شیوع کرونا همگام با موج سوم این ویروس در خراسان رضوی طی روزهای پاییزی تا حدی پیش رفته است که از ۳۲ شهرستان این استان ۱۷ شهرستان در وضعیت قرمز و بقیه در وضعیت نارنجی قرار دارند.

اوج‌گیری کرونا در روزهای پاییزی خراسان رضوی

به گزارش قدس آنلاین، هم اکنون تمامی شهرستانهای خراسان رضوی درگیر کرونا هستند و این ویروس در این استان شش و نیم میلیون نفری همچنان قربانی می‌گیرد بطوریکه در برخی شهرستانهای استان تعداد قربانیان تکان دهنده و هشدار آمیز است.

در یکی از شهرستانهای جنوب غربی خراسان رضوی به نام "بردسکن" نتیجه آزمایش ۹۰ درصد از  افراد مشکوک مثبت می باشد.
دکتر حسین امامیان،  رییس مرکز بهداشت بردسکن گفت: نتیجه این وضعیت نامناسب، مرگ روزانه دو نفر از شهروندان بردسکنی به خاطر ابتلا به بیماری کووید ۱۹ است.
به گفته متولیان بهداشت و درمان در استان خراسان رضوی، هم اکنون دو هزار بیمار مبتلا به کرونا در بیش از ۶۰ بیمارستان این استان بستری هستند.
رییس بخش مراقبت های ویژه بیمارستان امام رضا (ع) مشهد که بیشترین بیماران کرونایی استان در آن بستری هستند گفت: تیم درمان این بیمارستان هر روز شاهد لحظات ناگوار هستند و در محوطه بیمارستان صدای شیون افرادی که عزیزان خود را از دست داده‌اند به گوش می‌رسد.
دکتر علیرضا صداقت افزود: این روزها با آمار فراینده مبتلایان به کرونا روبرو هستیم و این ویروس اکنون نه تنها با علائم شدید ریوی در مبتلایان همراه است بلکه تمام اندامهای بدن را درگیر می کند.
این پزشک فوق تخصص مراقبتهای ویژه ادامه داد: پیشگیری از ابتلا و قرنطینه سازی دستکم به مدت دو هفته بهترین راهکار مقابله با بیماری کووید ۱۹ است.
مدیر توسعه شبکه و ارتقای سلامت دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز گفت: در موج سوم کرونا نتایج آزمایش بیش از ۶۰ درصد افراد دارای علائم مشکوک در استان خراسان رضوی مثبت است.
دکتر محمد حسن درخشان افزود: از ابتدای شیوع کرونا تاکنون افزون بر ۹۰ هزار آزمایش کرونا برای بیماران سرپایی مراجعه کننده به مراکز خدمات جامع سلامت ۱۶ ساعته دانشگاه علوم پزشکی مشهد انجام شده است.
وی ادامه داد: هم اکنون علاوه بر بیمارستانها نمونه گیری کرونا در ۳۴ مرکز خدمات جامع سلامت این استان انجام می شود که ۱۷ مرکز از این تعداد در مشهد قرار دارند.
هم اکنون حدود ۶ دانشکده و دانشگاه علوم پزشکی در استان پهناور خراسان رضوی فعالیت دارند که حدود ۸۰ درصد جمعیت استان زیرپوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد است و مابقی توسط دانشکده و دانشگاههای علوم پزشکی تربت حیدریه، گناباد، سبزوار، نیشابور و تربت جام خدمت رسانی می شوند.
متولیان حوزه سلامت خراسان رضوی اینک چشم به محدودیت های شدید کرونایی دوخته اند که از امروز در شهرستانهای مختلف خراسان رضوی اجرا می شود و کلانشهر مشهد در زمره محدودیت های شدید قرار دارد.
در باب خستگی و فداکاریهای کادر درمانی نیز همین بس که به گفته رییس نظام پزشکی مشهد تاکنون ۲۱ نفر از کادر بهداشت و درمان این شهرستان حین خدمت بر اثر ابتلا به کرونا جان خود را از دست داده اند که نیمی از شهدای سلامت پزشک بودند.

بستری شدن روزانه ۴۵۰ بیمار جدید مبتلا در خراسان رضوی

دبیر کارگروه کمیته مراقبت و درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: اکنون در اوج موج سوم کرونا در خراسان رضوی قرار داریم به طوریکه روزانه ۴۰۰ تا ۴۵۰ بیمار جدید مبتلا به کرونا  در بیمارستان های استان بستری می‌شوند.
دکتر علی اصغر انجیدنی افزود: هم اکنون دو هزار بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستانهای خراسان رضوی بستری هستند که ۴۰۰ نفر آنان بدحال بوده و در بخش مراقبت های ویژه می‌باشند.
وی ادامه داد: از مردم تقاضا داریم از تجمع و دورهمی های خانوادگی بپرهیزند چرا که در این شرایط افرادی که ناقل هستند اما علائم ندارند و افرادی که علائم خفیف دارند، بیماری را به دیگران منتقل می کنند.

دبیر کارگروه کمیته مراقبت و درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: مردم به محض مشاهده علائم مشکوک به کرونا به بیمارستانها مراجعه نکنند، چرا که این اقدام خطر تهدید سلامت خود و دیگران را در بر دارد.
وی با اشاره به تمهیدات در نظر گرفته شده و تاکید بر نظام ارجاع در فرآیند درمان بیماران کرونایی افزود: بهترین اقدام با مشاهده علائم مشکوک به کرونا تماس با شماره تلفن ۱۹۱ است که کارشناسان این سامانه  با ارائه مشاوره های لازم به تماس گیرندگان  آنان را جهت مراجعه به نزدیکترین مرکز بهداشتی یا مرکز خدمات جامع سلامت ویژه کرونا راهنمایی می کنند.
انجیدنی ادامه داد: ۲۲ مرکز خدمات جامع سلامت در مشهد سطح یک درمان کرونا را بر عهده دارند.  
وی گفت: در صورت نیاز مراجعان سرپایی مبتلا به کرونا جهت برخورداری از خدمات تخصصی سطح ۲ به ۱۹ کلینیک تخصصی فعال در این زمینه ارجاع داده می شوند و بیماران نیازمند بستری از این طریق به بیمارستانها معرفی می شوند که این فرآیند از تجمع و مراجعه مستقیم مبتلایان به بیمارستانها جلوگیری می کند.

محدودیت های شدید کرونایی در مشهد

سخنگوی ستاد مبارزه با کرونا در استان خراسان رضوی نیز گفت: پیرو ابلاغ ریاست جمهوری و ستاد ملی مقابله با کرونا، محدودیتهای شدید اجتماعی برای مقابله با شیوع کرونا در مشهد همانند دیگر کلانشهرها و ۲۵ مرکز استان کشور از امروز، اول آذر ماه اجرا می شود.
دکتر محمدحسین بحرینی افزود: بر این اساس مطابق مصوبات ابلاغی ستاد ملی مبارزه با کرونا فعالیت همه مشاغل به استثنای مشاغل سطح یک به مدت دو هفته متوقف و تعطیل است.
وی "مشاغل سطح یک" را که مستثنی از محدودیت در فعالیت هستند شغلهای ضروری شامل واحدهای فروش مواد غذایی، نهادهای خدماتی در حوزه آب، برق، گاز، تلفن، حمل و نقل، نیروهای امداد و نجات و بیمارستانها و مراکز درمانی برشمرد.  
رییس دانشگاه علوم‌ پزشکی مشهد ادامه داد: دستگاههای اجرایی و نهادهای دولتی نیز ظرف این دو هفته، تنها با حضور یک سوم کارکنان در محل اداره فعال خواهند بود.
وی گفت: همچنین در طول این مدت خودروهای فاقد پلاک بومی حق رفت و آمد به مشهد و دیگر شهرهای خراسان رضوی را ندارند و هر شهروند در صورت تخطی از این امر، با برخورد قانونی پلیس و جریمه سنگین روبرو می‌شود.
دکتر بحرینی به محدودیت فعالیت مکانهای مذهبی و فرهنگی نیز اشاره و بیان کرد: بر اساس ابلاغیه ستاد ملی مبارزه با کرونا ظرف این دو هفته آیینهای نمازجماعت و نمازجمعه نیز در مناطق دارای وضعیت قرمز و نارنجی از نظر شیوع ویروس کرونا، اقامه نخواهد شد.  

رییس اتاق اصناف مشهد هم در این خصوص گفت: برای  واحدهای صنفی مشمول تعطیلی طبق برنامه ریزی های انجام شده از طریق پیامک اطلاع رسانی شده است.  
محمود بنانژاد افرود: از اول آذر ماه در قالب گشت های مشترک شامل اماکن عمومی، بهداشت و تعزیزات حکومتی با موارد تخلف برخورد قانونی خواهد شد.

توقف آیین‌های مذهبی، تعطیلی بوستان‌ها و اماکن ورزشی

رییس شورای هیات‌های مذهبی خراسان رضوی گفت: به همه هیاتهای مذهبی این استان ابلاغ شده است که از اول آذر تا پانزدهم این ماه همه آیینها و مراسم مذهبی خود را در قالب اجتماعات در منزل، حسینیه‌ها و مساجد به خاطر مقابله با شیوع ویروس کرونا تعطیل کنند.
سید مهدی طباطبایی افزود: این تصمیم در پی اعلام ستاد مقابله با کرونای استان گرفته شده است.
مهدی یعقوبی معاون خدمات شهری شهرداری مشهد هم اعلام کرد: تمام بوستانهای مشهد به خاطر کاهش شیوع کرونا از روز پنجشنبه ٢٩ آبان ماه تا اطلاع بعدی تعطیل شدند.
مدیرکل ورزش و جوانان خراسان رضوی هم گفت: از امروز تمام اماکن ورزشی مشهد از جمله اماکن روباز و سرپوشیده، ورزشهای آبی، سالن‌های ورزشی و باشگاه‌های بدنسازی تا اطلاع‌ بعدی تعطیل خواهند بود.

همگام با محدودیت های شدید کرونایی مراکز و موسسات مختلف در مشهد و خراسان رضوی با صدور اطلاعیه ای از توقف فعالیت و تعطیلی خود خبر داده اند، به طوریکه در حوزه پزشکی،  عملهای غیر ضروری و زیبایی متوقف شده و بیشتر خدمات اورژانسی به بیماران ارائه می گردد.

اما حوزه حمل و نقل عمومی درون شهری به خاطر تسهیل در تردد شهروندان مشمول  محدودیت های کرونایی نیستند.  

بر اساس آخرین آمار رسمی تاکنون ۸۲۸ هزار و ۳۷۷ نفر در ایران به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت ۴۷۹ تن از بیماران مبتلا به کووید ۱۹ طی ۲۴ ساعت گذشته، تعداد جان باختگان این بیماری در کشور به ۴۳ هزار و ۸۹۶ تن رسیده است.

همچنین تاکنون ۵۸۹ هزار و ۲۵ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند.

منبع: ایرنا
انتهای خبر/

برچسب‌ها