از روزهایی که بسیاری از نیازهای پروژه‌های عمرانی آستان قدس به‌ویژه تجهیزات لازم برای طرح توسعه حریم حرم از خارج مجموعه تهیه می‌شد و مدیریت آن دشوار بود زمان چندانی نمی‌گذرد.

جهش تولید/ رشد ۱۵ درصدی تولید همراه با افزایش کیفیت و کاهش هزینه

این در حالی است اکنون همه این نیازها توسط شرکت بتن و ماشین قدس رضوی تأمین می‌شود و خودکفایی داخلی را رقم زده است. این شرکت که از سال ۱۳۷۶ با تفکیک از سازمان عمران و توسعه حریم حرم فعالیت مستقل خود را آغاز کرد، اکنون نه‌تنها نیازهای مجموعه آستان قدس بلکه مصالح و تجهیزات بسیاری از پروژه‌های عمرانی کشور را نیز تأمین می‌کند.

مجتمع تولید و ماشین‌آلات یکی از واحدهای شرکت بتن و ماشین قدس رضوی است که می‌توان آن را از پیش‌گامان حرکت در مسیر خودکفایی و افزایش تولید دانست. بازدید میدانی از این مجتمع که در کیلومتر ۵ جاده میامی واقع است، فرصت مناسبی فراهم کرد تا با فعالیت‌های آن آشنا شویم و البته این خبر خوب را هم بشنویم که با عنایت امام رضا(ع) و همت تلاشگران در این مجتمع، نه‌تنها جهش تولید، بلکه یک دستاورد مهم دیگر هم حاصل شده است: کاهش هزینه تمام‌شده با وجود افزایش کیفیت یک محصول.

آنچه در اینجا تولید می‌شود

مهندس محمد محسنی، مدیر مجتمع تولید و ماشین‌آلات شرکت بتن و ماشین قدس رضوی، درباره فعالیت‌های این مجتمع می‌گوید: این مجتمع شامل واحدهای مختلفی است که در دو بخش «تولید» و «ماشین‌آلات» تعریف می‌شود. بخش ماشین‌آلات شامل ۷۰ دستگاه ماشین‌آلات سنگین و نیمه‌سنگین راه‌سازی، ساختمان‌سازی و محوطه‌سازی است، از جمله بلدوزر، گریدر، بیل مکانیکی، کمپرسی، لودر، جرثقیل، غلتک و میکسر. هم‌چنین در بخش تولید، واحدهای شن‌شویی، بچینگ (تولید بتن آماده در محل پروژه)، آزمایشگاه و واحد قطعات فعال است که در این واحد، محصولاتی از جمله نیوجرسی مفصل‌دار، نیوجرسی ساده، دیوار خودایستا و انواع جداول و تایل در ابعاد مختلف تولید می‌شود.

تحقق جهش تولید

مهندس محسنی به اقدامات مهمی نیز در سال ۹۹ برای تحقق شعار سال صورت گرفته است اشاره می‌کند: با عنایت به اینکه رهبر معظم انقلاب سال ۹۹ را سال جهش تولید نام‌گذاری کردند، ما هم تلاش کردیم این شعار را در واحدهای مختلف مجتمع تحقق ببخشیم. در این راستا اقدامات گوناگونی انجام شد. برای نمونه، در واحد قطعات مجتمع، سال گذشته فقط دیوارهای خودایستا تولید می‌شد اما در سال ۹۹ علاوه بر محصول قبل، تولید نیوجرسی‌های مفصل‌دار و انواع قطعات بتنی دیگر مثل جدول، تایل و کف‌پوش هم در دستور کار قرار گرفت که افزایش تولید و اشتغال‌زایی را به همراه داشت. در واحد «بتن آماده» نیز با توجه به نیازسنجی در بازار، تولید انواع بتن‌های خودتراکم و دیگر بتن‌های خاص را هدف‌گذاری کردیم که به لطف خدا و عنایت امام رضا(ع) محقق شد. این کار نیز به افزایش تولید در مجتمع انجامید.

تنها تولیدکننده نیوجرسی مفصل‌دار در شرق کشور

مهندس محسنی به یکی از ویژگی‌های شاخص مجتمع تحت مدیریت خود هم اشاره می‌کند: مجتمع تولید و ماشین‌آلات شرکت بتن و ماشین قدس رضوی تنها شرکت تولیدکننده نیوجرسی‌های مفصل‌دار در شرق کشور است. این محصول مجوز اداره تحقیقات وزارت راه را هم کسب کرده است و در بسیاری از پروژه‌های شهری و جاده‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرد.

خودکفایی کامل

نکته مهم دیگری که محسنی می‌گوید همان موضوعی است که ابتدای گزارش اشاره شد: خودکفایی در تولید قطعات و تجهیزات مورد نیاز. وی اظهار می‌کند: قبلا برای اجرای پروژه‌ها نیاز داشتیم برخی تجهیزات از جمله جدول، تایل و کف‌پوش‌ها را از خارج مجموعه خریداری کنیم اما هم‌اکنون با ایجاد خط تولید جدید، برای تأمین این تجهیزات در پروژه‌های آستان قدس به خودکفایی رسیده‌ایم.

۴ مرحله کنترل کیفیت

اما واحد مهم دیگر مجتمع تولید و ماشین‌آلات شرکت بتن و ماشین قدس رضوی واحد کنترل کیفیت آن است، واحدی که شاید بتوان آن را کلیدی‌ترین بخش شرکت دانست زیرا با ۴ مرحله ارزیابی مواد اولیه محصول، نقش مهمی در افزایش تولید، فروش و اشتغال دارد. کنترل کیفیت در این واحد شامل این مراحل است: کنترل مواد اولیه، کنترل حین فرایند تولید، کنترل محصول نهایی، و کنترل هنگام بارگیری.

یک دستاورد مهم

امسال در بخش کنترل کیفیت و آزمایشگاه مجتمع، یک دستاورد مهم دیگر نیز حاصل شده که بر جهش تولید مؤثر بوده است. مدیر این بخش می‌گوید: امسال توانستیم با انجام مطالعات و آزمایش‌های متعدد، تغییراتی در فرمول اولیه تهیه نیوجرسی و ساختار مواد تشکیل‌دهنده آن ایجاد کنیم که دو اتفاق مهم را رقم زد. اولین و مهم‌ترین خروجی این کار افزایش چشمگیر مقاومت و استحکام محصول نهایی بود. دومین خروجی نیز این بود که در کنار افزایش کیفیت، موفق شدیم هزینه تولید این محصول را هم کاهش دهیم.

این پایان کار نیست و هنوز هم تحقیق و آزمایش برای ارتقای بیشتر کیفیت نیوجرسی‌ها در کنار کاهش هزینه تولید ادامه دارد.

افزایش ۱۵ درصدی تولید

بخش پایانی بازدیدمان از این مجتمع، گفت‌وگو با دکتر محمود عیدی، مدیرعامل شرکت بتن و ماشین قدس رضوی، است. او به اقدامات انجام‌شده برای تحقق شعار سال در این مجتمع اشاره می‌کند و می‌گوید: امسال تلاش کردیم با راه‌اندازی خطوط جدید تولید، علاوه بر حفظ اشتغال موجود، اشتغال‌زایی هم داشته باشیم. با این اقدامات، خوشبختانه به لطف امام رضا(ع) و با حمایت‌های تولیت آستان قدس، در این مجتمع به جهش و افزایش پانزده‌درصدی تولید دست یافته‌ایم و خوشحالیم که توانسته‌ایم برای تحقق شعار سال و عمل به منویات رهبر معظم انقلاب گامی برداریم.

منبع: آستان نیوز

انتهای خبر/

برچسب‌ها