توسعه مراکز فرهنگی و استفاده بهینه از منابع وقف از اهداف عالی آستان قدس رضوی به شمار می‌آید که در راستای ترویج معارف ناب دینی و نشر ارزش‌های فرهنگی، در سال‌های اخیر مورد توجه قرار گرفته است.

پایگاهی برای تعالی فکر و نقش آفرینی جوانان و دانشجویان

به گزارش قدس آنلاین، مؤسسه جوانان آستان قدس رضوی به عنوان متولی حوزه جوانان و دانشجویان آستان ملکوتی علی بن موسی الرضا(ع) در راستای رهنمودهای رهبر معظم انقلاب اسلامی و توصیه‌های مؤکد معظم‌له مبنی بر آماده‌سازی فضا برای رشد معنویت و کار فکری و فرهنگی هدفمند و عمیق در دانشگاه‌ها، ۱۶ آذرماه سال ۱۳۹۷، به مناسبت فرارسیدن روز دانشجو، مجتمع دانشجویی امام‌رضا(ع) را در مساحتی بالغ بر ۵ هزار مترمربع در نزدیکی حرم مطهر رضوی با ظرفیت اسکان بالغ بر ۳۵۰ نفر افتتاح و بهره‌برداری کرد.

از دیگر ظرفیت‌های این مجتمع می‌توان به سالن همایش مجهز سیصدنفره و فضاهای تعاملی همچون پاتوق کتاب، سرای اندیشه و کلاس‌های کارگاهی اشاره کرد.

یکی از اصلی‌ترین سرفصل‌های برنامه‌ای این مجموعه بسترسازی و حمایت از اردوهای زیارتی دانشجویان زیارت‌اولی، نخبه و محروم سایر شهرستان‌ها و در مرحله بعد سامان‌دهی اردوهای تشکیلاتی دانشگاه‌های سراسرکشور بود. با برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده، اکنون پس از گذشت ۲ سال از افتتاح این مجموعه کم‌نظیر در استان خراسان، ۳۵ هزار دانشجو از ۱۳۰ دانشگاه کشور از ظرفیت اردویی این مجتمع استفاده کرده‌اند و بیش از ۵۰۰ همایش، کارگاه و کلاس و گعده دانشجویی با حضور فعال دانشجویان و جوانان انقلابی کشور در این ظرفیت بی‌بدیل و با نگاه خاص حضرت رضا(ع) برگزار شده است.

مکمل جریان زیارت

فضایی که پیش از تأسیس این مجتمع به صورت متروکه رها شده بود پس از گذشت ۲ سال به محفلی برای تعالی فکر اندیشه جوانان شهر تبدیل شده است زیرا علاوه بر تسهیلگری در امر زیارت گروهی تشکل‌های دانشجویی، با تنظیم دوره‌های غنی کوتاه‌مدت، خدمات جامعی به این قشر تأثیرگذار بر جامعه ارائه کرده است.

این مجتمع با توجه به امکانات و ظرفیت‌هایی که دارد، به پناهی برای اردوهای تشکیلاتی مجموعه‌های اصیل دانشجویی کشور بدل شده زیرا همه دغدغه‌های مجموعه‌های دانشجویی برای اردوهای زیارتی مشهد را برطرف کرده است، به‌ گونه‌ای که علاوه‌بر سرویس‌دهی مناسب اردویی، اعم از اسکان تخت‌خوابی و تأمین وعده‌های غذایی، طراحی دوره‌های آموزشی تربیتی را نیز برنامه‌ریزی و اجرا کرده است تا پیوست یک اردوی زیارتی کامل شود.

برپایی موکب جامع خدمات زائر در ایام شهادت حضرت علی بن موسی الرضا(ع)، با همکاری شبکه جوانان رضوی و تشکل‌های دانشجویی از فعالیت‌هایی بود که با محوریت مجتمع دانشجویی امام رضا(ع) برگزار شد. در ایام برپایی این موکب شبانه‌روزی با مشارکت فعالان فرهنگی و دانشجویان خادم‌الرضا(ع) از سراسر کشور، بیش از ۱۰۰ هزار زائر از خدمات مختلف این موکب از جمله پذیرایی و اسکان، خدمات درمانی و ... بهره‌مند شدند.

این مجتمع با توجه به ظرفیت‌های زیربنایی و نزدیکی به حرم مطهر رضوی، با میزبانی پیکرهای شهدای تازه‌تفحص‌شده دفاع مقدس و شهدای مدافع حرم، به معراج‌الشهدای مشهد تبدیل شده است. هم‌چنین با راهبری دقیق و هدفمند و برنامه‌ریزی برای حضور تشکل‌های دانشجویی و دانشجویان برای وداع با این شهدای عزیز، به محلی برای تجدید پیمان جوانان و دانشجویان با آرمان‌های بلند شهدا تبدیل شده است.

این مجتمع از ابتدای امسال که کشور با محدودیت‌های کرونایی روبه‌رو شد و تشکل‌های مردمی و خودجوش با فرمان مقام معظم رهبری رزمایش همدلی و مواسات را برای مبارزه با پیامدهای این ویروس منحوس آغاز کردند، به عنوان ستاد فرماندهی قرارگاه مبارزه با ویروس منحوس کووید۱۹ و رزمایش همدلی و مواسات، هماهنگی تشکل‌های مردمی را به عهده داشت.

پاتوقی برای جوانان انقلابی

باید گفت مجتمع دانشجویی امام رضا(ع) به برکت نام حضرت علی‌ بن موسی‌ الرضا(ع)، به پاتوقی برای هم‌افزایی و هم‌فکری و البته محل بروز یا شکل‌گیری بسیاری از فعالیت‌های فرهنگی‌اجتماعی قشر جوان دانشجو و انقلابی مشهد تبدیل شده است که با استفاده از ظرفیت‌های این فضا، در جبهه‌های مختلف فرهنگی و جهادی از برپایی هیئت‌های مذهبی، پویش‌های مختلف اهدای خون و رساندن پیام مقام معظم رهبری به جوانان فرانسوی، کارگاه‌های کوتاه‌مدت و ... وارد عمل شوند و تأثیرگذار باشند.

منبع: آستان نیوز

انتهای پیام/

برچسب‌ها