ارتش یمن اخیرا همزمان با سفر نخست وزیر رژیم صهیونیستی به عربستان، شرکت «آرامکو» را که از مهمترین تاسیسات نفتی جهان محسوب می‌شود، هدف حمله موشکی خود قرار داد که این می تواند هشداری جدی برای ریاض و تل آویو باشد.

اصابت موشک های ارتش یمن به تاسیسات نفتی آرامکو چه پیام‌هایی دارد؟

قدس آنلاین: یگان موشکی یمن دوشنبه گذشته با شلیک یک فروند موشک بالستیک «قدس-۲» مهمترین تاسیسات نفتی جهان را هدف قرار دادند. تاسیسات نفتی هدف ‌گرفته شده روی هم روزانه ۸.۴۵ میلیون بشکه نفت خام را پالایش می‌کنند، یعنی بخش اعظم تولید بزرگ‌ترین تولیدکننده جهان، عربستان سعودی در این منطقه قرار دارد.

یمن این حمله موشکی را دقیقا یک روز پس از پایان اجلاس «جی۲۰» در ریاض و درست زمانی که بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونستی به عربستان سفر و با ولیعهد سعودی دیدار کرد، انجام داد که این می تواند هشداری جدی هم برای نتانیاهو و هم برای بن سلمان باشد.

«عابد الثور» کارشناس و تحلیگر مسایل نظامی یمن با اشاره به هدف قرار گرفتن آرامکو گفت که ارتش عملیات منحصر به فرد همزمان با سفر نخست وزیر رژیم صهیونیستی و رئیس موساد به عربستان انجام داد تا به تل آویو و ریاض بگوید که در هدف قرار دادن عمق اراضی عربستان و حتی فلسطین اشغالی جدی است و آمادگی پاسخگویی به هر گونه حماقت اسرائیل را دارد.

کارشناس مسایل نظامی یمن در ادامه تاکید کرد که عربستان در مرحله آینده شرایط سخت تری را تجربه خواهد؛ چراکه در این مرحله حملات و ضربات نظامی همه‌جانبه و گسترده‌تر خواهد بود.

«مجیب شمسان» دیگر تحلیلگر مسایل نظامی یمن در این باره گفته که «حمله روز دوشنبه یمن در جده حامل این پیام است که همه اهداف سعودی در تیررس ارتش یمن قرار دارد و عربستان باید با توجه به گسترش روز افزون بانک اهدافی یمن، هشدارهای یمنی‌ها را جدی بگیرد».

وی در ادامه تحلیل خود به اجلاس سران «جی۲۰» که طی روزهای شنبه و یکشنبه گذشته در ریاض صورت گرفت، اشاره کرد و گفت: عربستان می‌خواهد با برگزاری این اجلاس ادعا کند که خواهان تحقق صلح در منطقه است.

شمسان افزود: این در حالی است که ارتش یمن با انجام چنین حملاتی می‌خواهد این پیام را منتقل کند که عربستان در صورت ادامه حملات و تجاوزاتش به یمن، کشوری امنی برای سرمایه گذاری داخلی و خارجی نخواهد بود.

از سوی دیگر، «مایک پمپئو» وزیر خارجه آمریکا که دیدار بن سلمان و نتانیاهو در شهر «نیوم» عربستان در حضور او صورت گرفت، دیشب در گفت‌وگو با شبکه خبری «فاکس نیوز» از پاسخ به سوال خبرنگار این شبکه آمریکایی درباره این دیدار، طفره رفت.

وزیر خارجه آمریکا به فاکس نیوز گفت: «گزارش‌ها درباره دیدار نتانیاهو و رئیس موساد با ولیعهد سعودی را خواندم و آنها باید در این باره که آیا دیدار برگزار شده یا خیر صحبت کنند».

موشک «قدس ۲» صبح دوشنبه هفته جاری ایستگاه توزیع آرامکو در حومه جده را هدف قرار داد. این موشک افزون بر اینکه تاسیسات جدید آرامکو را هدف قرار داد، با پیمودن هزاران کیلومتر در خاک عربستان به هدف اصابت کرد.

سرتیپ یحیی سریع سخنگوی نیروهای مسلح یمن با استفاده از نقشه‌های گوگل تصاوری را منتشر کرد که تاسیسات آرامکو در حومه شمالی جده را نشان می‌دهد. در این تصاویر ماهواره‌ بخشی از مخازن ایستگاه توزیع فرآورده‌های نفتی آرامکو در جده پس از هدف قرار گرفتن موشک قدس ۲ آسیب دیده است.  

اهمیت هدف قرار گرفتن ایستگاه توزیع مشتقات نفتی در شمال جده این است که در منطقه بریمان پایگاه هوایی و پدافندی برای محافظت از فرودگاه بین المللی «ملک عبدالعزیز» قرار دارد و این ایستگاه در روز بیش از ۱۲ هزار بشکه سوخت هواپیما توزیع می‌کند.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها