اردبیل- دریاچه شورابیل یکی از جاذبه‌های طبیعی اردبیل است که نتایج مطالعات زمین‌شناختی نشان می‌دهد که قدمت این دریاچه قدیمی‌تر از دریاچه ارومیه است.

چشم دریاچه«شورابیل» به دست سرمایه گذاران خشک شد

قدس آنلاین-گروه استان ها: شورابیل یکی از دریاچه‌های طبیعی داخل شهری در ایران است که درگذشته بسیار شور بوده است، ولی امروزه با افزودن آب شیرین به آن از شوری آن کاسته شده به‌طوری‌که نوعی ماهی قزل‌آلا در آن پرورش داده می‌شود و گستردگی آن به ۱۸۰ هکتار افزایش‌یافته است.

گرچه این دریاچه دارای امکانات تفریحی، ورزشی و فرهنگی بسیاری است اما در طی سال‌های گذشته  ساخت‌وساز پیرامون تنها دریاچه طبیعی درون‌شهری اردبیل با افزایش بی‌رویه همراه  شده موضوعی که درنهایت اعتراض شورای شهر را هم برانگیخته و طرح جامع آن نیازمند نظارت جدی است.

بلاتکلیفی در احداث کمپ گردشگری پس از سه سال و یا اجرای طرح بزرگ تجاری و تفریحی «تیراژه» در جوار این دریاچه پس از ۷ سال ازجمله پروژه‌هایی است  که تنها زخم ناشی از کلنگ عملیات اجرایی ان بر زمین‌ شورابیل باقی مانده است.

وقتی در سال ۹۲ صحبت از اجرای طرح بزرگ تجاری و تفریحی بنام تیراژه در کنار دریاچه شورابیل اردبیل شد بسیاری از اهالی استان بسیار شادمان و امیدوار شدند.

اما اکنون پس از گذشت ۷ سال از اعلام اجرای این طرح دهن پرکن، فقط شاهد گودالی بسیار بزرگ، عمیق و خطرناکی در بهترین نقطه گردشگری اردبیل هستیم که جان یک نفر را گرفته و سلامتی اهالی را مورد تهدید قرار داده است.
اهالی شهر از شهرداری، شورای اسلامی شهر و دادستانی اردبیل می‌خواهند تکلیف این طرح روشن شود.

عملیات اجرایی پروژه بزرگ تجاری تفریحی تیراژه اردبیل سال ۹۲ در زمینی بالغ‌بر ۱۸ هزار مترمربع با زیربنای ۱۰۸ هزار مترمربع در ۶ طبقه با ۱۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری قرار بود آغاز شود. 

سرمایه‌گذاری تک‌بعدی

دبیر شورای شهر اردبیل در این رابطه انتقاداتی پیرامون شورابیل دارد لذا می‌گوید: شهرداری باید از تمرکز صرف در شورابیل و اجرای پروژه‌های محوری در این مجموعه خارج‌شده و به سایر مناطق شهری نیز توجه کند.

یعقوب هاشمی اظهار می‌کند: اختصاص بودجه‌های میلیاردی به طرح‌های شورابیل از مناطق مختلف بوده و متأسفانه اکثر پروژه‌های مشارکتی نیز در منطقه نمونه گردشگری شورابیل طراحی و پیش‌بینی‌شده است.

وی اذعان می‌کند: به‌غیراز منطقه شورابیل، می‌توانیم در سایر مناطق شهر به‌ویژه محلات سیزده‌گانه و همچنین بافت‌های فرسوده و قدیمی طرح‌های مشارکتی را با تنوع بیشتر اجرایی و عملیاتی کنیم تا در این حوزه کارها از حالت فانتزی و تک‌بعدی خارج شود.

وی بابیان اینکه بر اساس طرح جامع جانمایی تمامی کاربری‌ها دیده‌شده است اظهار می‌کند: این در حالی است که امروز همه جای اطراف دریاچه ساخت‌وساز شده و هیچ لکه خالی باقی نمانده است.

یعقوب هاشمی می‌گوید:  برخی طرح‌ها حتی محدوده آبی دریاچه را کاهش داده و اگر روند فعلی سرمایه‌گذاری ادامه یابد، مغایر با توسعه مطلوب و صیانت از شورابیل است.

وی بابیان اینکه مطابق طرح جامع حتی احداث شهرک کوثر نیز با مشکل مواجه است، اضافه  می‌کند: توسعه شهری به معنی احداث نیست لذا این موضوع که درخت‌کاری شود یا مشکل آب دریاچه رفع شود به‌مراتب بهتر از ساخت‌وسازهای بی‌رویه است.

تعلل سرمایه گذران

تعلل برخی از سرمایه‌گذاری‌ها مانند احداث  پروژه کمپ اقامتی شورابیل نیز ازجمله مشکلاتی  است که در طی سال‌های گذشته موجب اعتراضات بسیاری از مردم و حتی مسئولان شده است.

رئیس کمیسیون مشارکت و سرمایه‌گذاری شورای شهر اردبیل در همین راستا اظهار می‌کند: سهل‌انگاری سرمایه‌گذار پروژه کمپ اقامتی شورابیل در سه سال اخیر زمینه ابطال این قرارداد را فراهم کرده است.

یعقوب عزیز زاده  ابراز می‌کند: از سال ۹۶ و با مصوبه شورای شهر کمپ اقامتی شورابیل به‌عنوان پروژه مشارکتی به سرمایه‌گذار واگذارشده اما سرمایه‌گذار نتوانسته در این مدت کار خاصی را در این حوزه انجام دهد.

وی سهم شهرداری را در اجرای این پروژه ۳۵ درصد و سهم سرمایه‌گذار را ۶۵ درصد اعلام کرده و می‌افزاید: به‌رغم تأکید مکرر شهرداری سرمایه‌گذار در ۴٫۵ هکتار زمین تعیین‌شده، نتوانسته هیچ احداثی را داشته باشد و لذا همین موضوع موجب شد تا شورای عالی سرمایه‌گذاری نسبت به ابطال قرارداد سرمایه‌گذار اقدام کند و درصدد انتخاب سرمایه‌گذار جدید برآید.

وی ضرورت بازگشایی در مسیرهای مختلف را با تملک و خرید اراضی یادآور شد و خاطرنشان کرد:‌ امیدواریم این کار در اولویت اقدامات و برنامه‌های شهرداری اردبیل قرار گیرد.

برچسب‌ها