سخنگوی دولت به شدن به مصوبه مجلس برای پرداخت یارانه کالاهای اساسی که به تایید شورای نگهبان قانون اساسی رسیده و به دولت ابلاغ شد حمله کرد و آنرا حرف کسانی خواند که بیرون گود نشسته اند و تصمیماتشان در اجرا مشکلات عدیده‌ای را ایجاد می‌کند.

ربیعی: عده‌ای بیرون گود نشسته حرف‌هایی می‌زنند که مشکلات عدیده‌ای بوجود می‌آورد

قدس آنلاین: سخنگوی دولت در نشست خبری امروز خود که به صورت برخط و ویدیو کنفرانس برگزار شد به آغاز بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۰ در جلسات هیات دولت اشاره کرد و با یادآوری اینکه دولت نه تنها ۱۱۰ میلیارد دلار درآمدهایی که در سالهای قبل بوده را در اختیار نداشته بلکه ۵۰ میلیارد دلار از درآمدهای پیش‌بینی شده در بودجه ۹۹ را هم بدست نیاورد، گفت: با وجود فشارهای اقتصادی و تحریم‌های آمریکا و در شرایطی که حتی انتقال پول صادرات غیرنفتی هم با مشکل روبرو بوده، دولت به نحوی بودجه ریزی کرد تا در سه سال اخیر  ما دچار عدم تعادل نشدیم.

وی افزود: در این سالها حتی بانک مرکزی هم استقلالش را حفظ کرد و دولت برای تامین اعتبار پول پر فشار از طریق بانک مرکزی ایجاد نکرد و امسال نیز  هدف دولت کاستن از بودجه جاری و هزینه های دولت و دوم کاستن از رابطه بودجه جاری با نفت است.

ربیعی درون‌زا شدن درآمدهای اداره کشور، تقویت بخش غیردولتی در اقتصاد، توجه خاص به مقابله با فقر مطلق، دنبال کردن حمایت‌های معیشتی، گسترش اشتغال خرد، کوچک و متوسط، پیگیری طرح تامین این مسکن ملی در قالب برنامه‌های وزارت راه و شهرسازی، مولد کردن دارایی‌های دولت و توجه به بهره‌وری را از اهداف و رویکردهای بودجه ۱۴۰۰ عنوان کرد و اظهار داشت: عدالت منطقه‌ای، اتمام پروژه‌های نیمه تمام، توجه به محیط زیست و گسترش صادرات غیرنفتی، توجه به فناوری های نو و شرکت های دانش بنیان و توسعه برنامه‌هایی برای حفظ سلامت مردم در این لایحه دنبال شده است.

وی همچنین به مصوبات دولت برای اتمام و تکمیل پروژه های عمرانی و زیر بنایی اشاره کرد و افزود:  دولت مصوب کرد ۱۵ هزار میلیارد ریال از منابع شرکت‌های دولتی تابع وزارت نفت برای اتمام پروژه‌های نیمه تمام گازرسانی به روستاها تخصیص یابد. همچنین سهم سازمان نوسازی و تجهیز مدارس از ۲۰ درصد به ۵۰ درصد افزایش یافت و مقرر شد از محل بودجه وزارت نفت و درآمدهای نفت در حوزه گاز، مدارسی که فاقد سامانه گرمایشی هستند تجهیز شوند که بدین ترتیب یکصد هزار کلاس درس مدرسه ایمن خواهند شد.

عرضه سهام صندوق‌های ETF ادامه می‌یابد

سخنگوی دولت استمرار عرضه و فروش سهام و دارایی‌های دولتی مطابق روشهای قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل چهل و چهارم (۴۴) قانون اساسی و همچنین صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله در بورس (ETF) را از دیگر اهداف بودجه ۱۴۰۰ عنوان کرد و افزود: تعیین سقف تسهیلات تأمین مالی خارجی (فاینانس) معادل ۳۰ میلیارد دلار که یک میلیارد دلار آن صرفا برای تجهیز آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌های دانشگاه‌ها، دانشگاه‌های علوم پزشکی، مؤسسات آموزش عالی و پژوهشی و فناوری، مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای دولتی و سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی است.

ربیعی امکان استفاده سرمایه‌گذاران بخش‌های خصوصی، تعاونی و نهادهای عمومی غیردولتی از تسهیلات بانکی برای طرحهای توسعه‌ای بالادستی نفت و پیشگیری از خانم فروشی گاز، صنایع تکمیلی و تبدیلی کشاورزی، برای توسعه حمل و نقل درون و برون‌شهری را از دیگر  مصوبات دولت عنوان کرد..

به گفته وی امکان انتشار اوراق مالی اسلامی از طرف شهرداری ها برای طرح های قطار شهری و حمل ونقل شهری، استمرار جریان عملیات بازار باز به منظور اجرای سیاست پولی و مدیریت نرخهای سود و مهار بلندمدت نقدینگی، مهار کنترل تورم، اجازه برای تامین اعتبار عملیات طرح های بازآفرینی شهری و احیای بافت های فرسوده و تاریخی و همچنین طرح اقدام ملی تامین مسکن از محل منابع داخلی شرکت های تابعه وزارت راه و شهرسازی نیز در دولت مورد تایید قرار گرفت.

وی اضافه کرد: همچنین وزارت راه و شهرسازی مکلف شده زمین رایگان مورد نیاز برای احداث مدرسه، پاسگاه و مراکز بهداشتی در طرح‌های مسکن تصویب شده را در اختیار دستگاههای دولتی ذیربط قرار دهد.

ربیعی اقساطی شدن هزینه های خرید و نصب کنتورهای حجمی و هوشمند برای چاه های آب مجاز کشاورزی، الزام شهرداری ها و دهیاری ها برای ساماندهی و بهسازی محیط اسکان حاشیه شهرها و تامین زیر ساخت خدمات عمومی در این مناطق، الزام به اصلاح شبکه آب روستایی و طرح های فاضلاب روستایی را از دیگر  مصوبات دولتدر جلسات روزهای اخیر عنوان کرد.

۳۰ درصد درآمد پخش مسابقات ورزشی به فدراسیونها تعلق می‌گیرد

سخنگوی دولت همچنین گفت: سازمان صدا و سیما هم ملزم به پرداخت ۳۰ درصد از درآمدهای تبلیغاتی ناشی از پخش مسابقات ورزشی برای کمک به فدراسیون های ورزشی شد.

معافیت زائرین اربعین از پرداخت عوارض خروج

به گفته دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری، ‌ افزایش ۱۵ درصدی عوارض گمرکی و سود بازرگانی واردات لوازم آرایشی و اختصاص منابع آن برای کمک به هزینه‌های بیماری‌های خاص و خدمات درمانی مثل کاشت حلزون، خرید عضو مصنوعی، بیماران اوتیسم و نقص ایمنی از دیگر مصوبات هیات دولت در جریان بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۰ کل کشور بود.

ربیعی معافیت زائران اربعین از عوارض خروج از کشور را از دیگر مصوبات دولت عنوان کرد.

قیمت مرغ با ورود دولت و تعزیرات کاهش می‌یابد

سخنگوی دولت همچنین به موضوع گرانی سرسام آور مرغ در روزهای اخیر ورود کرده و با بیان اینکه  وزیر جهاد کشاورزی برای کنترل بازار اقدام کرده و به زودی قیمت مرغ با برنامه ریزی صورت گرفته به قیمت مصوب خواهد رسید، تصریح کرد: از روز یکشنبه ۳۲۰ تن مرغ شامل ۱۶۰ تن مرغ گرم به قیمت ۱۸۵۰۰ تومان و ۱۶۰ تن مرغ منجمد به قیمت ۱۵۰۰۰ هزار تومان توسط این وزارتخانه وارد بازار شده تا قیمت پایین بیاید و توزیع مرغ در میادین میوه و تره بار خواهد بود تا مستقیما به دست مردم برسد و اضافه بار به فروشگاه‌های زنجیره ای داده می‌شود.

ربیعی با اشاره به اینکه شاخص قیمت مرغ با این اقدام از روز یکشنبه در میدان بهمن از ۳۴ هزار تومان، امروز به ۲۸ هزار تومان کاهش یافته، خاطرنشان کرد: قیمت مصوب ستاد تنظیم بازار، ۲۰۴۰۰ تومان است و برای نظارت بر عرضه تعزیزات ورود جدی پیدا کرده و شدت بیشتری با تخلفات برخورد خواهد کرد.

پرداخت وام یک مییونی بدون بهره به آسیب دیدگان معیشتی کرونا

دستیار ارتباطات اجتماعی رئیس جمهور همچنین با اشاره به اعما محدودیت های جدید کرونایی در کشور از جمله تعطیلی مشاغل و ترددها،  اثربخشی این طرح را منوط به همکاری همه جانبه و مداوم همه مردم عنوان کرد و گفت: ما به این امر وافق بودیم که این تصمیم مشکلاتی برای زندگی و معشیت بخشی از مشاغل ایجاد خواهد کرد ولی در این دو گانه بنابر سیاست همشگیی اولویت دار بودن و محور بودن سلامت این تصمیم اتخاد شد.

وی با بیان اینکه برای کاستن از فشار بر آسیب دیدگان معیشتی ناشی از کرونا حدود ۱۲ هزار میلیارد تومان مساعدت در قالب پرداخت به گروه هدف صورت خواهد گرفت، اظهار داشت:  برای یک خانوار ۴ نفره ماهیانه ۴۰۰ هزار تومان در نظر گرفته شده است. و برای افرادی که داوطلب دریافت پیشاپیش بخشی از این حمایت معیشتی هستند وام یک میلیون تومانی بدون بهره‌ پرداخت خواهد شد و مابه التفاوت نرخ بهره را دولت با تخصیص ۱۴۰۰ میلیارد تومان جبران خواهد کرد. 

سخنگوی دولت با اشاره به اینکه در روز اول اجرای طرح محدویت تردد و تعطیلی اصناف متوسط تردد ساعتی وسایل نقلیه نسبت به مشابه هفته قبل ۳۸.۳ درصد  و استفاده از خوردهای شخصی نیز ۳۲ درصد کاهش داشت، گفت: مطمئنا در اجرای این طرح برای مردم هم مشکلاتی پیش خواهد آمد و  هر طرحی با هر پیش بینی نیازمند اصلاح، ترمیم و تکمیل است. همکاران ما در قرارگاه عملیاتی به طور مداوم شیوه اجرا و نواقص را بررسی و اصلاح خواهند نمود.

تا هفته آینده به ۱۲۰ هزار تست روزانه کرونا می‌رسیم

ربیعی همچنین به شرایط همه گیری و شیوع کرونا اشاره کرد و با بیان اینکه مطابق وعده ای که داده شده بود تست روزانه کرونا از ۴۰ هزار به ۶۰ هزار رسیده است، تاکید کرد: در هفته آینده نیز به ۱۲۰ هزار تست روزانه خواهیم رسید. 

۲۰ درصد کرونایی ها قرنطینه را رعایت نمی‌کنند

دستیار ارتباطات اجتماعی رئیس جمهور اظهار داشت بررسی ها نشان می دهد ۲۰ درصد از افرادی که تست آنها مثبت بوده و به کرونا مبتلا شدند پروتکل ها را رعایت نکرده و در قرنطینه نمانده‌اند و افزود: اعمال محدودیتهای هوشمند با استفاده از ظرفیت دولت الکترونیک آغاز شده و اتصال همه خطوط هوایی و ریلی و همچنین اتوبوسهای بین شهری و تاکسی های اینترنتی به دولت الکترونیکی به اتمام رسیده است.

وی خاطرنشان کرد: همه این خطوط حمل و نقل عمومی، در زمان حمل مسافر وظیفه دارند وضعیت مسافرین خود را از وزارت بهداشت استعلام کند و اگر فرد مبتلا به کرونا باشد، از جابجایی وی به خاطر حفظ سلامت دیگران جلوگیری می شود.

عده ای بیرون گود حرفهایی می‌زنند که مشکل درست می‌کند

سخنگوی دولت درباره دلیل اجرای طرح موازی معیشتی در دولت در شرایطی که مجلس مصوبه یارانه کالاهای اساسی را تصویب و ابلاغ کرده؟ و زمان اجرای مصوبه مجلس از سوی دولت، با تاکید بر اینکه دولت هیچ اهمالی در خصوص سلامت و معیشت مردم ندارد، گفت: گاهی اظهاراتی می شنویم گویی برخی منجی هستند. 

وی با بیان اینکه دولت همواره به دنبال راهکارهایی برای افزایش قدرت خرید مردم و حمایت از آنها بوده، اظهار داشت: در مدیریت اقتصادی کشور باید کوتاه بینی و یکجانبه نگری وجود نداشته باشد. دولت مکلف به دوراندیشی و اقدام موثر است.

وی اضافه کرد: در مقطعی شاهد بودیم عده‌ای با رفتارهای خاص به نام کمک به مردم، چندین برابر از جیب مردم کم شد و در دراز مدت مردم آسیب دیدند.

ربیعی گفت:  نمی‌شود عده ای بیرون گود نشسته باشند و طرح یا حرف هایی بزنند که اجرای آن، مشکلات عدیده ای بوجود آورد. کسی در مورد حمایت معیشتی از مردم تردید نداشته و ندارد و این طرح ها نظریه جدیدی هم نیست، طرح تحول سلامت، افزایش حقوق مددکاران، پیشی دادن مزد بر تورم تا سال ۹۷، همساز سازی حقوق ها، گسترش بیمه های اجتماعی و مسائلی از این قبیل در همیندولت پیگیری و اجرا شده است.

سخنگوی دولت با یادآوری اینکه پرداخت کمک‌های معیشتی مصوب دولت نبوده بلکه مصوبه ستاد ملی مبارزه با کرونا است، گفت: شبیه سازی آنچه در ستاد ملی مقابله با کرونا مطرح شد با طرح مجلس، از بنیان اشتباه است و این برنامه در تعطیلات اول کرونا هم اجرا شد و در هر تعطیلات بلندمت احتمالی دیگری اجرا خواهد شد.

دستیار ارتباطات اجتماعی رئیس جمهور تصریح کرد:مصوبه ستاد ملی کرونا معطوف به افرادی است که حقوق بگیر نیستند و درآمد ثابت ندارند و از طرفی این یک یارانه جدید نیست بلکه کمکی برای جبران کاهش درآمد مشاغل ناشی از تعطیلات است. این مصوبه برای ۴ ماه و پیش بینی بار مالی آن حدود ۸ هزار میلیارد تومان است. از طرفی هر طرحی که به تصویب برسد قابل احترام است، اما درخصوص طرح مجلس نکات زیر قابل بیان است.

وی افزود:  بنابر نظر کارشناسان سازمان برنامه و بودجه فقط برای سال ۹۹ یعنی همین امسال حدود پنجاه هزار میلیارد تومان بارمالی دارد.  محل تامین بودجه این طرح، فروش اموال دولت در بورس دیده شده است.  آنچه نظر مجلس محترم است یک یارانه دائمی است، امسال از فروش اموال دولتی منابع آن تامین شد، بودجه سال بعد و سالهای بعد از کدام محل تامین می شود؟ تعادل چند بودجه را به هم خواهد زد؟ هزینه این طرح را مردم در کجا باید پرداخت کنند؟

بورس ظرفیت نقد کردن منابع طرح مجلس را ندارد

ربیعی با اشاره به اینکه یارانه باید هر ماه سر موعد مقرر پرداخت شود ولی در این طرح نحوه تامین آن به اما و اگرهای زیادی وابسته است، پرسید: حال اگر منابع تامین نشد و این یارانه پرداخت نشد چه کسی پاسخگو است؟ 

وی خاطرنشان کرد: براساس مصوبه مجلس، سهام های مشخص شده برای تامین بودجه این طرح باید در بورس به فروش برسد، و اساسا بورس ظرفیت نقد کردن این رقم در ۳ ماه وجود دارد؟ و آیا کارشناسان بورس این را تایید می کنند؟

عرضه آبشاری سهام در طرح یرانه‌ای مجلس تعادل بورس را بر هم می‌زند

وی با یادآوری اینکه  بورس در شرایط خاص قرار دارد، عرضه آبشاری سهام آن هم به گونه‌ای که در این مصوبه منظور شده به پایداری بورس آسیب می‌رساند و امکان تحقق هم ممکن ندارد، گفت: چنانچه دولت به وزارت اقتصاد مجوز عرضه دارا سوم را داده است ولی به تعبیر وزیر محترم اقتصاد، به لحاظ رعایت شرایط بازار و برای حمایت از ذینفعان بورس موفق به عرضه نشده است. با احتیاط باید نسبت به بورس رفتار شود. این اشکالات باید برطرف شود. هرقانونی باید ضمانت اجرایی هم داشته باشد.

سخنگوی دولت خاطرنشان کرد: تاکید می کنم  مصوبه ستاد ملی کرونا هیچ شباهتی یا الگوگیری باطرح مجلس ندارد. معتقد هستیم با همکاری بین قوا و دیدن همه جوانب ، قادر خواهیم بهترین دستاوردها برای مردم داشته باشیم.

بسیج در کنار دولت قرار گیرد

دستیار ارتباطات اجتماهی رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود با تبریک هفته بسیج، این نهاد را یادآور ملتی خواند که با اتکا به خدا و دستان خالی با از خودگذشتگی، و در کنار هم بودن در مقابل همه قدرتهای جهان ایستادند. 

وی افزود: 

ما امروز به بسیج بالاتر از سازمان و نهاد بلکه به عنوان یک ساختار عظیم اجتماعی و یک فرهنگ نهادینه عمومی برای عبور از شرایط سخت و ساختن آینده ای برای نسل های بعدی نیازمندیم و دولت معتقد است بسیج باید در تمام عرصه‌ها در کنار دولت برای حل مشکلات و موضوعاتی که نیازمند مشارکت عظیم اجتماعی است، قرار بگیرد و  فقرزدایی، حمایت های اجتماعی و در این روزها مبارزه با کرونا فرصت های این تعامل است.

صدار خرد شدن دیوار تحریم شنیده می‌شود

سخنگوی دولت با اشاره به انتخابات آمریکا و با اشاره به اینکه فارغ از نتیجه آن چیزی که مردم ایران را خوشخال کرده شکست سیاست فشار حداکثری و حامیان آن است، 

امروز تحریم‌های غیرقانونی علیه ملت ما در شکننده‌ترین و ناکارآمدترین وضعیت خود در سه سال اخیر قرار گرفته است و مردم و بازارها به روشنی‌ این پیام را دریافت کرده‌اند. 

سخنگوی دولت اضافه کرد: صدای خرد شدن دیوار تحریم و سیاست فشار حداکثری در سراسر دنیا هم به خوبی شنیده شده است. علت فروریختن دیوار تحریم، مقاومت و ایستادگی مردم ما در برابر قلدری و همینطور بخاطر منطق ضعیف، غیرانسانی و زورگویانه آن برای جامعه بین‌المللی بود نه جابه جایی دولت‌ها در آمریکا.

وی تاکید کرد: عمیقاً باور داریم که حتی اگر ترامپ پیروز انتخابات آمریکا می‌شد، سیاست تحریم نتیجه ای از جز شکست نداشت. امروز دولت مانند سال های گذشته، با توان و با تمام تجارت و توان خود پیگیر تضمین منافع مردم خواهد بود.

تماس‌های شرکتهای خارجی برای بازگشت به ایران

وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران ظرفیت‌های بزرگیبرای سرمایه گذاری دارد و سرمایه گذاران خارجی از این ظرفیت غافل نیستند، گفت: ایران  علاوه بر برخورداری از بازار ۸۰ میلیونی داخلی،‌ ظرفیت ۶۰۰ میلیونی بازار همسایگان را دارد و وجود ۶۷ نوع ماده معدنی در کشور،‌ این یک فرصت کم نظیر و حتی بی نظیردر دنیا و سرمایه گذاران است.

ربیعی با بیان اینکه ایران دومین کشور در دنیا است که از نیروی انسانی متخصص، منابع انرژی ارزان و مسیرهای ترددی ویژه برخوردار است که شرکت‌های خارجی نمی‌توانند این مزیت ها را  نادیده بگیرند، تاکید کرد: پیش‌بینی می‌شود با شکستن تحریم‌های ظالمانه امکان حضور شرکت‌های خارجی در بازار بیش از ۶۰۰ میلیونی ما و همسایگان فراهم شود،‌

وی اظهار داشت: با شکست فشار حداکثری کشورهای خارجی تمایل به سرمایه گذاری دارند و اخیرا نیز تماس‌هایی با از سوی شرکت‌های خارجی با شرکت‌های داخلی که پیش از تحریم‌ها با آنها کار می‌کردند و برخی از وزارتخانه‌ها انجام شده است و برخی از شرکت‌ها نیز در شرایط فعلی بازگشایی دفاتر خود را دنبال می‌کنند.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی درباره میزان تاکای بودجه ۱۴۰۰ به نفت با وجود احتمال کاهش تحریم ها گفت: ما تلاش  می‌کنیم تا توصیه مقام معظم رهبری برای اصلاح ساختار بودجه محقق شود.  و اتکا به درآمد نفت در بودجه ۱۴۰۰ نیز بیش از سال گذشته نخواهد بود.

وی با تاکید بر اینکه هرگونه افزایش درآمد حاصل از فروش نفت صرفاً صرف توسعه زیرساخت‌ها و حمایت‌های اجتماعی خواهد شد، گفت: در بودجه ۱۴۰۰ مالیات‌ها بدون اینکه به مالیات دهندگان ثابت فشار وارد شود،‌ افزایش یافته است، عنوان کرد: در این زمینه از فرار مالیاتی جلوگیری شده و منابع جدیدی مالیاتی  پیش‌بینی و شفاف شده است. به نحوی که به گفته رئیس سازمان امور مالیاتی در هفت ماهه اول امسال ۱۰۰ درصد درآمدهای پیش بینی شده مالیاتی محقق شده است.

بهتر بود اختلاف وزیر بهداشت و معاونش علنی نشود

 سخنگوی دولت درباره اختلاف سعید نمکی وزیر بهداشت و ملک زاده معاون او و سوالهایی را که این موضوع در مورد سیاستهای عمال شده در مقابله با کرونا اعمال شده بوجود آورده است، با بیان تاکید بر اینکه من این اختلاف را یک امر طبیعی و کارشناسی می‌دانم، گفت: هر چند بهتر بود که در عرصه عمومی این مسائل بیان نمی شد.

وی افزود: وزارت بهداشت یک وزارتخانه علمی است و در اوج گسترش کرونا اختلاف سیاستی و مدیریتی پیش می‌آید و نباید آن را سیاسی کرد. نوپدید بودن و ناشناخته بودن ویروس کرونا برای جامعه پزشکی و اهل علم در همه دنیا محل اختلافات علمی و مدیریتی شده است. نه آقای دکتر نمکی و نه آقای دکتر ملک زاده هیچ کدام دغدغه سیاسی ندارند لذا از جناح‌ها می خواهیم در اظهارنظرهای خود دقت کنند به این مسئله از منظر سیاسی دامن نزنند.حوزه سلامت باید ملی تلقی شود و به عرصه نزاع سیاسی بدل نگردد.

برچسب‌ها