۳ آذر ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۴
کد خبر: 729038

ثبات «راستگو» در50 سال کار فرهنگی

حجت الاسلام گنابادی‌نژاد

 خبر رحلت مرحوم حجت‌الاسلام راستگو گروه‌های زیادی را از طبقات سنی مختلف متأثر کرد. تقریباً از کودکان و نوجوانان معاصر تا کودکان و نوجوانان دهه 50 چه به صورت حضوری و شرکت در محافل و مراسم و چه از طریق رسانه با این چهره آشنا و خدوم مأنوس بوده‌اند.

از کلاس اول ابتدایی با مرحوم حجت‌الاسلام راستگو آشنا شدم و تا همین اواخر، آشنایی و حضور ایشان در محافل و برنامه‌های فرهنگی؛ مدرسه علمیه سلیمانیه، اداره کل اوقاف خراسان رضوی ادامه داشت.

 به نظرم آقای راستگو یک الگو و یک نماینده از رسالت و مسئولیتی است که امروز متوجه فضلا به ویژه طلاب جوان است که انتظار است در نقش‌آفرینی و اثرگذاری جامعه حضورشان را شاهد باشیم. اما واضح و آشکار است این مهم از مصادیق سهل و ممتنع است که برخی به راحتی نمی‌توانستند انتخاب دقیق و صحیح را داشته باشند و زندگی و کارنامه مرحوم حجت‌الاسلام والمسلمین آقای راستگو از این جهت می‌تواند برای فضلا و طلاب بیشتر مورد مطالعه و آشنایی قرار گیرد.به مناسبت رحلت این روحانی خدوم برخی از ویژگی‌های رسالتی ایشان را بازخوانی می‌کنم.

الف) انتخاب هدف: در میان عرصه‌های مختلف دقیقاً میدان تربیتی و فرهنگی، انتخاب درست و دقیق ایشان بود، رسالت و مسئولیتی که به طور دائم متوجه حوزه علمیه و روحانیت است و مجموعه‌ موفقیت‌ها مرهون اهتمام به این مسئولیت است و متأسفانه بسیاری از ضعف و خسارت‌های کنونی و در طول تاریخ ناشی از کم‌توجهی به عرصه فرهنگی و تربیتی است.

ب) اینکه در ۵۰ سال پیش در میان مخاطب‌های مختلف که هر یک می‌توانست از زاویه‌ای دارای اهمیت و اولویت باشد مثلاً: بزرگسالان، بازاری ها، هنرمندان، دانشجویان، بانوان و غیره، اما آقای راستگو در میان همه این اقشار و گروه‌های مختلف کودک و نوجوان را انتخاب کرد و حقیقتاً انتخاب هوشمندانه‌ای صورت گرفت و وقتی شرایط عمومی تربیتی کودکان و نوجوانان در رویکرد رژیم فاسد پهلوی در اداره مدارس آموزش و پرورش ضمیمه این انتخاب می‌شود، اعتبار و ارزش این گزینه مخاطبان مرحوم آقای راستگو بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرد.

ج) اوضاع دهه 50 و مخاطب کودک و نوجوان و حضور یک روحانی دانش‌آموخته حوزه علمیه به طور طبیعی شرایط و مسیر دشوار و سختی را تداعی داشته است واقعاً طرح و نقشه ورود و حضور و عبور این راه چه بوده که بتواند موفقیت و کارآمدی این روحانی جوانان را به دنبال داشته باشد، بدون شک معارف اسلامی و بن‌مایه حوزوی سرمایه خوبی برای آقای راستگو بوده اما آیا بدون فناوری و تولید محصول و صرف حضور و تبلیغ آموخته‌ها می‌توانست اثربخشی و موفقیت مورد انتظار را به دنبال داشته باشد؟ پاسخ منفی است و با قاطعیت نمی‌توان امید به پیروزی را پیش‌بینی داشت، اما این حجت‌الاسلام والمسلمین کودکان و نوجوانان با ابتکار، خلاقیت، نوآوری و تولید و اجرای برنامه‌های جدید و جذاب توانست این بخش کار را هم به خوبی پشت سر بگذارد و منشأ خدمات و برکات وسیع و ماندگاری از ایشان شد.

د) از دیگر مزیت‌های کارنامه کاری نزدیک به ۵۰ سال کار فرهنگی و تربیتی جناب حجت‌الاسلام راستگو؛ تداوم و ثبات‌قدم بود که ایستاد و با همه فراز و نشیب‌ها و تغییر اقتضائات این میدان مسئولیت را ترک نکرد.

ه) آنچه از مهم‌ترین مزیت‌های کار و خدمت جناب آقای راستگو است، خیلی زود و بهنگام به فکر انتقال تجربیات و تربیت شاگردان و کادرسازی افتادند و شاید تربیت صدها و احتمالاً چند هزار طلبه در قم، مشهد و اصفهان و سراسر کشور از برترین میراثی است که به یادگار از جناب حجت‌الاسلام والمسلمین آقای راستگو باقی مانده است و ان‌شاء‌الله ادامه راه و خدمات این روحانی خدوم را خواهند داشت.

خداوند روح ایشان را مشمول غفران الهی و عنایت و شفاعت اهل بیت(ع) قرار دهد.

برچسب‌ها