رئیس اداره بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی شهرستان مشهد از اجرایی شدن ردیابی و کنترل بیولوژیک آفات در سطح بیش از ۵۴۰ هکتار از اراضی زراعی شهرستان مشهد خبر داد.

ردیابی و کنترل بیولوژیک آفات در بیش از ۵۴۰ هکتار از اراضی زراعی شهرستان مشهد

به گزارش قدس آنلاین، محمد عبداللهی از اجرایی شدن ردیابی و کنترل بیولوژیک آفات در سطح بیش از ۵۴۰ هکتار از اراضی زراعی شهرستان مشهد خبر داد و گفت: آفات و بیماریهای گیاهی خسارات عمدهای به محصولات کشاورزی در کشور وارد می‌کنند.

رئیس اداره بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی شهرستان مشهد بیان کرد: معمولاً برای کنترل آفات و بیماریهای گیاهی در سراسر کشور از سموم شیمیایی بطور گسترده استفاده شده که علاوه بر تحمیل هزینه های فراوان، موجب آلودگی محیط زیست می گردد. یکی از روشهای نوین در مبارزه با آفات و بیماریهای گیاهی، استفاده از موجودات زنده به عنوان عامل کنترل بیولوژیک است.

وی افزود: کاربرد عوامل کنترل بیولوژیک برای کنترل آفات محصولات کشاورزی یک از سالمترین و کارآمدترین روش‌ها است و کنترل بیولوژیک ممکن است با دخالت هدفمند انسان صورت پذیرد یا نتیجه عملی یک نیروی طبیعی خود جوش باشد؛ همچنین ممکن است برای پائین آوردن جمعیت آفت مزارع یا جنگلها و یا برای تعدیل ناهماهنگیها به وجود آمده در اثر ورود یک عامل جدید به یک محیط طبیعی صورت گیرد.

عبدالهی با اشاره به مزایای کنترل بیولوژیکی افزود: حرکت در راستای توسعه پایدار کشاوری، اثرات تخریبی کمتر این روش در محیط‌زیست نسبت به روش‌های فیزیکی و شیمیایی و کاهش نسبی آلودگی محیط‌زیست، امکان افزایش محصول با منابع موجود، کاهش احتمال ایجاد مقاومت با مواد شیمیایی، دستیابی به روش‌های کنترل بی‌خطر و کاهش اثرات زیان‌آور مواد شیمایی روی سایر موجودات زنده مانند حشرات و میکروارگانیسم‌های غیر هدف از مزایای کنترل بیولوژیکی است.

وی خاطرنشان کرد : ردیابی و کنترل بیولوژیک آفات در بیش از ۵۴۰ هکتار از اراضی زراعی گوجه فرنگی در شهرستان مشهد عملیاتی و کنترل بیولوژیکی با استفاده از زنبور تریکوگراما و زنبور براکون در مزارع گوجه فرنگی انجام شد.

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها