معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی گفت: یکی از توافقات این استان با افغانستان در زمینه آغاز کشت فراسرزمینی می‌تواند در زمینه چغندر قند باشد که صرفه اقتصادی زیادی برای دو کشور دارد.

کشت فراسرزمینی چغندر قند برای خراسان رضوی صرفه اقتصادی دارد

به گزارش قدس آنلاین،  علی رسولیان در نشست شورای مشورتی دیپلماسی اقتصادی استان اظهار کرد: در استان‌های هم‌مرز افغانستان با ایران می‌توان کشت چغندر قند انجام داد و سپس این محصول را در کارخانجات قند خراسان رضوی مانند تربت ‌جام و فریمان تبدیل به شکر کرد و آن را به افغانستانی‌ها تحویل داد.

وی افزود: تنها مشکل در کشت فراسرزمینی چغندر قند در افغانستان موانع قرنطینه‌ای و تعرفه‌ای است که می‌توان این مشکل را از طریق انجام هماهنگی‌های لازم با وزارت جهاد کشاورزی برطرف کرد.

رسولیان گفت: چغندر قند محصولی آب‌بر است، کمتر در خراسان رضوی کشت می‌شود و اغلب واحدهای تولیدی قند در استان نیز فقط ۳۰ درصد از چغندر مورد نیاز خود را تامین کرده‌اند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی ادامه داد: پیشنهاد مشخص خراسان رضوی با افغانستان، انعقاد تفاهم‌نامه آن کشور با واحدهای تولیدی قند در این استان است تا با دادن مشاوره و خرید تضمینی محصول کارخانه‌ها و صدور مجوزهای لازم برای قرنطینه چغندر قند در گمرک بتوان واردات چغندر از افغانستان را تسهیل کرد و در مقابل شکر مورد نیاز را تحویل افغانستان داد.

وی بیان کرد: فصل کشت چغندر قند اوایل بهار است و فرصت زیادی برای انجام کشت فراسرزمینی و دریافت چغندر قند از این طریق برای مصرف در کارخانجات نداریم.  بنابراین باید هرچه سریع‌تر موانع در مسیر برداشته شود.

در ادامه محمدرضا اورانی، رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی، عنوان کرد: هشت کارخانه قند در این استان ظرفیت خالی برای تولید بیشتر را دارند و در حال حاضر بخشی از آن‌ها برای تولید قند از شکر خام استفاده می‌کنند.

در بخش دیگری از این نشست علی غفوری‌مقدم، معاون بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی، تصریح کرد: نباید در کشت فراسرزمینی خود را محصور به چغندر قند کنیم.  محصولات دیگری هم صرفه اقتصادی زیادی دارند.

وی اضافه کرد: در صورتی که واحدهای تولیدی قند در خراسان رضوی سفارش کشت چغندر قند به افغانستان بدهند سازمان صنعت، معدن و تجارت از آنان حمایت کرده و شکر تولیدی آن‌ها را به افغانستان ارسال خواهد کرد.

بر اساس گزارش اداره کل روابط عمومی استانداری خراسان رضوی، خراسان رضوی ۱۶ هزار هکتار زمین زیر کشت چغندر قند دارد که تولید آن در سال به ۸۸۰ هزار تن می‌رسد.

منبع: ایسنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها