۱۲ آذر ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۶
کد خبر: 730397

تحریم‌ها اگر لغو می‌شدند، آن سخن مشهور آقای دکتر ظریف درست بود که ترامپ نمی‌تواند با یک حرکت خودکار آنها را برگرداند؛ اما چون تعلیق شده بودند، ترامپ دقیقا با یک حرکت خودکار همه را بازگرداند.

افتخار بر اشتباه نوبر است

به گزارش قدس آنلاین، سید یاسر جبرائیلی در صفحه شخصی خود نوشت: این ایام مشاجره‌ای شکل گرفته که کلمه تعلیق در برجام آمده اما آقای ظریف از آن بی‌خبر بوده است. آقای ظریف در گفت و گویی اعلام کرده‌اند که کلمه suspend به معنی تعلیق یک بار- و در جایی دیگر می‌گویند دو بار- در پاورقی برجام آمده است.

بگذریم از اینکه کلمه تعلیق بیش از دو بار در برجام آمده و اصلا در پاورقی هم نیامده است. اما آنچه واقعیت دارد این است که بحث بر سر یک کلمه یا دو کلمه یا بیشتر نیست. کل تعهدات آمریکا درباره تحریم‌ها، از جنس تعلیق بوده است و در جریان مذاکرات ما این موارد را به مذاکره‌کنندگان عزیز علنی و خصوصی تذکر دادیم که زیر بار تعلیق نروید، بلکه محکم پای لغو تحریم‌ها بایستید. متاسفانه به این توصیه‌های دلسوزانه توجهی نشد و تحریم‌ها نه لغو، که تعلیق شد.

تفاوت لغو و تعلیق، در این است که آنچه تعلیق می‌شود، با یک حرکت خودکار باز می‌گردد؛ اما آنچه لغو می‌شود، بازگشتش مستلزم طی فرآیند کاملی است که ایجادش طی کرده است. تعلیق را در برجام به suspend محدود نکنید. cease the application را هم جستجو کنید تا همه تعهدات آمریکا را تعلیق بیابید. دولت آمریکا صرفا به آقایان تعهد داد اجرای تحریم‌ها را در چارچوب اختیارات رئیس‌جمهور متوقف کند و معنای تعلیق جز این نیست. لغو تحریم، به معنی ابطال قوانین تحریم بود که هرگز انجام نشد. قوانین تحریم سر جای خود ماندند و اوباما اجرایشان را تعلیق کرد. هر ۹۰ روز یک بار نیز دولت آمریکا موظف بود عمل ایران به تعهداتش را به کنگره گزارش کرده و فرمان ادامه تعلیق اجرای تحریم‌ها را صادر کند. این چه لغو تحریمی بود که نیازمند فرمان تمدید بود؟

در این تصویر که از متن برجام است، به صراحت ذکر شده که دولت آمریکا متعهد می‌شود اجرای تحریم‌ها را متوقف و "تلاش کند" از طریق اقدام مناسب در کنگره، این تحریم‌ها لغو شوند؛ که البته وعده‌ای نسیه بود و هرگز نقد نشد.

تحریم‌ها اگر لغو می‌شدند، آن سخن مشهور آقای دکتر ظریف درست بود که ترامپ نمی‌تواند با یک حرکت خودکار آنها را برگرداند؛ اما چون تعلیق شده بودند، ترامپ دقیقا با یک حرکت خودکار همه را بازگرداند. بماند که از همان تعلیق نیز چیزی عاید ایران نشده بود و فقط به حجم پول‌های بلوکه شده ما در خارج اضافه شد.

اصرار بر اشتباه، یک مسئله است، اما افتخار بر اشتباه و طلبکاری و ناسزاگویی به دیگران بابت آن اشتباه دیگر نوبر است!

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها