهی قرار می‌گیرند.
او افزود: از ابتدای سال حدودا ۴۵۰ نوبت بازدید دوره‌ای از این مراکز صورت گرفته که منجر به صدور اخطاریه زیست محیطی برای ۶۱ مورد تخلف شده است.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان ادامه داد: پسماندهای عفونی کلانشهر مشهد پس از انجام فرایند مدیریت پسماند پزشکی، اتوکلاو شده و در نهایت در محل لندفیل ویژه که به همین منظور طراحی شده دفن بهداشتی می‌شوند. به جز سه مرکز بیمارستانی در شهرستان‌های مشهد، خلیل آباد و تربت جام، دیگر بیمارستان‌های استان دارای دستگاه بی خطرساز زباله عفونی بوده و بی خطرسازی در محل بیمارستان‌ها انجام می‌پذیرد.
همتی بیان کرد: مقدار پسماند عادی و غیرعفونی در شهرستان مشهد، روزانه ۱۴۴۲۱ کیلوگرم و پسماند عفونی ۹۵۴۱ کیلوگرم به استناد آمار است. روزانه بیش از ۱۸۰ کیلوگرم پسماند دارویی و شیمیایی و ۵۷۶ کیلوگرم پسماند تیز و برنده در این کلانشهر تولید می‌شود.
او با اشاره به طرح تفکیک پسماند مطب‌های دارای پسماند عفونی از پسماند شهری تصریح کرد: موضوع ساماندهی پسماندهای پزشکی مطب ها، کلینیک ها، آزمایشگاه‌ها در دستور کار کارگروه و کمیته‌های تخصصی مدیریت پسماند واقع شد و نتیجه این شد که پسماند مطب‌ها و آزمایشگاه‌ها ابتدا در مراکز مربوطه بی خطرسازی شود و سپس به سازمان مدیریت پسماند شهرداری منتقل شود و از سوی این سازمان دفن بهداشتی شود.

منبع: باشگاه خبرنگاران

انتهای خبر/

برچسب‌ها