کتاب «ما با تو سربلندیم» از انتشارات به‌نشر شامل مجموعه اشعاری در وصف سردار شهید حاج قاسم سلیمانی است که به بیان شخصیت و ویژگی‌های این مرد بزرگ برای نوجوانان می‌پردازد.

ترسیم شاعرانه سردار دل‌ها برای نوجوانان/ «ما با تو سربلندیم» روایتگر رشادت‌های حاج قاسم

شهادت سردار دل‌ها رخدادی جان‌سوز و جان‌گداز بود. پس از شهادت سردار سلیمانی، نویسندگان و شعرا تلاش کردند این رخداد را از منظر هنری نگاه کنند و از این طریق به توصیف شخصیت و کردار و شهادت ایشان بپردازند.
زبان هنر همواره پیشتاز است از این نظر که می‌تواند طیف وسیعی از افراد را مخاطب خود قرار دهد و با اقشار بیشتری ارتباط برقرار کند. در واقع، هرجا زبان منطق و عقل قاصر می‌شود، هنر وارد می‌شود و در میان همه هنرها، شعر جایگاه ویژه‌ای دارد. در این میان، زبان شعر گاه مخاطبی خاص را انتخاب می‌کند و این مخاطب ممکن است کودکان و نوجوانان باشند که درجه جامعه‌پذیری بسیار بیشتری دارند و نیاز است با زبانی نرم مفاهیم والا برای آنان نهادینه شود.
انتشارات آستان قدس رضوی در این زمینه بار دیگر پیشگام شده و تلاش کرده است شخصیت، زندگی و گفتمان شهید سلیمانی را با زبان شعر برای نوجوانان و کودکان نهادینه کند.
حاصل این تلاش، مجموعه شعری است با عنوان «ما با تو سربلندیم» که اینک روانه بازار نشر شده و در همین ابتدای امر، با استقبال خوبی حتی از سوی مخاطبان بزرگ‌سال روبه‌رو بوده است.

کودکان به دنبال الگو
سیداحمد میرزاده، معاون تولید به‌نشر، در این زمینه گفت: یکی از ویژگی‌های شخصیتی کودکان و نوجوانان، روحیه قهرمان‌جویی و الگویابی است که هم‌زمان با رشد و شکل‌گیری هویت آن‌ها به وجود می‌آید. فرد در این دوران به دنبال الگویی است که آن را دوست داشته باشد و می‌کوشد هویت و شخصیت خود را با هویت آن الگو هماهنگ کند.
در این میان، اهمیت بسیاری دارد که این الگوسازی چگونه صورت گیرد زیرا گاه در پیش گرفتن مسیر نادرست در این زمینه ممکن است نتیجه‌ای معکوس به بار بیاورد.

ضرورت الگوسازی برای نوجوانان
میرزاده درباره چگونگی الگوسازی از شخصیت‌ها و قهرمانان ملی برای کودکان و نوجوانان افزود: باید به دو جنبه مهم در این امر توجه کرد. نخست انتخاب الگوست که باید درست انجام شود و دیگری چگونگی ارائه این الگو به مخاطب است. اگر ما نتوانیم الگوهای دینی و ملی را به‌خوبی به نوجوانان معرفی کنیم، آن‌ها به سراغ شخصیت‌ها و قهرمان‌های خیالی و فانتزی در انیمیشن‌های خارجی می‌روند.
در سال‌های اخیر بارها و بارها شاهد نکته‌ای که معاون تولید به‌نشر به آن اشاره می‌کند بوده‌ایم. انتشارات آستان قدس رضوی با این رویکرد و در راستای پر کردن خلأ شکل‌گرفته در این زمینه، آستین همت بالا زده است.

ترسیم زندگی مدافع وطن
وی ادامه داد: زندگی سردار شهید سلیمانی، قابلیت الگوسازی و قهرمان‌سازی برای کودکان و نوجوانان را دارد و کتاب «ما با تو سربلندیم» سعی کرده است به جنبه‌هایی از زندگی این مدافع از وطن بپردازد که کمتر مورد توجه قرار گرفته است. ارتباط سردار حاج قاسم سلیمانی با کودکان و توجهی که ایشان به آینده‌سازان کشور داشتند از جنبه‌های مهم این شخصیت عظیم‌الشأن است.
میرزاده تصریح کرد: این اثر شامل مجموعه اشعاری نوجوانانه در وصف شهید حاج قاسم سلیمانی است که به کوشش حامد محقق و بابک نیک‌طلب گردآوری و چاپ شده است.
وی افزود: «خبرهای سرخ»، «در قصه‌ها»، «رسم خوبی»، «او همیشه هست»، «مانند تو مرد می‌شوم»، «چراغ آسمان»، «سردار دل‌ها»، «در راه تو»، «جاری‌تر از رود»، «غیرت همیشه برجاست»، «آفتاب تاریخ»، «تو لبخند درختی» و «شوق» عناوین برخی از اشعاری است که منیره هاشمی، مریم زارعی، مرضیه تاجری، حامد محقق، اسماعیل صوفی‌نژاد، محبوبه صمصام شریعت، طاهره اکرمی، سمیه قبادی، دادیار حامدی، اکرام‌السادات هاشمی‌پور، طیبه شامانی (طناز)، مهدی طراوتی ‌توانا، محمد عزیزی (نسیم) و سمیه تورجی در وصف حاج قاسم سلیمانی سروده‌اند.
وی افزود: «ما با تو سربلندیم» با تصویرگری خاص وحید خاتمی و طراح گرافیک سعید دین‌پناه در ۴۲ صفحه و قطع وزیری بیاضی در قالب کتاب‌های پروانه به همت به‌نشر منتشر شده است.

منبع: آستان نیوز

انتهای خبر/

برچسب‌ها