معاون اشتغال و مشارکت های مردمی اداره کل بهزیستی خراسان رضوی اعلام کرد: ازابتدای امسال تاکنون بیش از ۵۳۰ خانواده دو معلول به بالا صاحب خانه شده اند و هنوز هزار و ۳۰۰ خانواده دیگر فاقد مسکن می باشند.

بی خانه بودن  هزار و ۳۰۰ خانواده دومعلول به بالای خراسان رضوی

حمیده محدث  در گفت و گو با قدس آنلاین گفت: امسال براساس تفاهم نامه ای که بین بنیاد مستضعفان ، انجمن خیرین مسکن ساز، بنیادمسکن، ستاد فرامین حضرت امام (ره) و مسکن و شهرسازی با بهزیستی منعقد شده است به ازای هر خانواده دو معلول به بالای استان  در شهرها ۱۴۰ میلیون تومان و در روستاها ۷۶ میلیون  کمک بلاعوض  پرداخت می شود که طی سال جاری ۵۳۸ خانواده  با استفاده از  کمک های بلاعوض صاحب خانه شده اند.

وی بیان کرد:  تاپایان امسال ۴۰ سهمیه دیگر از سازمان بهزیستی کشور  مورد موافقت قرار گرفته است که  شهرستان ها می توانند بدون هیچ گونه محدودیتی   برای خانواده های دو معلول به بالا در صورت داشتن شرایط ثبت نام کنند. وی اظهارداشت: خانواده ای می تواند ازاین کمک بلاعوض استفاده کنند که دارای زمین و تاکنون  تسهیلات مسکن را دریافت نکرده باشند.

معاون هماهنگی موسسات غیر دولتی اداره کل بهزیستی خراسان رضوی عنوان کرد: اگر شرایط وام را نیز داشته باشند می توانند از تسهیلات ۵۰ میلیون تومانی  بنیادمسکن نیز استفاده کنند.

 وی گفت: رقم پرداختی کمک های بلاعوض برای خانواده های دومعلول به بالا در سال جاری نسبت به سال قبل بیش از ۲ برابر افزایش پیدا کرده است  و خوشبختانه تاکنون   ۵۳۸ خانواده دومعلول به بالای استان با استفاده از این کمک ها  خانه دار شده اند.

 محدث به اجرای طرح مسکن ایتام در استان اشاره کرد و گفت:  براساس تفاهم نامه  انجام شده  هر یتیمی که  پدر و مادر نداشته باشد و توسط قیم نگهداری می شود ۵۰ میلیون تومان کمک بلاعوض برای ساخت مسکن به آنها  داده می شود که خراسان رضوی با ۱۱۰ یتیم دارای قیم در کشور بیشترین کمک بلاعوض را برای ساخت مسکن ایتام به خود اختصاص داده است که تاکنون  ۴۳  نفر کار ساخت مسکن خود را شروع کرده اند. وی اظهارداشت: یکی از مشکلاتی که دراین حوزه وجود دارد نداشتن زمین است که می بایست متقاضیان دارای زمین باشند تا ازاین کمک بلاعوض برخوردار شوند.  

معاون اشتغال و مشارکت های مردمی اداره کل بهزیستی خراسان رضوی به اجرای طرح ساخت مسکن برای زنان سرپرست خانوار خبرداد و گفت: براساس تفاهم نامه ای که بین بهزیستی و قرارگاه خاتم النبیاء بسته شده است  دراین رابطه  متقاضی نیازی به هیچ آورده ای ندارد و ۷۵ درصد هزینه های ساخت را  بهزیستی و ۲۵ درصد باقی مانده را قرارگاه خاتم النبیاء پرداخت می کند و در صورت نیاز متقاضی نیز می تواند از تسهیلات بنیادمسکن نیز استفاده کند که این طرح در شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر و روستاها در حال اجرا است که  تاکنون ۶۷ مورد   تحت حمایت  این تفاهم نامه  قرار گرفته اند.

معاون هماهنگی موسسات غیر دولتی اداره کل بهزیستی خراسان رضوی  از پرداخت ۲۵ میلیارد ریال کمک بلاعوض بابت اجاره مسکن  مددجویان  آسیب دیده از کرونا  در سطح استان خبرداد و گفت:  این رقم در شهرهای بزرگ به ازای هر خانواده ۶ میلیون تومان  و در شهرهای  کوچک ۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان و در روستا ها ۲ میلیون و  ۴۰۰ هزار تومان است.  محدث همچنین به پرداخت تسهیلات ۴ میلیارد و  ۲۰۰ میلیون تومانی قرض الحسنه با  کمک بنیاد علوی برای رهن منازل مددجویان نیازمند از کرونا  نیز اشاره کرد.

معاون  مشارکت های مردمی اداره کل بهزیستی خراسان رضوی به مشارکت ۲۸ میلیارد ریالی  خیران از ابتدای شیوع ویروس کرونا در استان خبرداد و گفت: علی رغم  همه مشکلات اقتصادی ولی  خیران  در شرایط سخت پای کار بودند و حتی نسبت به مدت مشابه سال قبل بیشتر کمک کردند که دراین راستا بیش از ۷۳ هزار سبد  معیشتی نیز بین جامعه هدف بهزیستی  دراستان توزیع شد.  وی اظهارداشت: علی رغم کمک خوب خیران ولی تاکنون ۵۰ درصد از جمعیت تحت حمایت بهزیستی از سبدهای معیشتی برخوردار شده اند.

وی تعداد موسسات انتفاعی و غیر انتفاعی تحت حمایت بهزیستی استان  را  ۴۰۷ مورد اعلام کرد و گفت: ازاین تعداد ۲۳۰  مورد آن موسسات خیریه  هستند. وی همچنین تعداد مراکز مجوز دار از سازمان بهزیستی در استان را  بیش از ۲ هزار مرکز شامل مراکز نگهداری فرزندان بی سرپرست ، سالمندان ،  مراکز حرفه آموزی، کمپ های ترک اعتیاد و مهد کودک ها  نیز اعلام کرد.

محدث به تسهیلات پرداختی در حوزه اشتغال اشاره کرد و گفت:  امسال از محل بند پ تبصره ۱۶  بیش از ۱۸۰ میلیارد تومان تسیهلات  به  بهزیستی استان اختصاص داده شده است که  تاکنون ۸۰ درصد این تسهیلات جذب شده است  که شهرستان بردسکن  توانسته  ۵۱ درصد آن را  جذب کند.

وی تعهد اشتغال بهزیستی در سال جاری را بیش از ۵ هزار نفر اعلام کرد و گفت: تاکنون  ۴۶ درصد این تعهد تحقق پیدا کرده است.  معاون اشتغال اداره کل بهزیستی خراسان رضوی اظهارامیدواری کرد همانطور که استان خراسان رضوی در تمامی حوزه ها در بین  استان های کشور خوشنام و پیشرو است بتوانیم با کمک  مدیران شهرستان ها  ۱۰۰ درصد تعهد اشتغال را در حوزه بهزیستی محقق کنیم.  محدث به اعتبارات الگوی توسعه  شبکه اجتماعی بانک رسالت اشاره کرد و گفت:  اعتبارات این طرح ۵۰ میلیارد ریال است که در بین ۵ شهرستان استان از جمله بردسکن توزیع شده است که بردسکن با ۱۵ میلیارد ریال  بیشترین سهم این الگوی را به خود اختصاص داده است.  وی پرداخت این تسهیلات را درراستای ایجاد اشتغال پایدار اعلام کرد و گفت:  در صورت نیاز متقاضیان می توانند از تسهیلات ۵۰۰ میلیون ریالی بنیاد مسکن نیز استفاده کنند. وی اظهارداشت: اجرای الگوی توسعه شبکه اجتماعی بانک رسالت  درایجاد اشتغال می تواند کمترین انحراف را داشته باشد.

برچسب‌ها