مقامات آلمان در تلاشند تا با ایجاد یک صندوق مسیر را برای دور زدن تحریم آمریکا علیه خط لوله دوم انتقال گاز روسیه به اروپا هموار کنند.

آلمان به دنبال دور زدن تحریم آمریکا علیه روسیه

به گزارش قدس آنلاین به نقل از راشاتودی، منابع آگاه می‌گویند: آلمان ممکن است یک صندوق خاص برای دور زدن تحریم‌های آمریکا علیه خط لوله انتقال گاز روسیه به آلمان موسوم به نورد استریم 2 ایجاد کند.

روزنامه بیلد تبلوید آلمان در این باره گزارش داد: آلمان این صندوق را با هدف مقابله با مشکل تغییرات هوایی ایجاد خواهد کرد و ممکن است پروژه نورد استریم 2 را به عنوان مهم‌ترین پروژه برای حفاظت از محیط زیست در نظر بگیرد.

این گزارش می‌افزاید که مقامات دولتی آلمان در ایالت نکلن بورگ در حال بررسی این طرح هستند. در قالب این برنامه دولت آلمان یک موسسه ایجاد خواهد کرد که خدمات  و تولیدات آن فقط برای تکمیل ساخت خط لوله نورد استریم 2 مورد استفاده قرار خواهد گرفت. این صندوق همچنین به شرکت‌های آلمانی این امکان را می‌دهد تا خدمات خود را در اختیار طرف روسی در تکمیل این پروژه قرار دهند.

از نظر فنی در قالب این طرح شرکت‌های آلمانی به صورت مستقیم در پروژه نورد استریم 2 حضور نخواهند داشت و به همین خاطر در معرض تحریم آمریکا قرار نخواهند گرفت. 

این خط لوله 1200 کیلومتری در حال حاضر توسط شرکت گازپروم روسیه در حال ساخت است و 5 شرکت نفتی بزرگ اروپایی در این زمینه با گازپروم همکاری می‌کند. ظرفیت انتقال گاز این خط لوله 55 میلیارد مترمکعب در سال است که میزان صادرات گاز روسیه به اروپا را دو برابر خواهد کرد.

حدود یک سال است که به خاطر تحریم‌های آمریکا لوله‌گذاری این خط لوله در کف دریای بالتیک متوقف شده و تنها 160 کیلومتر لوله گذاری آن باقی مانده است.

آمریکا به بهانه جلوگیری از وابستگی بیشتر اروپایی‌ها به گاز روسیه، ساخت این پروژه را در مراحل پایانی تحریم کرده تا بتواند گاز گران‌قیمت خود را به اروپایی‌ها غالب کند.

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها