۲۱ سال پیش بود که پس از اخذ مجوز رسمی از شورای عالی انقلاب فرهنگی دانشگاه امام رضا(ع) به صورت رسمی فعالیت خود را آغاز کرد و تعداد محدودی دانشجو در دو رشته کتابداری و تربیت بدنی در این دانشگاه مشغول به تحصیل شدند.

 دانشگاه بین‌المللی امام رضا(ع) محلی برای تبدیل ایده‌ها و طرح‌ها به محصولات

اگر نگاهی به عمر ۲۱ ساله این دانشگاه منتسب به عالم آل محمد(ص) داشته باشیم شاهد دو دهه فعالیت درخشان علمی و پژوهشی این دانشگاه خواهیم بود. دانشگاهی که با دو رشته محدود آن هم در مقطع کارشناسی فعالیت خود را آغاز کرد و امروز در بیش از ۶۰ رشته دانشگاهی آن هم در سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری میزبان بالغ بر ۷۰۰۰ دانشجو نه تنها از ایران اسلامی بلکه از کشورهای مختلف جهان است.

دکتر مرتضی رجوعی رئیس دانشگاه بین المللی امام رضا(ع) ضمن معرفی این مرکز دانشگاهی توضیح می دهد: دانشگاه بین المللی امام رضا(ع) جزو مراکز علمی تحت پوشش آستان قدس رضوی است که با ایجاد فضایی علمی، فرهنگی و تربیتی در مقایسه با سایر دانشگاه‌های غیردولتی کشور، دانشگاهی پویا و در حال توسعه است و با کسب رتبه سطح یک و انتخاب به عنوان برترین دانشگاه غیر دولتی کشور، توانسته به یک دانشگاه پیشرو و مرکزی برای پرورش استعدادهای جوانان مؤمن، متخصص و انقلابی در راستای پاسخگویی به نیازهای کشور، تبدیل شود.

بهره مندی از تخصص ۵۰۰ استاد کشوری

وی ادامه می دهد: بهره‌مندی از دو فضای آموزشی مستقل خواهران و برادران، پذیرش دانشجو در بیش از ۶۰ رشته دانشگاهی در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری؛ جذب ۶۱ عضو هیأت علمی تمام وقت و بهره‌گیری از تخصص ۵۰۰ استاد برجسته از سراسر کشور این دانشگاه را به یکی از بزرگ‌ترین و مجهزترین دانشگاه‌های غیردولتی کشور تبدیل کرده است.

فضای مستقل آموزشی برای بانوان و آقایان

به گفته این مقام مسئول یکی از ویژگی های دانشگاه بین المللی امام رضا(ع) که این دانشگاه را نسبت به بسیاری از دانشگاه های کشور متمایز کرده است بهره مندی از دو فضای مستقل آموزشی و ممتاز دانشگاهی برای بانوان و آقایان هست.

رجوعی در مورد راه اندازی و رشته های واحد خواهران دانشگاه بین المللی امام رضا(ع) می گوید: راه‌اندازی واحد خواهران با تمرکز بر رشته‌های متناسب با نیازها و ظرفیت‌های بانوان در جهت تربیت متخصصانی متعهد، دین مدار و عفیف به‌عنوان الگوی زن مسلمان توانمند و تأثیرگذار، صورت گرفته و اکنون با ۴۰۰۰ دانشجو جزءِ سه مجموعه بزرگ دانشگاهی مستقل بانوان کشور شناخته شده و با استقبال گسترده دانشجویان و خانوادۀ آنان مواجه گردیده است.

وی در ادامه سخنانش خاطرنشان می کند: از ویژگی های دیگر  دانشگاه بین المللی امام رضا(ع) که مود استقبال خوب دانشجویان قرار گرفته تنوع بالای رشته های آموزشی در این دانشگاه است و دانشجویان می توانند تا دکتری در این دانشگاه تحصیل کنند.

تحصیل ۱۰۰۰ دانشجوی خارجی از ۶ ملیت

وی با بیان اینکه دانشگاه امام رضا(ع) تنها دانشگاه غیر دولتی ایران با مجوز بین المللی است، بیان می کند: در حال حاضر با حدود ۱۰۰۰ دانشجوی غیرایرانی از ملیت های مختلف مانند عراق، افغانستان، نیجریه، پاکستان، تانزانیا و... در ای دانشگاه مشغول به تحصیل هستند و در حال حاضر دانشگاه بین المللی امام رضا(ع) جزو چهار دانشگاه اول کشور از نظر تعداد دانشجویان غیرایرانی است.

این استاد دانشگاه در بخش دیگری از سخنانش به توجه این مرکز دانشگاهی به حوزه های پژوهشی اشاره و عنوان می کند: دانشگاه بین المللی امام رضا(ع) در کنار ارائه خدمات آموزشی مورد نیاز دانشجویان به حوزه های پژوهشی و تحقیقاتی هم توجه ویژه ای داشته و در حال حاضر ۵ مرکز تحقیقاتی با عناوین؛ شهرسازی و معماری امام رضا(ع)، پردازش و امنیت داده ها، تحقیقات فناوری های زیستی، نوآوری های تربیت دینی و مطالعات راهبردی مدیریت در این دانشگاه فعال است.

فضایی برای تبدیل ایده های خام به محصول

به گفته این مقام مسئول، دانشگاه بین المللی امام رضا(ع) در فضای رقابتی اقتصاد امروز که نوآوری بسیار حائز اهمیت شده، مرکز نوآوری را برای عموم دانشجویان ایجاد کرده که در حال حاضر بیش از ۱۰ شرکت نوآور در این مرکز مستقر هستند.

رجوعی ادامه می دهد: در واقع مرکز نوآوری دانشگاه بین‌المللی امام رضا(ع) محلی برای تبدیل ایده‌ها و طرح‌ها به محصولات است و ایده‌های خام ارائه شده از سوی دانشجویان، با کمک اساتید و متخصصان به ایده های بالغ و کامل تبدیل می شود تا فرآیند تولید محصول نهایی صورت گیرد.

رئیس دانشگاه بین المللی امام رضا(ع) در بخش دیگری از سخنانش به ارائه تسهیلات مالی به دانشجویان می پردازد و می گوید: این روزها که مشکلات اقتصادی بیش از هر زمانی دیگر گریبان گیر خانواده ها شده است، دانشگاه بین المللی امام رضا(ع) با درک شرایط به فکر خانواده ها و دانشجویان هست و تسهیلات مختلف مالی را برای آن ها از جمله امکان بهره مندی از وام های صندوق رفاه دانشجویی، امکان تقسیط شهریه، ارائه تخفیف های ۷۵، ۵۰ و ۲۵ درصدی شهریه ثابت به دانشجویان ممتاز علمی در مقطع کارشناسی و اعطای کمک هزینه ازدواج و سفر به عتبات عالیات را به عموم دانشجویان در دستور کار قرار داده است تا دانشجویان ایران اسلامی بخاطر مشکلات مالی از تحصیل عقب نمانند.

انتهای خبر/

برچسب‌ها