دانشیار پردیس فارابی دانشگاه تهران بیان کرد: تفسیر عقلی در دوره امام رضا(ع) گسترش یافت و ایشان ضمن مناظرات عقلانی با مخالفان، به تبیین فلسفه و حکمت احکام پرداختند.

تفسیر عقلی در دوره امام رضا(ع) توسعه یافت

به گزارش قدس آنلاین، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی عبداللهی، دانشیار پردیس فارابی دانشگاه تهران در نشست «عقلانیت وحیانی در احادیث کتاب عیون اخبارالرضا(ع)» که از سوی دفتر نمایندگی بنیاد پژوهش‌های آستان قدس رضوی در قم برگزار شد، گفت: تفکیک عقلانیت به نظری و عملی به معنای وجود دو عقل مجزا نیست بلکه عقلانیت به کارگیری عقل در مقام نظر و عمل است که ساز و کار معلومی دارد؛ عقل ابتدا اولیات سپس بدیهیات و در ادامه نظریات را درک می‌کند.

وی ابراز کرد: در کتاب عیون اخبار الرضا، امام رضا(ع) برای عقل از کلمه حجت استفاده کرده‌اند و در فرمایش ائمه اطهار(ع) نیز عقل با کاربرد و کارکرد آن تعریف شده که برای مردم مفیدتر است.

استاد و پژوهشگر حوزه و دانشگاه با بیان اینکه در تعالیم دینی قید وحی به عقلانیت اضافه شده است، افزود: اسلام، عقلانیت ابزاری، سکولار، ارتباطی و انتقادی و ... را کافی نمی‌داند زیرا راهی به شناخت ذات خدا، جزئیات دین و عالم غیب ندارند، بنابراین باید همراه با وحی مورد استفاده قرار گیرد.

عبداللهی با بیان اینکه مسلمانان در دوره مأمون گرفتار عقل‌گرایی افراطی شدند که باعث هرج و مرج فکری مردم شد، از همین رو به امام رجوع می‌کردند، افزود: امام رضا(ع) ضمن برخورد با عقل‌گرایی بی‌ضابطه و افراطی، مردم را به عقل‌گرایی معتدل یعنی توجه به استفاده از عقل در علم، نظر و عمل ترغیب و تشویق می‌فرمودند.

وی خاطر نشان کرد: امام رضا(ع) همچنین مناظرات متعددی با اصحاب ادیان داشتند و به تبیین فلسفه احکام پرداختند از این رو تفسیر به روش عقلی از سوی امام مورد توجه قرار گرفت که موارد زیادی در کتاب عیون اخبار الرضا(ع) وجود دارد.

استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه میان حکمت و علت احکام تفاوت وجود دارد، تصریح کرد: امام رضا(ع) با بیان حکمت احکام مسائل را عقلایی کردند و در مناظرات خود، روش عقلانی را به کار بردند.

منبع:

انتهای پیام/

برچسب‌ها