معاون توانبخشی بهزیستی خراسان رضوی گفت: واقعا متأسفیم که در شهر امام رضا(ع) هنوز ۹۰ درصد اماکن مذهبی و مساجد برای افراد دارای معلولیت قابل استفاده نیست.

نامناسب بودن ۹۰ درصد اماکن مذهبی و مساجد مشهد برای استفاده معلولین

به گزارش قدس آنلاین،  مسعود فیروزی از اجرای برنامه‌های هفته‌ی معلولین با رویکرد محدودیت‌های کرونایی خبر داد و گفت: عمده‌ کار این هفته به اطلاع‌رسانی، حضور فعال در فضای مجازی، تبلیغات رسانه‌ای در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های دیداری و سایت‌های خبری، تشکیل نشست‌های محدود مدیران دستگاه‌ها برای جلب توجه آنها به نیازهای افراد دارای معلولیت و آگاه‌سازی اجتماعی در خصوص حقوق این گروه از شهروندان خواهد بود.

معاون توانبخشی بهزیستی خراسان رضوی افزود: برنامه‌های این هفته که به صورت روزشمار به اجرا درمی‌آید از ۸ آذرماه تا ۱۴ این ماه استمرار دارد و تلاش می‌کنیم در این هفته، یک کارزار فرهنگی گسترده در سطح استان برای جلب توجه جامعه به این امر راه بیندازیم.

وی با بیان اینکه افراد دارای معلولیت، بزرگ‌ترین اقلیت اجتماعی در سطح جهان و کشور خودمان هستند، گفت: متأسفانه با گذشت سال‌ها از تشکیل سازمان بهزیستی و تصویب قوانین متعدد حمایت از معلولین و پذیرش کنوانسیون‌های بین‌المللی از سوی جمهوری اسلامی ایران، برخی مسؤولین اجرایی ما توجه کافی به این موضوع ندارند.

مایه شرم و خجالت است

مشاور امور توانبخشی و معلولین نایب‌رئیس اول مجلس شورای اسلامی با اشاره به موضوع مناسب‌سازی اجتماعی گفت: یکی از صحنه‌های عمل بهزیستی که نیاز به همکاری سایر دستگاه‌ها دارد و در قانون نیز مورد تأکید قرار گرفته، مناسب‌سازی یا دسترس‌پذیری اجتماعی است.

فیروزی توضیح داد: هر چند گذر و معبر، یک مسئله‌ی اصلی برای حضور معلولین در سطح جامعه است اما دسترس‌پذیری، تنها به پیاده رو و گذرگاه‌های سطح شهر محدود نمی‌شود و ما به عنوان افراد غیر معلول برای درک این موضوع باید به فعالیت‌ها و حضور خودمان در سطح شهر توجه کنیم.

معاون توانبخشی بهزیستی خراسان رضوی تأکید کرد: هر نیاز و خواسته‌ای از سوی شهروندان از مبلمان شهری، امکانات شهری، مواهب زندگی اجتماعی، اماکن عمومی، مذهبی، تفریح‌گاه‌ها و سایر مکان‌ها و فضاهای زندگی برای شهروندان دارای معلولیت نیز متصور است و باید کارسازی شود.

وی تصریح کرد: مایه‌ی شرم و خجالت است که در قرن بیست و یکم شاهد ساختمان‌ها، دانشگاه‌ها، مدارس و مساجدی باشیم که برای افراد دارای معلولیت، قابل استفاده نیستند و ما مدیران اجرایی باید به میزان سهم خود از این وضعیت نابهنجار، عذرخواهی کنیم.

دکتر فیروزی یادآور شد: اگر خود ما یا فرزند یا همسرمان به دلیلی دچار معلولیت شود، آیا می‌پذیریم که خانواده‌مان در محدودیت امکانات و عدم دسترسی به مواهب زندگی شهری، زندگی کنند، قطعا نمی‌توانیم این موضوع را تحمل کنیم.

وی ادامه داد: دقیقا با همین معیار و با همین رویکرد باید نیازها و کمبودهای افراد دارای معلولیت را کمبودهای خودمان و خانواده‌مان بدانیم و به عنوان یک انسان و یک شهروند، برای رفع مشکلات همنوعان‌مان تلاش کنیم.

متأسفیم که در شهر امام رضا(ع)...

این مسؤول با بیان اینکه در بسیاری شهرستان‌ها با عدم دسترس‌پذیری امکانات شهری مواجهیم تصریح کرد: واقعا متأسفیم که در شهر امام رضا(ع) هنوز ۹۰ درصد اماکن مذهبی و مساجد برای افراد دارای معلولیت قابل استفاده نیست.

فیروزی گفت: هفته‌ بزرگداشت افراد دارای معلولیت، فرصتی است که با همه‌ طرف‌های درگیر در این معادله، اتمام حجت شود و از مقامات قضایی انتظار می‌رود طبق قانون، با متخلفین از قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت، برخورد شود تا شاهد بی‌تفاوتی برخی مسؤولین نسبت به حقوق این گروه از شهروندان نباشیم.

وی تأکید کرد: ما سال‌ها است که فریاد می‌زنیم که افراد دارای معلولیت، هیچ تفاوتی با سایرین ندارند و اتفاقا به خاطر محدودیت‌هایی که در حرکت یا رفتارشان دارند باید جامعه بیش از افراد غیر معلول به آنها ارزش‌گذاری کند و نیازهایشان را بدون فوت وقت رفع و رجوع نماید.

فیروزی گفت: در این هفته نوبت سؤال از مسؤولین دستگاه‌های آموزشی، فرهنگی، مذهبی، تفریحی، ساختمان‌ها و مجتمع‌های تجاری و مسکونی، ادارات و بانک‌ها و همه‌ی دستگاه‌های دولتی و غیر دولتی است که چرا به وظایف قانونی خود در مورد دسترس‌پذیری عمل نمی‌کنند و نظرشان در مورد مجازات‌ زندان برای متخلفین از قانون حمایت از حقوق معلولین جیست.

یادآوری قانون و مجازات متخلفین

معاون توانبخشی بهزیستی خراسان رضوی اضافه کرد: می‌خواهیم مسؤولیت اجتماعی و انسانی خود را در برابر این گروه از شهروندان به سطح علنی بیاوریم و ذهن افراد دیرفهم و دیرباب را روشن‌گری کنیم تا به یادشان بیاوریم که اگر از قانون تخلف و چشم‌پوشی شده است شاید با اجرای دقیق قانون و یادآوری مجازات‌های پیش‌بینی شده در قانون، توجه بیشتری نسبت به انجام وظایف‌مان داشته باشیم.

وی با اشاره به بخشنامه‌ی استخدامی آموزش و پرورش که موحب محرومیت تعدادی از افراد دارای معلولیت در بکارگیری در این نهاد شد تصریح کرد: نادیده گرفتن حقوق مدنی، شهروندی و قانونی افراد دارای معلولیت از سوی آموزش و پرورش باعث شد که تعدادی از مددجویان فرهیخته، از کار باز بمانند که البته با پیگیری‌های متعدد که در سطوح مدیریتی استان و کشور به عمل آمد این مشکل تا حدودی مرتفع شد اما حرف ما این است که نگرش مدیران اجرایی باید از اساس تغییر کند.

فیروزی گفت: وقتی قانون، تمام حقوق و امتیازات شهروندی را به افراد دارای معلولیت اعطا کرده، بی‌توجهی به قانون و نادیده گرفتن این حقوق، دهن‌کجی به قانون است و قطعا دستگاه قضایی که متولی این امر است ورود خواهد کرد.

مشاور نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سؤال که چه ضمانت اجرایی برای قانون حمایت از افراد دارای معلولیت وجود دارد گفت: تبصره سه ماده ۵ این قانون به صراحت اشعار دارد: متخلفان از رعایت این ماده حسب مورد به مجازات تعزیری جزای نقدی درجه ۵ تا ۸ موضوع ماده ۱۹ قانون مجازات اسلامی مصوب ۱/۲/۱۳۹۲، انفصال موقت یا دائم از خدمات عمومی، تنزل مقام و یا محرومیت از انتصاب به پست‌های حساس و مدیریتی و یا اخراج از نهاد یا سازمان متبوع محکوم می‌شوند.

وی تأکید کرد: این صراحت قانون، ما را از هر گونه توضیح و توجیهی، بی‌نیاز می‌سازد.

منبع: فارس

انتهای خبر/

برچسب‌ها