سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در واکنش به مواضع سه کشور اروپایی اظهار داشت، از سه کشور اروپایی انتظار می‌رود که به جای فرافکنی سیاسی، در جهت پایبندی کامل به تعهداتشان طبق برجام و مصوبات کمیسیون مشترک اقدام نمایند و به اجرای کامل برجام برگردند.

 وزارت خارجه: ۳ کشور اروپایی به جای فرافکنی به اجرای کامل برجام برگردند

قدس آنلاین؛ سعید خطیب زاده تاکید کرد،   فعالیت های صلح‌آمیز هسته ای جمهوری اسلامی ایران کاملا در چارچوب قوانین بین‌الملل و کاملا قانونی و مشروع بوده و در راستای حقوق ذاتی لاینفک کشورها دنبال می شود.

وی افزود: با خروج ایالات متحده از برجام و اعمال مجدد تحریم ها و تداوم بدعهدی اروپا در زمینه انتفاع اقتصادی ایران از رفع تحریم‌های تعهد شده در برجام، جمهوری اسلامی ایران طبق بندهای ۲۶ و ۳۶ برجام گام های هسته ای را برداشته است که کاملا منطبق با برجام است و همواره تاکید داشته است که در صورت اجرای کامل برجام از سوی طرف‌های مقابل، بازگشت پذیر خواهند بود.

طرف‌های اروپایی برجام موسوم به تروئیکای اروپایی (انگلیس، فرانسه و آلمان) روز پنج‌شنبه با صدور یک بیانیه مشترک از ایران خواستند که به تعهدات هسته‌ای خود ذیل برجام بازگردد و نصب سانتریفیوژهای پیشرفته در تأسیسات هسته‌ای خود را متوقف کند.

در این بیانیه که در نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرائت شده، طرف‌های اروپایی برجام ادعا کرده‌اند که همه تحریم‌ها را طبق توافق لغو کرده و اقدامات دیگری را نیز انجام داده‌اند تا ایران بتواند از طریق سازوکار مالی موسوم به اینستکس، مبادلات تجاری خود با کشورهای اروپایی را ادامه دهد!

طرف‌های اروپایی برجام که با کوتاهی‌های مکرر در عمل به وعده‌هایشان مبنی بر جبران تأثیرات اقتصادی خروج آمریکا از برجام در نهایت باعث شدند که ایران تصمیم به کاهش مرحله به مرحله تعهدات هسته‌ای خود ذیل برجام بگیرد، در ادامه این بیانیه مدی شده‌اند: «اقدامات ما با حسن نیت انجام گرفت، اما ایران از یک ونیم سال قبل تاکنون تخلفات جدی و متعددی در ارتباط با تعهدات هسته‌ای خود ذیل برجام داشته است. ما نگران هستیم که مبادا ایران با این اقدامات، منافعی که برجام در زمینه عدم اشاعه داشته است را از بین ببرد.»

برچسب‌ها