محدودیت های کرونایی از روز شنبه کاهش پیدا می کند و مسئولان و متخصصان نگران خیز مجدد کرونا با عادی انگاری شرایط هستند.

هشدارها درباره خیز مجدد کرونا با کاهش محدودیت‌ها/ آیا خطر کرونا رفع شده است؟

چند روزی است که آمار مرگ و میر کرونا در ایران به زیر ۴۰۰ رسیده است، آماری که بر اساس پیش بینی‌های بین المللی قرار بود به ۸۰۰ برسد، اما تغییر رفتار مردم موجب شد ترمز افزایش بیماران مبتلا به کرونا و آمار بستری‌های در بیمارستان کشید شود و به دنبال آن شاهد کاهش موارد مرگ و میر کرونا هستیم.

روند افزایش موارد فوتی‌های کرونا در ماه گذشته شیب تندی داشت و در طول یک ماه از روزانه بیش از ۲۰۰ فوتی به روزی بیش از ۴۰۰ نفر فوتی رسید موضوع که موجب نگرانی متخصصان، مسئولان و مردم شده بود، از طرفی کادر درمان بیمارستان‌ها به دلیل ماه‌ها تلاش در میدان مبارزه با کرونا به شدت خسته شده بودند و این موضوع بر روی مراقبت از بیماران مبتلا به کرونا بسیار تاثیرگذار بود.

بر همین اساس با تصمیم ستاد ملی کرونا شهرها به سه رنگ تقسیم بندی شدند و معیار رنگ‌بندی‌ها بر اساس آمار بیماران بستری مبتلا به کرونا در بیمارستان‌ها به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر است. اگر در شهری بیشتر از ۱۰ نفر به ازای هر ۱۰۰ هزارنفر بستری روزانه داشته باشیم، آن شهر قرمز است؛ بستری روزانه بیش از ۶ نفر در هر ۱۰۰ هزار نفر نیز نشان‌دهنده وضعیت نارنجی است و عدد ۴ بستری به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر هم مربوط به شهر زرد است.

محدودیت کرونایی

از ابتدای آذر ماه به مدت ۲ هفته اعمال محدودیت‌های کرونایی در شهرهای با وضعیت قرمز، زرد و نارنجی آغاز شد و در شهرهای قرمز مشاغل گروه‌های محدودیت‌ها به‌جز مشاغل گروه یک مانند مراکز درمانی، داروخانه‌ها، مراکز امدادی، سوپرمارکت‌ها و فروشگاه‌های تامین کننده، مایحتاج مردم و مراکز ارائه خدمات عموم، گروه‌های شغلی سه و چهار و در شهرهای نارنجی گروه‌های شغلی سه و چهار ودر شهرهای زرد گروه‌های شغلی چهار تعطیل بودند.

خوشبختانه به نظر می‌رسد سیاه‌ترین روزهای آخرین پاییز قرن را پشت سر گذاشتیم و پیش بینی‌ها حاکی از آن است که با اعمال محدودیت‌ها آخرین روزهای پاییز هم با روند نزولی بیماری مواجه باشیم.

آخرین وضعیت شهرهای قرمز، نارنجی و زرد کرونایی

حالا بنابر اعلام ستاد ملی مقابله با کرونا محدودیت‌های اعمال شده در آبان ماه که با ۴۳ شهر قرمز کلید خورد تا حدی موثر بوده و موجب تغییر رنگ ۹۶ شهر با وضعیت قرمز کرونا شده است.

در زمان آغاز اعمال محدودیت‌ها ۱۶۰ شهر در وضعیت قرمز، ۲۰۸ شهر در وضعیت نارنجی و ۸۰ شهر در وضعیت زرد قرار داشتند و همه مشاغل در شهرستان‌های قرمز استان تعطیل شدند و تمام آموزش‌ها در شهرستان‌های نارنجی و قرمز به‌صورت غیرحضوری و مجازی در حال برگزاری است.

علیرضا رئیسی سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا درباره تاثیر محدودیت‌ها گفت: رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی به بالای ۹۰ درصد رسیده است و قطعا امید داشتیم بعد از رعایت دقیق دستورالعمل‌ها شاهد کاهش بار بیماری کرونا باشیم و اگرچه الان فوتی‌ها کاهش یافته است، ولی این‌ها حاصل محدودیت‌های جدید از اول آذر نیست و مربوط به محدودیت‌های قبلی، افزایش مراقبت‌ها و... است.

وی افزود: ما از ۵ آبان، ۴۳ شهرستان را در وضعیت هشدار ۳ یا قرمز قرار دادیم و از ۱۴ آبان هم ۴۶ شهرستان در وضعیت قرمز قرار گرفت و همچنین محدودیت سراسری از اول آذر انجام شد که ۱۶۰ شهر شامل آن بودند. مردم و سایر نهادها خیلی خوب همکاری کردند و اکنون مزد این زحمات را می‌بینیم.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا با بیان اینکه امروز فقط ۶۴ شهر قرمز داریم و ۲۷۸ شهر نارنجی هستند و ۱۰۶ شهر در وضعیت زرد قرار دارند، گفت: از ۱۶۰ شهر قرمزی که در سطح هشدار ۳ بودند فقط با گذشت ۱۰ روز از اجرای محدودیت‌ها، تنها ۳۷ شهر از آن ۱۶۰ شهر قرمز باقی مانده است، ۱۲۰ شهر نارنجی و ۳ شهر هم به رنگ زرد درآمدند همچنین از ۴۳ شهرستانی که از ۵ آبان قرمز اعلام شدند حتی یک شهر هم قرمز نیست، ۴۱ شهر نارنجی و ۲ شهر زرد شده‌اند.

نقشه شهرهای قرمز، نارنجی و زرد

تمدید یک هفته‌ای محدودیت‌ها در شهرهای با وضعیت قرمز کرونایی

اکنون ۶۴ شهر در وضعیت قرمز کرونایی قرار دارند و در این شهرها محدودیت‌ها شامل گروه‌های ۲، سه و چهار شغلی است.

رئیسی با اشاره به فهرست شهرستان‌های با وضعیت قرمز کرونا گفت: شهرستان‌های تکاب، چایپاره و شوت در آذربایجان‌غربی شهرستان؛ آبدانان و چرداول در ایلام، پیشوا در استان تهران؛ اردبیل، پارس آباد، مشکین شهر در استان اردبیل؛ اردستان، تیران، نائین و نظنز در استان اصفهان؛ سامان و کیار در استان چهارمحال و بختیاری؛ اسفراین، بجنورد و مانه در خراسان شمالی؛ جهرم، خرامه، داراب، سپیدان، شیراز، قیر و کارزین، کازرون، گراش، نی‌ریز و خفر و ممسنی در استان فارس، آبیک، البرز، بوئین زهرا، بویین‌زهرا و تاکستان و قزوین در استان قزوین؛ آق قلا، بندرگز، علی‌آباد، گمیشان، ترکمن، کلاله، گنبدکاووس و مرواه‌تپه در استان گلستان؛ آستارا، رشت، رودبار و تالش در استان گیلان؛ آمل، ساری، نور، گلوگاه و محمودآباد در استان مازندران؛ زابل و زاهدان در استان سیستان و بلوچستان؛ خلیل آباد، سبزوار، قوچان و مشهد در استان خراسان رضوی؛ یاسوج در استان کهگیلویه و بویر احمد و سنقر در استان کرمانشاه شهرهایی هستند که در وضعیت قرمز کرونا قرار دارند و گروه‌های ۲، سه و چهار شغلی در آن‌ها تعطیل خواهند بود.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا درباره استان‌هایی که بیشترین شهرستان با وضعیت قرمز را دارند، بیان کرد: استان فارس با ۱۱ شهر قرمز، استان گلستان ۹ شهر قرمز، استان مازندارن ۶ شهر قرمز، قزوین ۵ شهر قرمز، اصفهان ۴ شهر، گیلان ۴ شهر، آذربایجان‌غربی ۳ شهر، اردبیل ۳ شهر، خراسان‌های رضوی و شمالی ۳ شهر، استان کرمان ۳شهر، ایلام ۲ شهر، چهارمحال و بختیاری ۲ شهر و سیستان‌بلوچستان ۲شهر قرمز دارند. در خراسان جنوبی، تهران، کرمانشاه و کهگیلویه و بویراحمد هم هر کدام یک شهر قرمز وجود دارد.

 محدودیت‌ کرونایی

وضعیت کرونایی تهران؛  خروجی بیمارستان‌ها بیش از ورودی است

در این بین شهر تهران به عنوان پایتخت و قطب اقتصادی کشور نقش مهمی در شیوع کرونا در کشور دارد و به گفته معاون کل وزارت بهداشت شهر تهران چهارراه تبادل کرونا در کشور محسوب می‌شود و از روز شنبه در وضعیت نارنجی کرونا قرار می‌گیرد و محدودیت‌ها کاهش پیدا می‌کند.

نادر توکلی معاون درمان ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران درباره وضعیت بیماری کرونا اظهار کرد: سیر بیماری کرونا در تهران نزولی است و آمار ورودی و خروجی بیمارستان‌ها تطابق دارد و اکنون خروجی بیمارستان‌ها بیش از ورودی هاست.

توکلی بیان کرد: ما روزانه بین ۸۰۰ تا هزار بیمار بستری و ۴۰۰ تا ۶۰۰ مورد خروجی (فوتی و ترخیصی) از بیمارستان‌ها داشتیم و اکنون بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ مورد ورودی بستری بیمارستان‌ها کم شده است.

چند درصد تخت های تهران مربوط به بیماران کرونایی است؟

معاون درمان ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران بیان کرد: ۵۰ درصد تخت‌های ویژه و ۲۵ درصد تخت‌های عادی بیمارستان‌ها مربوط به بیماران کرونایی است.

توکلی اظهار کرد: اغلب بیمارانی که در بیمارستان‌ها بستری می‌شوند بدحال هستند و ۹۵ درصد بیماران با اکسیژن پایین در آی سی یو بستری می‌شوند و عمده فوتی‌ها در این افراد اتفاق می‌افتد و همچنان در سن بالای ۷۰ سال بیشترین آمار مرگ و میر کرونا را داریم.

معاون درمان ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران به دنبال اینکه بیماران دیر مراجعه می‌کنند و اغلب بیماران در ۵ روز نخست علامت کمی دارند و اغلب فکر می‌کنند، چون در روزهای نخست وضعیت بدی نداشتند بدحال نخواهند شد و دیر مراجعه می‌کنند.

توکلی تاکید کرد:‌بررسی مجدد و نظارت بر بیماران مبتلا به کرونا در روزهای پنجم تا دهم باید بیشتر باشد و بیماران در هفته دوم بیماری نسبت به علامت‌ها هوشیارتر باشد و اگر تغییر علامتی رخ داد فرد باید بلافاصله به پزشک مراجعه کند.

معاون درمان ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران گفت: محدودیت‌ها هم در تهران با شدت کمتر ادامه دار خواهد بود و اگر مردم همچنان نکات بهداشتی را رعایت کنند از پیک بیماری عبور خواهیم کرد.

بیماران کرونایی

کاهش آمار فوتی‌ها و احتمال سقوط در تله عادی انگاری شرایط

البته باید توجه داشت که نباید فریب کاهش موارد فوتی‌های کرونا را خورد چرا که در این صورت کرونا دوباره از غفلت ما و عادی انگاری شرایط استفاده می‌کند و دوباره شاهد افزایش موارد فوتی‌های کرونا خواهیم بود.

سعید نمکی وزیر بهداشت هم به دنبال کاهش آمار فوتی‌های کرونا گفت:‌هر میلی‌متری از این منحنی‌ها که به سمت پایین خم می‌شود، پشت عزیزان بردبار ما در مراکز بهداشتی درمانی به شدت خمیده می‌شود. طوفان سهمگینی بود وخوشبختانه در اکثر استان‌ها داریم به تعادل جدید برمیگردیم.

وی تاکید کرد: از مردم تقاضا می‌کنیم این آمار را به فال عادی انگاری اوضاع نگیرند؛ اگر باز هم با این دستاوردها به سمت این تفکر برویم که اوضاع به سمت عادی شدن می‌رود، همانند آنچه که در اردیبهشت ماه گفتم، ممکن است در دقیقه ۹۰ از گوشه‌های زمین گل بخوریم.

وی افزود: اگر توانستیم تعداد مرگ و میر و موارد بستری را کاهش دهیم فقط در سایه رعایت دقیق دستورالعمل‌ها و زحمات کادر بهداشت و درمان کشور است. خوشبختانه علی‌رغم پیش‌بینی‌های سازمان‌های علمی جهانی که در این ماه و ماه آینده مرگ بالای ۸۰۰ تا یک هزار نفر را برای ما پیش‌بینی کرده بودند و پیش‌بینی آن‌ها در مورد آمریکا و کشورهای اروپایی درست از آب درآمد، اما این پیش‌بینی‌ها به دلیل مداخلات به موقع در کشور ما در حال عکس شدن است.

نمکی ادامه داد: ما اثرات محدودیت‌ها را در هفته‌های آتی خواهیم دید. این کاهش‌ها اثراتی است که از قبل همکاران ما در دانشگاه‌ها و بیمارستان‌ها اجرا کردند.

تاثیر محدودیت های کرونایی دو هفته ای را دی ماه خواهیم دید

مردانی عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا گفت: حتما اعمال محدودیت ها در کم کردن موارد بیماری تاثیر دارد و انشاالله تجزیه و تحلیل میزان کم شدن موارد بعد از ۲ هفته را تهیه خواهیم شد و به اطلاع مردم خواهد رسید.

وی ادامه داد: ادامه این محدودیت ها بستگی به میزان تاثیر آنها دارد. اگر این محدودیت های کرونایی میزان ورودی ما را کم کند ممکن است محدودیت ها برای مشاغل خاصی بر طرف شود.

مردانی گفت: کاهش میزان مرگ و میر که طی چند روز شاهد آن هستیم خیلی ارتباطی به این محدودیت ها ندارد. تاثیر محدودیت های کرونایی در میزان مبتلایان و فوتی ها در ابتدای دی ماه خود را نشان می دهد و امیدواریم که به طرز فاحشی از مرگ و میر کم شود.

کاهش محدودیت‌های کرونایی

نگرانی از کاهش محدودیت های کرونایی و تکرار خاطره تلخ مرگ های کرونایی ۵۰۰ نفری

مینو محرز با تاکید بر اینکه زنجیره انتقال ویروس کرونا اکنون قطع شده است اما این به منزله پایان این بیماری نیست، اظهار کرد: این خبر خوشحال کننده است اما نگرانی من مربوط به پس از پایان محدودیت های دو هفته ای خواهد بود، ادامه روند موجود و رعایت هرچه بیشتر دستورالعمل‌های بهداشتی سبب قطع زنجیره کرونا برای همیشه خواهد شد.

وی با بیان اینکه مردم نباید با توجه به کاهش موقت بیماری و آمار مرگ و میر فکر کنند که ویروس کرونا از بین رفته است، گفت: مردم نباید خاطر تلخ پس از اردیبهشت ماه امسال را فراموش کنند زیرا به رغم اینکه در دو ماه ابتدای سال آمار ابتلا و مرگ و میر بسیار کم شده بود به دلیل جدی نگرفتن آمار تلفات بیماری کرونا پس از خرداد تا ۱۰ روز پیش به مرز ۵۰۰ نفر هم رسید.

این متخصص بیماری های عفونی با تاکید بر اینکه اگر دستورالعمل‌های بهداشتی جدی گرفته نشود همان آش و همان کاسه در انتظار مردم خواهد بود، اظهار کرد: به نظر من آمار مراجعه به مراکز درمانی، ابتلا، بستری و انتقال بیماری کرونا به دیگران به حدود ۶۰ درصد کاهش یافته است زیرا به عنوان مثال اگر تا ۱۰ روز پیش روزانه حدود ۳۰ بیمار به مراکز درمانی مراجعه می کرد این رقم به ۶ نفر رسیده است.

پس در روزهای پیش رو حتی با وجود کاهش محدودیت‌ها زحمات مدافعان سلامت را به باد فراموشی نسپاریم، دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت کنیم تا در روزها و هفته‌های آینده همچنان شاهد کاهش آمار موارد ابتلا، بستری و فوتی‌های کرونا باشیم.

منبع: باشگاه خبرنگاران

انتهای پیام/

برچسب‌ها