خوزستان- بنا بر گفته مسئولان آب‌گرفتگی منازل در شهر چمران و بندر امام خمینی در شهرستان ماهشهر به‌طور کامل رفع شده است اما بنا بر گفته بسیاری از مردم رد پای این سیل بر دیوار خانه‌ها و بوی نم و فاضلاب که حالا تمامی وسایل زندگی آن را گرفته به این زودی‌ها از زندگی این مردم رخت نمی بندد.

مردم بندر امام خواستار محاکمه مقصران وقوع آب‌گرفتگی شدند/جمع‌آوری آب‌های سطحی اعتبار می‌خواهد

قدس آنلاین-گروه استان ها: بنا بر گفته مدیرکل مدیریت بحران خوزستان پرداخت خسارت به منازل آسیب‌دیده براثر آب‌گرفتگی در شهرهای درگیر در حل ارزیابی است اما بسیاری از مردم آسیب‌دیده از این بارندگی با تجمع در مقابل دادگستری این شهر راضی به دریافت خسارت نشده و از مدعی‌العموم خواستار محاکمه مقصران وقوع آب‌گرفتگی شدند.

گفتنی است  به علت بارندگی‌های شدید در بندر امام خمینی، هفته قبل بخش قابل‌توجهی از این شهر دچار آب‌گرفتگی شدید شد و آب وارد منازل مردم شد. مردم زیادی دراین‌بین دچار خسارت شدند و وسایل زندگی آن‌ها دچار خسارت شد و از بین رفت.

اغلب خانه‌های آب‌گرفته نیز به تعمیر اساسی نیاز دارند. بر همین اساس روز شنبه ۱۵ آذر برخی مردم بندر امام با حمل پارچه نوشته‌هایی و تجمع مقابل دادگستری این شهر، خواستار محاکمه مقصران و مسببان وقوع حادثه آب‌گرفتگی شدند.

این در حالی است که دادستانی بندر امام روز پنج‌شنبه با صدور اطلاعیه‌ای، از برخورد با مقصران و مسببان آب‌گرفتگی شدید در این شهر بدون هیچ‌گونه اغماضی خبر داد.

در این اطلاعیه آمده است: «در خصوص موضوع آب‌گرفتگی و تقصیرات احتمالی پرونده در دادستانی تشکیل شد». همچنین در این اطلاعیه تصریح‌شده است: «در تمام‌روزهای آب‌گرفتگی شخصاً و دیگر همکاران قضائی به‌صورت ناشناس در سطح شهر حضور داشتیم و موضوعات رو بررسی و ادله را جمع‌آوری نمودیم». در این اطلاعیه بیان‌شده است: «ضمناً پرونده واگذاری زمین‌های اطراف تلمبه‌خانه بلوکی‌ها به‌طور ویژه از شنبه پیگیری خواهد شد». در اطلاعیه دادستانی بندر امام تأکید شده است: «در برخورد با مقصرین و مسببین کوچک‌ترین اغماضی نخواهد شد و با آنان طبق ضوابط قانونی برخورد خواهد شد».

جمع‌آوری آب‌های سطحی اعتبار می‌خواهد

استاندار خوزستان نیز بابیان اینکه  در بارش‌های سال گذشته در خوزستان حدود سه هزار خانه درگیر آب‌گرفتگی شدند افزود: امسال هنوز برآورد  دقیقی انجام‌نشده اما حداکثر حدود ۲۵۰ تا ۳۰۰ خانه درگیر آب‌گرفتگی شده‌اند.

غلامرضا شریعتی اذعان کرد: در بحث جمع‌آوری آب‌های سطحی باید گفت که این کار بر اساس قانون، وظیفه شهرداری‎ها است و از بحث فاضلاب مجزا است.

وی اظهار کرد: در اهواز به دلیل اینکه شهر بدون شیب است، جابه‌جایی آب‌های سطحی ثقلی صورت نمی‌گیرد و حتماً باید از ایستگاه‌های پمپاژ عظیم‌ استفاده شود.

غلامرضا شریعتی عنوان کرد: برای جمع‌آوری آب‌های سطح اهواز حدود ۱۲ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است و اقدام خاصی نیز در این زمینه تاکنون صورت نگرفته است.

وی افزود: سال گذشته با حمایت‌های دولت، طرح‌های ضربتی را میان آبفا و شهرداری اهواز توزیع کردیم تا در مناطقی که مشکل جدی وجود دارد، اقداماتی انجام شود و وقتی بارش رخ می‌دهد مانداب‌ها به حداقل برسد.

استاندار خوزستان با اشاره به نحوه رفع علل بروز آب‌گرفتگی‌ها و مشکلات موجود تصریح کرد: سیستم فاضلاب و جمع‌آوری آب‌های سطح دو مقوله جداگانه هستند.

وی ادامه داد: برای اهواز با عنایت مقام معظم رهبری و رئیس‌جمهور ۵۰ میلیون یورو برای اصلاح شبکه فاضلاب تخصیص داده‌شده است. همچنین ۴۰ میلیون یورو فاینانس خارجی برای تصفیه‌خانه فاضلاب غرب اهواز در نظر گرفته‌شده و امیدواریم ۵۰ میلیون یورو نیز برای سال ۱۴۰۰ تخصیص داده شود تا ۵۰ درصد نیاز مالی برای تکمیل شبکه فاضلاب اهواز تأمین شود.

وی افزود: با این تأمین نیاز مالی و بر اساس طراحی‌هایی که شرکت مشاور انجام‌ داده است، امیدواریم ۶۷ تا ۷۰ درصد مشکلات فاضلاب اهواز حل شود.

برچسب‌ها