دبیر علمی کنگره بین‌المللی بزرگداشت سید مرتضی علم الهدی از تدوین ۶۱ اثر با محتوای آثار، اندیشه و شخصیت سید مرتضی علم الهدی توسط فرهیختگان حوزوی و دانشگاهی خبر داد.

تدوین ۶۱ اثر علمی با موضوع سید مرتضی علم‌الهدی، اندیشمند بزرگ شیعی

به گزارش قدس آنلاین، حجت‌الاسلام مهدی مقریزی در نشست خبری «کنگره بین‌المللی بزرگداشت هزاره رحلت سید مرتضی علم الهدی» که امروز در قالب وبینار برگزار شد، به ارائه گزارشی از پیشینه و نحوه شکل‌گیری این کنگره پرداخت و اظهار کرد: از این تعداد، ‌۴۰ اثر درباره آثار سید مرتضی علم الهدی و ۲۱ اثر نیز درباره شخصیت وی به نگارش درآمده است که از این تعداد چاپ ۵۲ اثر به اتمام رسیده و مابقی آثار نیز در مرحله پایانی و چاپ قرار دارد.
وی ادامه داد: ۴۱ جلد مربوط به آثار علمی و ۲۰ جلد نیز شامل مقالات فارسی و عربی در مورد شخصیت، تفسیرها، شناختنامه به زبان فارسی و عربی و همچنین ۱۷۰ پایان نامه دانشگاهی و رساله‌های علمی حوزوی در مورد این اندیشمند بزرگ شیعی است.
مقریزی همچنین ثبت تمبر یادبود به‌عنوان یک شخصیت جهانی در یونسکو و ثبت یک روز در تقویم ملی به نام سید مرتضی علم‌الهدی را از جمله اقدامات فرهنگی ذکر کرد.
دبیر علمی کنگره بین‌المللی بزرگداشت سید مرتضی علم الهدی با بیان این‌که کنگره علمی سید مرتضی علم الهدی اسفندماه امسال برگزار خواهد شد، خاطرنشان کرد: در این کنگره که با همکاری موسسه علمی فرهنگی دارالحدیث و بنیاد پژوهش‌های آستان قدس رضوی برگزار می‌شود، ۶۱ اثر تدوین شده درباره سید مرتضی علم الهدی رونمایی خواهد شد.
وی با اشاره به اهمیت و جایگاه والای سید مرتضی علم الهدی، گفت: هدف از برگزاری این کنگره، معرفی اقدامات علمی، پژوهش‌ درباره اندیشه‌های سید مرتضی و انجام اقدامات فرهنگی از جمله تولید نرم‌افزار و ویژه‌نامه است.
مقریزی تصریح کرد: سید مرتضی علم الهدی تعلق خاطر به مکتب عقلانی شیعه دارد و نیاز امروز جامعه جهانی است، یعنی بحث عقلانیت فکر و تفاهم مذهبی جزو مواردی است که در فکر و سیره سید مرتضی بوده است.

شخصیتی اثر گذار در مذهب تشیع
حجت‌الاسلام علی راد؛ مسئول نمایندگی بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی در قم نیز در ادامه این نشست خبری به تبیین شخصیت سید مرتضی علم الهدی پرداخت و عنوان کرد: ابوالقاسم علی بن حسین بن موسی، مشهور به سید مرتضی علم‌الهدی شخصیتی بزرگ، جامع‌الابعاد و اثر گذار در مذهب تشیع در قرن چهارم و پنجم هجری است که در روزگار خود مورد توجه عالمان مذاهب اسلامی اعم از شیعه و سنی بود.
حجت‌الاسلام راد ادامه داد: قصایدی که در رسای این عالم بزرگوار از سوی عالمان غیر شیعه سروده شده شاهد و گواهی بر منزلت اجتماعی این شخصیت بزرگوار است؛ همچنین پس از مرگ آرا و اندیشه‌های وی در علوم اسلامی، فقه و اصول، تفسیر و قرآن کریم و رویکرها و رهیافت‌های اجتماعی و سیاسی ایشان همواره مورد توجه عالمان شیعه و سنی بوده به ویژه در حوزه فقه و ادبیات همواره دیدگاه‌های ایشان محل استناد عالمان بزرگ بوده است.
وی خاطر نشان کرد: با توجه به اهمیت شناخت شخصیت والای ایشان، مرکز دارالحدیث از سال‌های گذشته طرح کلان احیا و تصحیح آثار سید مرتضی را در دستور کار خود قرار داده است و این آثار طبق تاکیدات تولیت آستان قدس رضوی از سوی بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی به چاپ خواهد رسید.

منبع: آستان نیوز

انتهای خبر/

برچسب‌ها