جهان/ نیک‌پندار: شنیده‌ها حکایت از تلاش کشورهای عضو اتحادیه اروپا برای تدوین یک سند راهبردی نظامی دارد

ناتو منهای آنگلوساکسون‌ها

 به گزارش یورونیوز، با ادعای دیپلمات‌های اروپایی طبق این سند، تهدیدها، اهداف و جاه‌طلبی‌های نظامی آینده اتحادیه اروپا مشخص خواهد شد. همچنین قرار است طبق این سند، روند تولید مشترک تجهیزات پیشرفته نظامی از جمله تانک‌های ساخت کشورهای عضو اتحادیه در دستور کار قرار گیرد.

نام این سند که در ماه‌های آینده بیشتر از آن خواهیم شنید «قطب‌نمای استراتژیک» است ولی کارشناسان معتقدند می‌توان آن را ناتوی اروپایی هم نامید. در واقع قرار است کارایی آن، چیزی مشابه پیمان ناتو باشد و تفاوت آن در این است که تنها یک پروژه دفاعی مشترک بین کشورهای اتحادیه اروپا خواهد بود و کشورهای خارج از این اتحادیه (از جمله آمریکا و انگلیس یا همان آنگلوساکسون‌ها) در آن نقشی نخواهند داشت.

بدون شک، تلاش برای تدوین چنین سندی نتیجه تهدیدها و انتقادهای چهار سال اخیر دونالد ترامپ است. با روی کار آمدن ترامپ، اتحادیه اروپا متوجه این خلأ بزرگ دفاعی خود یعنی وابستگی بیش از حد به آمریکا شد. پس از آن بود که سران اتحادیه به‌فکر افتادند برخی تخم‌مرغ‌هایشان را از سبد آمریکا بردارند و به‌دنبال شرکای راهبردی دیگر هم بگردند. نخستین بار اواخر سال 2018، امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه پیشنهاد «ارتش واحد اروپایی» را مطرح کرد. او چند روز پیش هم بار دیگر این ماجرا را پیش کشید اما با انتقاد وزیر دفاع آلمان مواجه شد که معتقد است هنوز برای جدا شدن اروپا از آمریکا زود است. ترامپ هم پیش از این پیشنهاد ارتش مشترک اروپایی را «شرم آور» خوانده بود. گفته می‌شود جوزف بورل، رئیس دستگاه سیاست خارجی اتحادیه اروپا، پنجشنبه در یک جلسه محرمانه وزرای خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا را از مفاد این سند که قرار است از سال ۲۰۲۲ در دستور کار قرار گیرد، آگاه کرده است.

*

چه کسی تهدید است؟

البته بی‌تردید اختلافات زیادی روی فهرست «تهدیدهای بالقوه‌ای» که اروپا را با خطر روبه‌رو می‌کنند، وجود خواهد داشت. مثلاً برای فرانسوی‌ها تهدید واقعی «حضور تکفیری‌ها» در خاک این کشور است در حالی که برای کشورهای حوزه بالتیک نفوذ روسیه می‌تواند بسیار خطرناک باشد. با این حال، به گفته دیپلمات‌های اروپایی، جوزف بورل قصد دارد تمام کشورهای عضو را حول نقاطی مشترک متحد کند. در این میان با خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا، دو کشور فرانسه و آلمان به‌صورت غیررسمی رهبری اتحادیه اروپا را در دست گرفته‌اند و حالا به نظر می‌رسد آنگلا مرکل و امانوئل مکرون قصد دارند گام اول برای تشکیل ارتش اروپایی را با تدوین این سند بردارند.

بریتانیا در زمان عضویت در اتحادیه اروپا همواره مخالف ایجاد یک ارتش واحد اروپایی بود.

نخستین گفت‌وگوها بین وزرای دفاع کشورهای عضو اتحادیه اروپا، روز گذشته به‌صورت مجازی و آنلاین برگزار شد. گفت‌وگوها حول تدوین این سند و یافتن راه‌های مشترک برای تولید تجهیزات نظامی و تمرکز روی استقرار نیروهای اروپایی در صدها منطقه سوق الجیشی اروپا بود.

برچسب‌ها