سیدهادی شریعت‌یار، معاون امور اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم و حفظ حقوق‌عامه دادسرای عمومی و انقلاب مرکز استان به قدس گفت: در ایام کرونا و ممنوعیت ترددهای ایجاد شده که هدف آن حفظ سلامت شهروندان بود، متأسفانه برخی از مالکان خودروها برای دورماندن از اعمال قانون، ارقام پلاک خودروشان را مخدوش کردند که با شناسایی آن‌ها، خودروهایشان به پارکینگ منتقل و برای متخلفان هم بین 6 ماه تا یک سال حبس در نظر گرفته خواهد شد.

6 ماه تا یک سال حبس جزای مخدوش کردن پلاک خودرو

قانون برای دستکاری پلاک چه می‌گوید؟

معاون اموراجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم و حفظ حقوق‌عامه دادسرای عمومی و انقلاب مرکز استان اظهار کرد: براساس قانون 6 ماه تا یک سال حبس برای دستکاری در اعداد و ارقام پلاک خودروها در نظر گرفته شده است.

قاضی سیدهادی شریعت‌یار اظهار کرد: طبق ماده 720 قانون مجازات اسلامی، هر کس در ارقام و مشخصات پلاک وسایل‌نقلیه موتوری، زمینی، آبی یا کشاورزی تغییری دهد و یا پلاک وسیله‌نقلیه موتوری دیگری را به ‌آن الصاق نماید یا برای آن وسیله پلاک تقلبی به کار برد یا چنین وسایلی را با علم به تغییر و یا تعویض پلاک و نصب پلاک تقلبی مورد استفاده قرار دهد و همچنین هر کس به ‌نحوی در شماره شاسی، موتور یا پلاک وسیله نقلیه موتوری و یا پلاک‌های موتور و شاسی که از طرف کارخانه سازنده حک یا نصب شده بدون‌تحصیل مجوز از راهنمایی و رانندگی را تغییر دهد و آن را از صورت اصلی کارخانه خارج کند، به حبس از 6 ماه تا یک سال محکوم خواهد شد.

معاون دادستان تصریح کرد: علاوه بر صدور این حکم، برای افراد خاطی جریمه‌های دیگری هم مانند توقیف خودرو و... در نظر گرفته خواهد شد.

این مقام قضایی اظهار کرد: شهروندان باید دقت داشته باشند حرکت با خودرو پلاک مخدوش در سطح شهر و مسیرهای مواصلاتی جرم محسوب شده و در حال حاضر نیز چندین خودرو شخصی شناسایی و خودرو آن‌ها توقیف و برای متخلفان پرونده‌ای تشکیل و به دادسرا ارجاع شده است. البته در کنار تشکیل پرونده همان‌طور که بیان شد، اعمال قانون نیز انجام خواهد شد.

معاون دادستان مرکز استان بیان کرد: با توجه به مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا مبنی بر ایجاد محدودیت‌های درون شهری و برون شهری، اکثر افراد جامعه قانون را رعایت می‌کنند، اما متأسفانه برخی از رانندگان قانون‌گریز برای تردد در ساعات ممنوعیت تردد، اقدام به مخدوش کردن پلاک و یا پوشاندن آن و یا تغییر و دستکاری در اعداد و ارقام پلاک می‌نمایند تا به زعم خود از اعمال قانون جلوگیری نمایند.

جرمی که بی‌گناهی را گرفتار می‌کند

معاون اموراجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم و حفظ حقوق عامه دادسرای عمومی و انقلاب مرکز استان بیان کرد: این رفتار علاوه بر قانون‌گریزی، از نظر اخلاقی نیز بسیار قابل نکوهش و نوعاً تضییع حق‌الناس می‌باشد زیرا ممکن است با تغییر در ارقام پلاک، خودرو شخص ثالث بی‌گناهی در نقطه‌ای دیگر از کشور اعمال قانون، توقیف و موجب خسارت شود. به واسطه این رفتار ناپسند شاید شهروندی که معمولاً قانون را رعایت می‌کند چند روزگرفتار شود و تا زمانی که بتواند ثابت کند او دست به این تخلف نزده ، خسارت‌های مادی و معنوی زیادی را متحمل خواهد شد. این نکته هم فراموش نشود که فرد زیان‌دیده می‌تواند از عامل مخدوش کردن پلاک خودرو شکایت و خاطی باید جبران خسارت کند.

وی ضمن اعلام اینکه پلاک‌های مخدوش توسط دوربین‌های ترافیکی و نظارتی قابل رصد خواهد بود و حتی به فرض دستکاری و مخدوش نمودن پلاک باز هم پلاک اصلی هر چند با کمی دشواری قابل تشخیص و اعمال قانون می‌باشد، هشداری هم به افرادی که درسر دارند دست به این گونه رفتارها بزنند داد و اظهار کرد:دستورات لازم به پلیس صادر شده تا در این زمینه با کسانی که قانون را رعایت نکنند برخورد جدی و قاطع صورت پذیرد.

برچسب‌ها