حمیدی‌مقدم با اشاره به این که تمام تلاش خود را برای حفظ فیلم ها از خطر سرقت و قاچاق فیلم ها خواهیم کرد، گفت: البته این هشدار را به فیلمسازان دادیم و در هرصورت باید فرهنگ نمایش آنلاین را هم جا بیندازیم.

تمام تلاشمان را برای صیانت از فیلم‌ها می‌کنیم/ تغییر زمان برپایی جشنواره

به گزارش گروه فرهنگی قدس آنلاین، نشست رسانه‌ای چهاردهمین جشنواره بین‌المللی «سینماحقیقت» با حضور محمد حمیدی‌مقدم دبیر این رویداد امروز ۱۲ آذرماه به ‌صورت برخط برگزار شد.

حمیدی مقدم در ابتدای این نشست با تسلیت و ادای احترام به مقام شهید محسن فخری‌زاده گفت: سال متفاوتی را سپری کردیم و با شیوع کرونا بسیاری از جشنواره‌ها تعطیل شدند، اما مدتی بعد به این نتیجه رسیدیم که باید زندگی ادامه پیدا کند و سینما همچنان زنده است و جشنواره‌ها باید برگزار شوند. ما رویدادهای بزرگ دنیا را رصد کردیم و تصمیم گرفتیم جشنواره را برگزار کنیم و به سراغ تجربه تازه ای برویم.

وی در ادامه افزود: با تصمیمی که در سازمان سینمایی شکل گرفت، قرار شد سامانه‌های جامع به این سمت حرکت کند. جشنواره کودک در این مسیر پیشتاز بود و جشنواره سینما حقیقت هم بر اساس برگزاری به صورت کاملاً اینترنتی شکل گرفت. البته با توجه به شرایط سخت تولید انتظار نداشتیم آثار زیادی به دبیرخانه ارسال شود اما در نهایت با افزایش سه تا چهار درصدی ارسال آثار نسبت به سال گذشته روبرو شدیم.

حمیدی مقدم با اشاره به وضعیت بخش بین الملل تصریح کرد: با توجه به شیوع کرونا تصمیم گرفتیم این بخش غیررقابتی برگزار شود و قرار است مهمترین فیلم‌های سال گذشته و امسال در جشنواره به نمایش دربیاید.

وی با اشاره به برگزاری این دوره از جشنواره به صورت آنلاین و برخط تاکید کرد: قرار است این جشنواره امسال به صورت غیرحضوری برگزار شود و سامانه‌های برخط همچون هاشور، نماوا، فیلیمو و تیوا کنار ما هستند. بر همین اساس پلتفرم هاشور به عنوان خانه جشنواره است و برای حفظ امنیت و صیانت از آثار برخی فیلم‌های بخش بین‌الملل در همین سامانه اکران خواهند شد. همه محتواهای دیگر از سامانه برخط تیوا قابل دسترسی خواهد بود و فیلیمو و نمآوا به صورت عمومی در اختیار علاقه‌مندانی است که تمایل دارند فیلم‌ها را تماشا کنند. همچنین فیلم هایی که روی سامانه های هاشور و تیوا قرار دارد نیز با خرید بلیت و رزرو قابل دسترس مخاطبان خواهد بود. این در حالی است که تمام هزینه‌های فروش بلیت در این سامانه‌ها به صاحبان آثار پرداخت می‌شود.

وی با اشاره به بزرگداشت‌های این دوره گفت: خسرو سینایی، اکبر عالمی، منوچهر طیاب، حمید سهیلی از افرادی بودند که در یک سال گذشته از دست دادیم که چهار روز جشنواره را به آن‌ها اختصاص خواهیم داد. همچنین از کامران شیردل، مهوش شیخ‌الاسلامی و فرشاد فداییان تجلیل خواهیم کرد و در هر روز جشنواره کارنامه فعالیت حرفه ای آنها را مرور می‌کنیم.

حمیدی مقدم با اشاره به اختصاص یک جایزه برای بهترین فیلم مستند با محوریت سردار حاج قاسم سلیمانی، تاکید کرد: با توجه به اتفاقی که سال گذشته رخ داد بر آن شدیم تا یک جایزه ویژه برای یک مستند با محوریت تبیین شخصیت سردار شهید سلیمانی اختصاص دهیم.

وی در ادامه افزود: همچنین در طول روزهای برگزاری جشنواره کارگاه هایی نیز با حضور بزرگان سینمای مستند دنیا برپا خواهد شد و علاقمندان می توانند برای شرکت در این کارگاه ها ثبت نام کنند. البته اهالی سینمای مستند و رسانه‌ها از تمام بخش‌های نمایشی و کارگاه‌های جشنواره به صورت رایگان بهره‌مند خواهند شد و می توانند از  سامانه هاشور استفاده کنند.

دبیر جشنواره سینما حقیقت تصریح کرد: با توجه به شرایط جدیدی که دنیا در حال تجربه آن است، حوزه جدیدی برای سینما ایجاد شده و با دنیای تازه ای رو به رو هستیم و باید خودمان را با شرایط جدید تطبیق بدهیم. سینمای مستند تنها بخشی است که می‌تواند از پخش آنلاین استفاده کند و گستردگی مخاطب برای سینمای مستند اتفاق خوبی خواهد بود.

حمیدی مقدم درباره خطرات قاچاق فیلم ها یادآور شد: واقعیت این است که علیرغم همه صیانت و حفاظتی که از فیلم ها به عمل خواهد آمد اما احتمال قاچاق و سرقت فیلم ها هم وجود دارد و ما این مسئله را با فیلمسازان در میان گذاشتیم. البته همه ما تلاشمان را برای صیانت از آثار می‌کنیم. امکان نمایش برای خارج از کشور وجود ندارد و آی پی‌ها برای داخل طراحی شده است.

وی درباره تغییر زمان برپایی این رویداد گفت: برنامه ما این بود که طبق زمانبندی تعیین شده ۱۸ آذر جشنواره را کلید بزنیم اما با توجه به تعطیلی دو هفته ای تهران تصمیم گرفتیم زمان جشنواره را ۸ روز عقب تر بیندازیم. برهمین اساس چهاردهمین جشنواره سینما حقیقت ۲۵ آذر الی دوم دی ماه برگزار خواهد شد.

برچسب‌ها