مهران طیران گفت: در راستای اجرای منویات مقام معظم رهبری در مورد ضرورت مواسات و کمک های مؤمنانه در شرایط سخت کرونایی، کاربری مسجد را از محلی صرف برای عبادت به پایگاهی فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی تغییر دادیم.

در راستای ارائه خدمات مؤمنانه، مسجد را به پایگاهی فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی تبدیل کردیم

مهران طیران مسئول بسیج جهاد سازندگی استان البرز در گفت و گو با خبرنگار قدس آنلاین به تشریح اقدامات گروه های جهادی زیر مجموعه این نهاد در راستای محرومیت زدایی و کمک به کاهش تبعات اقتصادی ناشی ویروس کرونا در یک سال گذشته پرداخت وتصریح کرد: از اسفندماه ۹۸ که بحث کرونا در کشور جدی شد، گروه‌های جهادی زیر مجموعه ما به مانند حوادث غیر مترقبه که در کمک و امدادرسانی به آسیب دیدگان پیشتاز هستند، در این عرصه نیز گروه‌های جهادی به سرعت وارد عمل شدند.

مهران طیران افزود: ما ابتدای امر قرارگاه های محله محور را تشکیل دادیم که تعداد آن حدود سیصد قرارگاه بود و در هر محله امام جماعت مسجد آن محله مسئول قرارگاه و فرمانده بسیج جانشین مسئول بود که گروه های جهادی تحت امر آن بحث ضد عفونی معابر و اماکن را برعهده گرفتند و به صورت محله به محله بخش اعظمی از مناطق را ضدعفونی کردیم  و به موازات آن بحث غربالگری و تب سنجی از شهروندان را نیز دنبال کردیم.

مسئول بسیج سازندگی البرز توضیح داد: این کار تا اواخر فرودین ماه ادامه داشت که در این برهه مقام معظم رهبری بحث کمک‌های مردمی و مواسات را نیز به مأموریت‌های ما اضافه کردند و به تبع آن دوباره یک قرارگاه مرکزی تحت عنوان قرارگاه مواسات و همدلی تشکیل دادیم که مسؤول آن نماینده ولی فقیه در استان شد که همه نهادهای خدماتی و امدادی ذیل این طرح قرار گرفتند و سپاه به عنوان فرمانده در این زمینه ایفای نقش کرد.

وی ادامه داد: براین اساس، ما تاکنون موفق شده ایم هفت مرحله کمک و خدمات مؤمنانه را به نیازمندان ارائه کنیم و در هر مرحله حداقل ۵۰هزار بسته را بین آنها توزیع کرده‌ایم. جدای از این در هر مرحله متناسب با نیاز ماموریت های خودمان را گسترش دادیم؛ به گونه ای که در مرحله اول فقط توزیع بسته معیشتی را در دستور کار داشتیم، در مرحله دوم سبد معیشتی را جایگزین بسته معیشتی کردیم و علاوه بر مواد خوراکی، نیازمندی ها در باب پوشاک، لوازم التحریر، جهیزیه و مواردی که مرتبط با نیاز معسرین منطقه مرتبط می شد را پوشش دادیم.

مهران طیران در مورد اولویت بندی ها در توزیع کمک‌ها گفت: اولویت اول  افرادی بودند که در بحث کرونا بیمار شده بودند یا به دلیل از دست دادن کسب و کار آسیب دیده بودند. در وهله دوم نیز کمک ها به معسرین شناسایی شده توسط معتمدین، مساجد و خیرین محله اختصاص یافت و به همین خاطر جامعه آماری ما از کمیته امداد و بهزیستی که فقط به افراد تحت پوشش خود کمک می‌کنند، دقیق تر بود.

این مسئول بسیج اضافه کرد: در مرحله سوم که از آذرماه آغاز شده و تا پایان سال ادامه دارد، سبد حمایتی را جایگزین سبد معیشتی کردیم و علاوه بر خدماتی که در مراحل پیش داشتیم، بحث آزادی زندانیان جرایم غیرعمد، کمک هزینه مسکن معسرین، اشتغالزایی و آموزش و توانمندسازی دانش آموزان را نیز اضافه کردیم.

وی در توضیح نحوه اشتغالزایی بسیج سازندگی برای حمایت از بیکاران گفت: با توجه به اینکه امسال با عنوان سال جهش تولید نامگذاری شده، یک نهضتی را در زمینه تولید ایجاد کردیم و با تشکیل کارگروه های تخصصی اقشار بسیح و دستگاه های اجرایی مرتبط را درگیر موضوع کردیم. جدای از این اولویت امسال سازمان بسیج سازندگی ایجاد کارگاه های اشتغال است، به گونه‌ای که از ابتدای شیوع کرونا تاکنون موفق شدیم شش کارگاه اشتغال را راه انداری کرده و موفق شدیم تا بخشی از نیاز شغل در استان را تأمین کنیم و اکنون کارخانه‌های صنعتی استان در حال فعالسازی هستند و به نیروی انسانی نیاز دارند .

طیران افزود: از سویی دیگر با توجه به اینکه شیوع ویروس کرونا و محدودیت‌ها تقریباً برخی از فعالیت‌ها و شغل‌ها را متوقف کرده است، بسیج سازندگی برخی کسب و کارهای نوپا را از طریق افراد متخصص ترویج کرده و با استفاده از ظرفیت پایگاه های بسیج و مساجد شغل های استارتاپی و بازاریابی تولیدات محصولات خانگی را تقویت کرده است. همه فعالیت های ما از طریق مسجد صورت می گیرد و کاربری مسجد را از محلی صرف برای عبادت به پایگاهی فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی هر محل تغییر دادیم، همچنین در راستای حمایت اقتصادی از بنگاه‌های کوچک نیز صندوق های قرض الحسنه اشتغال‌زا را تشکیل دادیم که اکنون ۳۰۵ صندوق با ۱۶۰۰۰ عضو در حال فعالیت برای اشتغالزایی و سودسازی و کمک به پایداری بنگاه خرد هستند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها