وزیر خارجه ایران تاکید کرد در مذاکرات صلح افغانستان سازمان ملل باید نقش اصلی را داشته باشد و ایران در این زمینه کمک خواهد کرد.

خروج مسئولانه نیروهای خارجی قدم مثبتی به سمت تحقق صلح و ثبات در افغانستان است

قدس آنلاین: «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز در سخنرانی که به صورت مجازی و ویدئویی در کنفرانس ژنو با محوریت افغانستان ایراد کرد، اظهار داشت: راه نظامی برای حل مشکل افغانستان شکست خورده و خروج مسئولانه نیروهای خارجی قدم مثبتی به سمت تحقق صلح و ثبات در افغانستان است. 

وی با بیان اینکه جهان باید مردم افغانستان را نسبت به سایر موضوعات در اولویت قرار دهند، افزود: اگر شهروندان افغانستان در حفاظت از خود مشکل داشته باشند، صلح دائمی در این کشور ایجاد نخواهد شد. 

ظریف تاکید کرد تروریسم اقتصادی مانع از گسترش تجارت میان افغانستان و ایران شده است. 

وزیر خارجه خاطرنشان کرد: در مذاکرات صلح افغانستان سازمان ملل باید نقش اصلی را داشته باشد و ایران در این زمینه کمک خواهد کرد.

در نشست ۲۰۲۰ افغانستان، برنامه تعهدات مالی و حمایت ‌سیاسی کشورهای کمک‌کننده برای چهار سال آینده روشن می‌شود، اما برخی از این کشورها، میزان کمک‌های یک‌ساله خود را نیز اعلام می‌کنند. از افغانستان تنها وزرای امور خارجه و دارایی در مقر برگزاری کنفرانس حضور می‌یابند و این نشست از سوی وزرای امور خارجه افغانستان و فنلاند رهبری می‌شود.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها