از ابتدای امسال ۲۴۱ برنامه از طریق فضای مجازی برای زائران غیرایرانی حرم مطهر رضوی پخش شده است.

زیارت امام مهربان از جای جای جهان

به گزارش قدس آنلاین، هر روز و هر شب، رواق کوثر و صحن غدیر میزبانشان می شد و چه دلنشین بود تماشای شور زیارتشان. زائران غیرایرانی حرم آقا را می گویم، آن ها که خود را از جای جای جهان به مشهدالرضا(ع) می رساندند تا همچون ایرانیان عاشق ثامن الحجج(ع)، برای ساعاتی ساکن قطعه ای از بهشت باشند.

افسوس که حدود ۱۰ ماه است با شیوع کرونا در سراسر جهان، فرصت زیارت حضوری برای خیل مشتاقان محدود شده و امکان سفر دشوار. هرچند تدابیر ویژه آستان قدس برای رعایت پروتکل های بهداشتی، امکان حضور مدیریت شده زائران در صحن های حرم مطهر را فراهم ساخته، با این وجود آن ها که همه ساله از دیگر کشورهای جهان به زیارت می آمدند، با این بیماری، دشواری سفر برایشان بیشتر شده و دلتنگی شان هم بیشتر.

اما آستان قدس رضوی بر زخم این دلتنگی ها مرهمی گذاشته و با اجرای برنامه های متعدد در فضای مجازی و شبکه های بین المللی، ارتباط معنوی این زائران با حرم امام مهربانی را حفظ کرده است. ارتباطی که از همان روزهای ابتدایی سال ۹۹ برقرار شد و تا به امروز با پخش بیش از ۲۴۱ برنامه تخصصی و ۱۹ مسابقه فرهنگی همراه بوده است.

آن طور که مدیر امور زائرین غیرایرانی آستان قدس رضوی می گوید، از ابتدای فروردین ماه و همزمان با ایجاد محدودیت‌های کرونایی، برنامه های متعددی برای زائران غیرایرانی تولید و پخش شده است.

«سید محمدجواد هاشمی‌نژاد» می افزاید: علاوه بر پخش برنامه های زیارت از راه دور، ویژه برنامه هایی از جمله برگزاری مسابقه، نشست‌های تخصصی با حضور اساتید بین‌المللی، قرائت دعای توسل دعای کمیل و همچنین برگزاری وبینارهای تخصصی به زبان های عربی، انگلیسی، اردو و آذری در فضای مجازی پخش شده است. به گفته هاشمی نژاد، استقبال مخاطبان از این برنامه ها چشمگیر بوده و توانسته پاسخگوی بخشی از نیاز معنوی آن در شرایط اعمال محدودیت های کرونایی باشد.

مشارکت شبکه الکوثر در پخش برنامه زیارتی آستان قدس در این ایام افزایش یافت و علاوه بر آن، موسسه های بین المللی درکشورهای عربی، اروپایی، هند و پاکستان در پخش این برنامه ها همکاری داشتند.

آن طور که هاشمی نژاد می گوید، اجرای برنامه‌های مشارکتی یکی از راه‌های توسعه برنامه‌های فرهنگی در فضای مجازی است و در همین راستا همکاری ها با موسسات بین المللی همسو با سیاست های کلان فرهنگی و تبلیغی آستان قدس گسترش یافته و طی ماه های اخیر خروجی این تعاملات قابل توجه بوده است.

منبع: آستان نیوز

انتهای پیام/

برچسب‌ها