رژیم صهیونیستی به تنهایی مسئول ترور معاون وزیر دفاع و دانشمند برجسته هسته‌ای ایران نیست و هر کشور و حکومتی که بستر حضور و فعالیت رژیم صهیونیستی را در خاک خود فراهم می‌کند باید مسئولت کارهای این رژیم ناخلف و میهمان ناخوانده را هم بپذیرد و هزینه‌اش را بدهد.

ترور دیروز خروجی دیدار نتانیاهو و محمد بن سلمان است/ حکومت‌هایی که پای موساد را به منطقه بار کردند از ایران سیلی خواهند خورد

قدس آنلاین: ابوالفضل ظهره‌وند دیپلمات ارشد و سفیر سابق کشورمان در افغانستان و ایتالیا در گفتگو با خبرنگار قدس آنلاین با بیان اینکه ترورناجوانمردانه شهید فخری زاده رییس سازمان پژوهش و نوآوری وزارت دفاع و یکی از دانشمندان برجسته کشور  یک کار مشترک میان سرویس های جاسوسی و اطلاعاتی اسرائیل و آمریکا و برخی دول منطقه است که ماه ها و سالها روی آن برنامه ریزی کرده بودند، اظهار داشت:  نتانیاهو دو سال پیش در سخنرانی خود در سازمان ملل و همچنین در تلویزیون رژیم صهیونیستی به نام شهید فخری‌زاده اشاره کرده و او را یکی از ارکان توسعه صنایع دفاعی و هسته‌ای ایران و تهدیدی برای این رژیم عنوان کرده بود.

وی خاطرنشان کرد: سازمان سیا و موساد مدتها بود که از طریق آژانس و به نام بازرسی و راستی آزمایی فعالیت های ایران و مصاحبه با مسئولان و دانشمندان و مدیران ایران به دنبال شناسایی و ردزنی آنها از جمله شهید فخری‌زاده بودند، به همین منظور همواره در سالهای اخیر با دامن زدن به یکسری ابهام ها و جنجالها و طرح سوالات و مسائل مختلف به دنبال آن بودند تا شهید فخری‌زاده را اوپنهایمر ایران و کسی که به مسئول و مأمور ساخت بمب هسته‌ای برای ایران است معرفی کنند و برای مصاحبه با وی فشار بیاورند فشار بیاورند. در حالی که هیچ ضرورتی به این مصاحبه و ملاقات‌ها نبود و احتمالا اطلاعاتی که از این طریق در اختیار سرویس‌های غربی گذاشته شد در نهایت به ترور شهید فخری زاده توسط سرویس جاسوسی و اطلاعاتی رژیم صهیونیستی منتهی شد.

این کارشناس مسائل سیاسی این اتفاق را نتیجه اعتماد به آژانس و بازرسان آنها و نتیجه برجام عنوان کرده و اظهار داشت: وقتی دست و پای جاسوسان آژانس را باز می‌گذاریم که دائم به دنبال جمع آوری اطلاعاتی و رصد فعالیت ها و دانشمندان ما باشند، نتیجه‌اش همین می‌شود. مگر چندی پیش یکی از بازرسان رسمی آژانس هنگام ورود به تاسیسات هسته‌ای کشور  با قصد خرابکاری و جاسوسی شناسایی و اخراج نشد؟!  نتیجه آن کجا انجامید؟ آیا مسئولان وزارت امور خارجه و سازمان انرژی اتمی آن را پی‌گیری کردند؟ آیا آژانس درباره جاسوسی بازرس خود پاسخ داد و مسئولیت را پذیرفت؟

ظهره‌وند با اشاره به اینکه موضوع جمع آوری اطلاعات فعالیت های هسته ای کشور و دانشمندان و مدیران هسته‌ای کشور ما  پس از آنکه ایران بیش از یک دهه در معرض بیشترین و دقیق ترین بازرسی ها و نظارت ها بوده ،برای اطمینان خاطر از عدم انحراف برنامه کشور نیست ، خاطرنشان کرد: آنها امروز به خوبی می‌دانند این برنامه ماهیت نظامی ندارد و فعالیت های ایران امروز شفاف‌ترین فعالیت هسته ‌ی در جهان است. این این بازرسی ها و جستجو و ثبت جزئیات برای آنست که به امکان و فرصت اسقاط ظرفیت های ایران دست پیدا بکنند.

وی افزود: هدف غرب و آژانس و رژیم صهیونیستی اینست که اولا ظرفیت های ایران را بشناسند و سپس آنها را ماهر کرده یا حذف کنند، ولی نمایندگان دموکرات‌ها در  ایران حاضر نیستند این واقعیت را قبول کنند و دائم آدرس غلط می‌دهند و امیدوار به آمدن بایدن و مذاکره مجدد با آمریکا هستند.

سفیر سابق ایران در افغانستان و ایتالیا با بیان اینکه متاسفم کاز این که برخی‌ها مدام آدرس مشکلات را به کلاخ سفید و ترامپ می‌دهندگفت: معتقدم آنچه اکنون رخ می‌دهد نوعی بسترسازی برای روی کار آمدن دموکرات ها است و رژیم صهیونیستی که ارتباط قوی و تاریخی با دموکرات ها هم دارد و آقای نتانیاهو  هم جو بایدن را دوست ۴۰ ساله خود نامیده  از فرصت  انتقال قدرت و خلا موجود در آمریکا استفاده می‌کنند تا آخرین ضربه‌ها را هم به ایران بزنند تا با موقعیت ضعیف تری به مذاکره احتمالی در آینده با دولت بایدن وارد شود. اگر دولت آقای روحانی این نکته را د اساسرک می‌کرد ا مسیر را تغییر داده و اجازه نمی‌داد وضعیت به شرایط امروز برسد.

وی با اشاره به خروج ترامپ از برجام یک فرصت برای ما بود چون ضربه سنگینی به سیاستهای تاریخی و سنتی آمریکا زد و دولت ورحانی این فرصت را سوزاند، درباره دلیل زمان این ترور هم گفت: رژیم صهیونیستی امروز در منطقه ما نفوذ بسیار بیشتری پیدا کرده است. این هم به واسطه حمایت های آمریکا و هم به واسطه خیانت برخی کشورهای همسایه و مسلمان است. امروز می بینیم در جنگ قره باغ بلافاصله رد پای رژیم صهیونیستی در این منطقه هم پیدا شده و شروع به تحریک و بهره برداری سیاسی می کند.

ظهره‌وند تصریح کرد: این پروژه قطعا مدتهاست در دستور کار اسرائیل بوده و به دنبال فرصت بوده اند. آنها یک شبه تصمیم به این ترور نگرفته‌اند نوع عملیات نشان می‌دهد از قبل درباره آن کار و برنامه‌ریزی شده و مدتهاست کهه عملیات اطلاعاتی و رصد و نفوذ صورت گرفته است. همانطور که گفتم نتانیاهو از دو سال پیش شهید فخری زاده را تهدید اسرائیل عنوان کرده بود. پس سالها برای این ترور برنامه ریزی شده و مترصد فرصت بودند.حالا رسیدند به نقطه ‌ی که فرصت خوبی است برای این ترور.

وی با بیان اینکه رژیم صهیونیستی اگر پیش از این هم فرصتی داشت این ترور را انجام می‌داد خاطرنشان کرد: اما حالا هم زمانی ترور با یک سری اتفاق‌های دیگر از جمله جابجایی قدرت در ایالات متحده پیام مشخصی دارد و مهم استب. بدین معنا اسرائیلی‌ها می‌کوشند اگر در آینده مذاکره ای بین ایران و آمریکا در مورد بازگشت به برجام شکل بگیرد، قبل از آن ضربه‌ای را وارد کنند که بر آن مذاکرات تأثیر گذار باشد و مسیر دیپلماسی را مشکل یا حتی ناممکن کنند یا حداقل  برگ های ایران را در مذاکره کم کنند و بتوانند امتیاز بیشتری بگیرند.

این کارشناس مسائل سیاسی و بین الملل افزود: نباید فراموش کنیم که اگر چه ترامپ همراهی فوق العاده‌ای با نتانیاهو داشت، اما دموکراتها هم دوست سنتی اسرائیل هستند و تیم بایدن هم ۱۰ روز پیش در تل‌آویو با دولت نتانیاهو مذاکراتی مفصل داشتند.

این دیپلمات ارشد پیشین با یادآوری اینکه جممهوری اسلامی ایران بارها در مورد پروژه عادی سلزی روابط برخی کشورهای عرب با رژیم صهیونیستی و بازگردن پای این رژیم به منطقه هشدار داده داده بود، این ترور را یکی از حواشی و خروجی های نشت و دیدار نخست وزیر رژیم صهیونیستی با محمد بن سلمان ولیعهد رژیم سعودی عنوان کرد و گفت: یادمان باشد این ترور یک اتفاق موردی نیست بلکه یک پروژه دارای امتداد و  معادله‌ای است با متغیرهای متعدد. یکی از متغیرها قطعاً پروژه عادی سازی روابط اعراب و اسرایل و باز شدن پای این رژیم و سرویس‌های اطلاعاتی آن به منطقه و پشت مرزهای ما است.

ظهره‌وند با تاکید بر اینکه همکاریهای اطلاعاتی شکل گرفته بین موساد با سرویس‌های اطلاعاتی بحرین و امارات و به ویژه عربستان نقش مهمی در این اتفاق و اتفاقهای مشابه محتمل در آینده دارد، گفت: این عادی سازی و دسترسی به منطقه این یک موقعیت اطلاعاتی و امنیتی جدید را  برای رژیم صهیونیستی ایجاد می کند. اینکه در اطراف مرزهای ما از شمال در آذربایجان و نخجوان تا کردستان عراق و اخیرا در عربستان و بحرین و امارات و منطقه خلیج فارس جای پا پیدا کرده‌اند و همکار امنیتی هم دارند دست این رژیم را برای فعالیت های اطلاعاتی، جاسوی و ترور و خرابکاری بسیار بازتر کرده است

وی با اشاره به اینکه انجام تروری در این سطح و به این روش قطعا با هماهنگی سرویس اطلاعاتی آمریکا انجام گرفته، اضافه کرد: نتانیاهو  میخواهد قبل از رفتن ترامپ و تغییر فضا هر ضربه‌ای را که می تواند بزند و بایدن را در مقابل عمل انجام شده قرار دهد. ضمن اینکه در نهایت دولت بعدی آمریکا در این زمینه تطهیر خواهد شد و همه تقصیرها به گردن اسرائیل می‌افتد و این مسئله دست بایدن را در مذاکره با ایران بالاتر قرار خواهد داد.

وی درباره تحلیل دیپلماتهای غربی از این ترور با این نگاه که هدف از آن نه کاهش توان نظامی ایران که سد کردن راه دیپلماسی است هم گفت: اینها آدرس غلط است که با استفاده از وجهه و نام دیپلمات ها  و اندیشکده های روابط خارجی و امثالهم داده می‌شود. آنها تلاش دارند پلیس بد و پلیس خوب درست کنند و بگویند نتانیاهو جنگ طلب است و بایدن صلح طلب. اما واقعیت اینست که ایالات متحده یک پایگاه نظامی و تروریستی کلیدی در منطقه دارد بناکخه نامش اسرائیل  ست و در یک هماهنگی مطلق با هم هستند.

ظهره‌وند تاکید کرد: از نظر سیاسی این ترورها از هر  نقطه‌ای که حمایت و سازماندهی شده باشد مسئولیتش فقط با رژیم صهیونیستی نیست و هر کشور و  حکومتی که با آنها همکاری کرده هم مسئول است و باید سیلی بخورد. وقتی کشوری بستر حضور و فعالیت رژیم صهیونیستی را در خاک خود فراهم می‌کند، باید مسئولت کارهای این رژیم ناخلف و میهمان ناخوانده را هم بپذیرد و هزینه‌اش را بدهد. قطعا ایران این اقدام را بی پاسخ نمی‌گذارد و پذیرایی از رژیم صهیونیستی را برای هر کشوری پر هزینه خواهد کرد.

برچسب‌ها