نویسنده مجموعه هشت جلدی «آهوانه‌ها» با اشاره به اینکه آثار رضوی ما بسیار اندک است، جشنواره رسانه‌ای امام رضا(ع) را بستری برای افزایش آثار رضوی دانست.

ضرورت پرهیز از کلیشه‌ها در جشنواره رسانه‌ای امام رضا(ع)

به گزارش قدس آنلاین،  سید محمد سادات اخوی در شهریور ماه ١٣٥٢ شمسی در تهران به دنیا آمد. وی، شاعر، نویسنده و روزنامه‌نگار است و در وصف امام حسین (ع)، اشعار بسیاری را سروده است.
مدیریت امور ادبی و معاونت هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، مدیریت شورای نویسندگان پخش رادیو فرهنگ صدا و سیما، طراحی، مشاوره و اجرای بیش از ٦٥ پروژه فاخر فرهنگی و پیشینه ٢١ سال نویسندگی و ١٧ سال کارشناس مجری و برنامه‌سازی هم‌زمان در صدا و سیما در کارنامه فعالیت‌های اجرایی و مدیریتی وی به چشم می‌خورد.
ستون‌های او در روزنامه قدس بسیار خواندنی بود و مجموعه هشت جلدی آهوانه‌ها با موضوع حضرت رضا(ع) در ۵ قالب از سوی انتشارات به‌نشر منتشر شده از آثار فاخر اوست.
سادات اخوی در خصوص تاثیر نویسندگی و ادبیات داستانی در ترویج سیک و سیره رضوی می‌گوید: مهم‌ترین اتفاقی که ادبیات می‌تواند ایجاد کند ترجمه سلیس و ساده و تطبیق یافته با زمان امروز از متون کهن است. اگر این اتفاق بیفتد تکلیف مخاطب برای پیروی مشخص می‌شود مثلا داستانی از سیره حضرت رضا(ع) می‌خوانیم، ولی نمی‌توانیم این داستان را با خود تطبیق دهیم لذا ادبیات می‌تواند ما را در تطبیق سیره رضوی که مربوط به چند صد سال پیش است با زندگی کنونی ما کمک کند.
وی می‌افزاید: متن اصلی تاریخ ما که توسط نویسندگان کهن نگاشته شده است به نوعی اصل واقعه و نقل راوی است؛ ادبیات زبان این واقعه و رسانه بستر این زبان است. اگر رسانه نباشد هر چه زبان ارزشمند و رسا و سلیس باشد قدرت انتقال خود را به مخاطب از دست می‌دهد بنابراین هر رسانه با هر شیوه و هر مدلی بخواهد کار کند باید بستر زبان و ادبیات باشد.
این نویسنده برجسته کشورمان بیان داشت: ما به سه عنصر بازآفرینی و بازنویسی و نقل واقعه تاریخی بصورت خام احتیاج داریم ولی در بخش بازآفرینی خیلی ضعف داریم. بازآفرینی از واقعه اصلی به این صورت است که دریافت کلی از واقعه تاریخی گرفته و آن را چنان می‌پروراند که مخاطب نسبت خود را با ماجرا مشخص کند و امکان تبعیت را به مخاطب می‌دهد و اگر جشنواره اهتمام خود را در زمینه عنصر بازآفرینی بگذارد اتفاق خوبی است چرا که رسانه‌ها و فضای مجازی بیشترین مخاطب را دارند.
وی بیان داشت: آثار رضوی ما بسیار اندک است و این باور که در حوزه حضرت رضا(ع) کار بسیار کرده‌ایم غلط است و از طرف دیگر بیشتر آثار رضوی، آثار بازنویسی شده است بنابراین کسی که سیره حضرت (ع) را مطالعه می‌کند و می‌خواهد آن را با شرایط زندگی خود تطبیق دهد چیزی دستش را نمی‌گیرد و کاربردی برایش ندارد.
سادات اخوی بازآفرینی وقایع تاریخی زندگی ائمه اطهار(ع) برای اتصال سیره رضوی با زندگی خود با شرایط کنونی را یک ضرورت دانست و گفت: ما برای وارد کردن سیره حضرت رضا(ع) به جامعه کنونی نیازمند بازآفرینی وقایع تاریخی هستیم بدین معنا باید رمانی بنویسیم که در محتوای آن زندگی و سیره حضرت رضا (ع) باشد.
وی افزود: خوراک فکری رسانه‌ها باید آن دسته از کتاب‌ها و رمان‌هایی باشد که بازآفرینی شده است چرا که آثار بازنویسی شده از سیره اهل بیت (ع) جاذبه‌ای برای مخاطب ندارد و نسخه کاربردی نیست. مثلا سریال ولایت عشق مردم را با ماجرای حضرت رضا(ع) درگیر کرد، ولی اینکه کسی زندگی خود را با این سریال، به سبک و سیره رضوی در آورد، جای حرف دارد.
سادات اخوی گفت: چنانچه جشنواره رسانه‌ای امام رضا(ع) روی آثار بازآفرینی شده و رسانه‌هایی که از این آثار برای تولیدات خود استفاده می‌کنند متمرکز شود، موفق عمل خواهد کرد و به نتیجه مطلوب خود خواهد رسید.

منبع: آستان نیوز

انتهای خبر/

برچسب‌ها