عربستان سعودی با میزبانی اجلاس امسال گروه ۲۰ در ریاض به دنبال تقویت جایگاه خود در سطح جهان است تا سران ثروتمندترین کشورهای جهان تحت تاثیر قرار بگیرند و مداخله عربستان در جنگ یمن و قتل روزنامه‌نگار برجسته این کشور را به گذشته بسپارند.

جنگ بین عربستان و فعالان حقوق بشر در اجلاس مجازی جی۲۰

به گزارش قدس آنلاین، به نقل از نیویورک تایمز، از دید منتقدان به سابقه حقوق بشری عربستان، این رویداد فرصتی طلایی برای برجسته کردن سوءاستفاده‌های پادشاهی عربستان سعودی و فشار بر رهبران جهان به منظور شرمسار کردن «محمد بن سلمان»، حاکم واقعی این کشور است.

اما با توجه به شرایط موجود به نظر نمی‌رسد انتظارات دو طرف برآورده شود و به دلیل وجود همه‌گیری کرونا این نشست هم مانند بسیاری از نشست‌های امسال در نهایت به شکل یک وبینار بزرگ برگزار خواهد شد که البته خیلی هم خبر بدی برای محمد بن سلمان نخواهد بود. علیرغم کارزارهای فعالان حقوق بشری، تاکنون هیچ کشوری این رویداد مجازی را که قرار است در روزهای شنبه و یکشنبه برگزار شود، تحریم نکرده که گامی بزرگ در جهت احیای وجهه ولی‌عهد سعودی در بین رهبران جهان است.

کارن یانگ دانشمند مؤسسه "امریکن انترپرایز" که درباره اقتصادهای خاورمیانه مطالعه می‌کند، در همین خصوص گفت: «واضح است که (اجلاس) طبق برنامه پیش نرفته اما ممکن است که موهبتی برای سعودی‌ها باشد. سران کشورها و سایر بزرگان که ممکن است تمایلی به حضور در عکس‌ها در ریاض نداشتند، در اجلاس آنلاین چیزهای کمتری برای از دست دادن دارند و در عین حال این اجلاس اهداف پادشاهی برای دستیابی به جایگاهی در بین کشورهای قدرتمند را که همتایان خود می‌داند، فراهم می‌کند. یک کنفرانس مجازی به نقاط قوت عربستان کمک می‌کند و می‌تواند مانع هر رویداد شرم‌آور شود.»

قرار است در این اجلاس موضوعات جهانی مثل مقابله با همه‌گیری کرونا، راه‌اندازی مجدد اقتصادهای آسیب‌دیده و کمک مالی احتمالی به کشورهای فقیر که بر اثر کرونا آسیب دیده‌اند، پرداخته شود.

طبق گفته مقامات ارشد دولت آمریکا، دونالد ترامپ هم قرار است در این نشست شرکت کند، گرچه دستورجلسه این نشست می‌تواند ناکامی دولت وی در کنترل شیوع این ویروس و ترجیح او برای استفاده از منابع انرژی سنتی مثل نفت و زغال سنگ را پررنگ کند.

جی ۲۰ مجمعی متشکل از ۱۹ اقتصاد بزرگ جهان و اتحادیه اروپا برای بحث در خصوص مسائل اقتصادی جهان است. ریاست این مجمع بین پنج گروه شامل اعضای این مجمع می‌چرخد و هر بار یک کشور در یکی از گروه‌ها ریاست را برعهده می‌گیرد. عربستان سعودی که با کانادا، استرالیا و ایالات متحده در یک گروه قرار دارد، دسامبر گذشته برای اولین بار به عنوان رئیس انتخاب شد.

بعد از قتل «جمال خاشقچی» روزنامه‌نگار سعودی در سال ۲۰۱۸ در سفارت ریاض در استانبول، فعالان حقوق بشر خواستار تنبیه حکومت سعودی به این دلیل و سایر مسائل حقوق بشری شدند. این فعالان از فرصت ریاست عربستان سعودی بر نشست گروه ۲۰ برای مبارزه جهت رسیدن به اهداف خود استفاده کردند و با اعضای این گروه برای تحریم نشست یا استفاده از تریبون آن برای بیان درخواست‌های خود به مذاکره پرداختند. گرچه این تلاش‌ها تاثیر محدودی بر رویداد اصلی داشته، این امید همچنان وجود دارد که سخنرانان این اجلاس از این تریبون برای ابراز نگرانی‌های حقوق بشری خود در ارتباط با عربستان سعودی استفاده کنند.

منبع: خبر آنلاین

برچسب‌ها